Manöverbanan

Blåflagg

Varför kör alla så fort????
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
BMW R1200GS,
Övningskör med sonen och vi håller på med manöverbana. Är det någon som vet om svängen runt sista konen måste vara under 4 m (se pilar i bilden) :confused:

9 september 2014 181525 CEST.jpg

ja, det ser du väl på pappret, varför skulle det annars stå 4m?
och ja, en del hojar kommer inte runt på det rent mekaniskt, vad kör han för hoj?

Ja, du kör nära näst sista konen och tar ut svängen rejält innan du svänger tillbaka.

Såhär:

Untitled.jpg

Last edited:
ja, det ser du väl på pappret, varför skulle det annars stå 4m?
och ja, en del hojar kommer inte runt på det rent mekaniskt, vad kör han för hoj?

Jo jag ser det men fick höra att det skulle vara 4 m på varje sida om konen. Tycker själv det låter konstigt och därav frågan :va

Det ska vara så, men ofta är provförrättarna väldigt förlåtande med det hela. Ska man köra upp i Uppsala lär man kunna det dock, för där är det bara 4 meter bred asfalt...

så hade vi det väldigt förlåtande i skövde förstår jag. jag fick lära mig att ta ut kurvan ordentligt. och vi hade säkerligen 8 meter att spela på iaf.
vad jag dock var nära att kugga på var bromsprovet. om det beror på mig eller på förättaren låter jag vara osagt.
han sa att jag skulle tänka mig att jag såg en älg när jag passerar linjen, och då tänker jag att jag ser den vid linjen, och reagerar därefter vid linjen. tll följd så fick jag för lång bromssträcka.

vad han dock ville att man skulle göra var att man skulle vara bromsklar med handen och foten på respektive broms, och påbörja bromsningen vid linjen.

...de har förståelse för om hojen är svår att få runt på 4 meter, som vanligt, de står inte med måttband och förväntar sig cirkuskonster (givet att det är skillnad på att vingla runt på 12 meter...eller nagga lite utanför den fyra meter breda asfalten på sporthojen...).

De vill se att det finns kontroll.

Jo jag ser det men fick höra att det skulle vara 4 m på varje sida om konen. Tycker själv det låter konstigt och därav frågan :va

4m åt alla håll!=) bara att ta näst sista konen tight o hålla ut! jag va på bortre linjen med framhjulet när jag körde upp, då med en hoj som bara klarar den om du kommer helt perfekt! men de va lugnt, de ser redan direkt om man kommer blir godkänd eller inte i stort sett.

Ja de är 4m som gäller på lågfarten. Dock tror ja inte dom kuggar om man kommer en liten bit över, om man klarar allt de andra 100%. :tummenupp

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick