Manöverprov

The_Beast

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1 -01
Någon som har en bild över hur manöverprovet ska se ut vid uppkörningen till MC? Eller är det kanske någon som vet hur långt avstånd det ska vara mellan linjerna vid garagevändning?? Vi har allvaliga disskutioner på jobbet om detta....

Garagevändningen är ju borta, men det är max svängradie + 20 cm

vet att det finns en bild i någon gammal tråd. men avståndet mellan linjerna i garagevändningen är hojens max vändyta och man leder runt den med max styrutslag. Alltså det största avståndet när man gör det åt båda hållen +20cm. Är dock endast 95% säker att det är +20cm kan vara något mer men tror inte det.

EDIT: damn för sen :-) Jag vet inte hur de nya testerna ser ut men det är inte helt klart att dessa kommer att gälla from 05 tydligen var diskussioner om att de var så svåra och att de som börjat övningsköra kunde få dispens att köra upp med de gamla reglerna även under 05. Detta är dock bara hörsägen. Men finns det inte en snubbe som är trafiklärare på forumet...han borde ju ha koll eller?

Garagevändningen är inte med på provet längre (tror jag :va )

Iallafall
Det är svängradien på motorcykeln + 20 cm till
Allså olika på olika mc så det mäter de upp på provet

shit va snabba ni är på att svara

Klrz skrev:
Är dock endast 95% säker att det är +20cm kan vara något mer men tror inte det.
Jag lägger till 5% säkerhet så blir det 100%. :)
Du har nog helt rätt att det var 20cm tillägg.

The_Beast skrev:
Någon som har en bild över hur manöverprovet ska se ut vid uppkörningen till MC? Eller är det kanske någon som vet hur långt avstånd det ska vara mellan linjerna vid garagevändning?? Vi har allvaliga disskutioner på jobbet om detta....
Jag antar att du hade fel i diskussionen på jobbet eftersom du inte svarar :D

Klrz skrev:
vet att det finns en bild i någon gammal tråd. men avståndet mellan linjerna i garagevändningen är hojens max vändyta och man leder runt den med max styrutslag. Alltså det största avståndet när man gör det åt båda hållen +20cm. Är dock endast 95% säker att det är +20cm kan vara något mer men tror inte det.
När jag körde upp (i år) så lånade jag en duktigt skadad trafikskolehoj där det diffade ~20cm på hur den svängde med maxstyrutslag, då justerade han "garaget" efter om det var höger/vänster-sväng.

Finns det inte en snubbe på forumet som heter R1 Uffe eller något...
han är trafiklärare!

Det blir svängradien när du leder cykeln helt upprätt med fullt utslag plus 20cm,
och det är +20 cm åt det håll som du har STÖRST radie. Detta innebär att
du får mer utrymme åt ena hållet (svängradien diffar oftast lite mellan
höger-/vänster-sväng).

Det blir inga "ungefärmeter" eftersom det anpassas för just den hojen
som du kommer med till uppkörningen.

Back