Manöverprov & konbana & bromsprov

Hum, kanske jag som feltolkar ritningen då, men frågan är varför strecket i slutet av banan (som är av samma typ som i "korridoren") prompt ska vara 4m brett.

Det sträcket kunde nog varit vilken längd som helst egentligen.
Hade jag personligen gjort "ritningen" för denna bana hade jag satt det strecket till 8m, för att matcha emot kortsidan i början på banan.:tummenupp
 
Kanon! :tummenupp Perfekt då ja e handledare åt syrran å svågern! Nu blir d filmstund under veckan :yoparty
 
Leta fel eller saker som kan göras bättre i filmerna! :tummenupp Pedagogiskt grymt inlärningssätt. Tex lågfart 1:
Hans vändning skulle kunna göras mycket smidigare om han i ett mycket tidigare skede vred på huvudet dit han ska. :)

Tänk hela tiden: Dit jag tittar, där hamnar jag. Kassikern man gör (egen erfarenhet) är att man tittar ner på konan och vad händer då? :tungan
Likaså är man rädd för att titta ordentligt dit man ska...inte neråt utan beundra landskapet 100 m bort du ser dit du ska. Ovanstående tänk kan påverka antalet körlektioner avsevärt. :tummenupp

Ni som har haft a-behörigheten länge är välkomna att påpeka det jag har skrivit eftersom jag är en newbi med endast cirka 250 mil i bagaget men har å andra sidan uppkörningen i färskt minne (22 april i år). Vilken lyckodag!

Lycka till och kör över hjärtats och själens lustar med hjärnans förstånd! :)
 
Hum, kanske jag som feltolkar ritningen då, men frågan är varför strecket i slutet av banan (som är av samma typ som i "korridoren") prompt ska vara 4m brett.

Jag var innanför det när jag körde upp iaf, så jag vet bara att det inte var fel =)

Jag blev tillsagd av både lärare och besiktningsman att det finns inga gränser i sidled så ta ut sista svängen så mycket du vill bara man inte överskrider linjen i kortänden av banan. Så borde ju vara så överallt i mellanmjölkens förlovade land annars är det ju orättvist.

Stående ovationer till TS för en kanonbra tråd bör länkas till körkort2009 om det inte redan är gjort:tummenupp
 
Varför ska den här tråden glömmas bort för:mad:

Som handledare klockren, och borde vara även det för körkortsaspiranter.
 
Jag blev tillsagd av både lärare och besiktningsman att det finns inga gränser i sidled så ta ut sista svängen så mycket du vill bara man inte överskrider linjen i kortänden av banan. Så borde ju vara så överallt i mellanmjölkens förlovade land annars är det ju orättvist.

Stående ovationer till TS för en kanonbra tråd bör länkas till körkort2009 om det inte redan är gjort:tummenupp

Sj fick jag höra precis tvärtom när jag tog mitt kort 2 meter i sidled från konan som gäller, fanns tom linjer utritade. Sen ser det ut att gå för fort för lågfartsprov sj fick man lära sig att det ska gå i gångfart.
 
Hej!

Tränar för fulla muggar på dessa banor. Har en liten fråga gällande reglerna.

Jag har förstått att förarprövaren väljer vilken sida man startar från på lågfarten, och vilken sida undan manövern skall göras. Det jag undrar är om man själv får välja vilken sida man passerar första konen i lågfartsbanan 1 och för serpentinbanan.

Hemskt tacksam för svar.
 
Hej!

Tränar för fulla muggar på dessa banor. Har en liten fråga gällande reglerna.

Jag har förstått att förarprövaren väljer vilken sida man startar från på lågfarten, och vilken sida undan manövern skall göras. Det jag undrar är om man själv får välja vilken sida man passerar första konen i lågfartsbanan 1 och för serpentinbanan.

Hemskt tacksam för svar.

Hej.

Ja det får du om inte kontrolanten "kräver" att du ska vara på en viss sida.

Här har du allt om uppkörningen.
 

Bifogat

Hej!

Tränar för fulla muggar på dessa banor. Har en liten fråga gällande reglerna.

Jag har förstått att förarprövaren väljer vilken sida man startar från på lågfarten, och vilken sida undan manövern skall göras. Det jag undrar är om man själv får välja vilken sida man passerar första konen i lågfartsbanan 1 och för serpentinbanan.

Hemskt tacksam för svar.

Enligt min körskolelärare kan förättaren inte kräva att du kör på någon sida om konan, bara åt vilket håll du ska leda cykeln i början av lågfarten. Jag frågade detta också specifikt om förättaren kunde kräva att man körde på något håll om första konen men det kunde han inte. Relativt ny info, ~3v gammalt :tummenupp
 
Hej.

Ja det får du om inte kontrolanten "kräver" att du ska vara på en viss sida.

Här har du allt om uppkörningen.
Ok!

Har det någon gång hänt att någon blivit tvingad att köra på en viss sida av första konen? Någon som kan bekräfta detta?

Hittar inget om sidval i dokumentet :(
 
Jag fick order om att göra undanmanövern "åt vänster" i högfarten. Samt att leda cykeln åt höger i lågfarten. I övrigt chansade jag icke utan gjorde resten av manövrarna enligt ritningarna.. dvs svängde precis som det står i boken.
Detta var 1 år sen ungefär...
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top