Manöverbana [BILD]

Oblic

Skulle inte tro så värst
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Z750
Hej, jag övade igår på garagesvängar och manöverbanan

Undrar om det här är rätt som vi gjorde, om den stämmer
överäns?

bana.gif

Farsgubben tyckte att den var för stor, har lärde min syrra denna bana fast då var den mycket mindre. Hon tog förra året kortet och jag tror nog ej att den har ändrats så pass mycket under så kort tid?

Gjorde runt 19 20 sek dom första 5 gångerna. En annan sak som jag undrar om jag kanske gör fel men jag kommer bara upp på
2:an innan jag kommer till slalom banan och enligt mig så är det bra med fart? Visst kan man dra upp till 3:an men lite för snabbt för min del.

Rolig övning var det iaf, sprang också efter alla pet-flaskorna som blåste bort från banan :D

Man ska klara den på mellan 18 o 20 sec, så tvåan räcker. De kan bli griniga om man kör den för fort har jag hört. Som på bilden var den iaf för 10 år sedan. :)

Killeak skrev:
Man ska klara den på mellan 18 o 20 sec, så tvåan räcker. De kan bli griniga om man kör den för fort har jag hört. Som på bilden var den iaf för 10 år sedan. :)

Jepp kör man för fort blir man kuggad. Jag VET! :D

Vi hade vatten i våra men inte tillräkligt :)
Blåste som fan men roligt att se farsan när han fick jobba

Jag kommer upp i ca 60 innan jag börjar bromsa
Man kan ladda på mer om man vill men då blir det nog svårt att
bromsa. Hur snabbt menar ni innan man blir kuggad?

Oblic skrev:

Gjorde runt 19 20 sek dom första 5 gångerna. En annan sak som jag undrar om jag kanske gör fel men jag kommer bara upp på
2:an innan jag kommer till slalom banan och enligt mig så är det bra med fart? Visst kan man dra upp till 3:an men lite för snabbt för min del.

Dra upp den ettan, tvåan, och strax innan du kör in i konerna läg i 3an och motorbromsa dig lätt igenom halvabanan, och glid genom resten.
Anledningen till att du inte ska ligga i tvåan är för att det ger en ryckigare gång, vilket ser osäkrare ut. Osäker körning = kugg, oavsett tid. :fakta

Starten är MYCKET viktig för bra tider!

Sedan beror det förståss lite på vilken hoj man har. Jag hade en GSX 750, perfekt hoj att lära sig att köra på imho.
Har du en fet 1000cc Twin ska du inte motorbromsa så som jag föreslog... .:D
Funkar bäst med rad4 750 cc. :)

Tänk mer på RYTMEN i körningen, skit i tiderna i början!!!!
Det är bättre att få 25s tiden men ha bra stil. När du gör rätt går det fort utan att du anstränger dig. :fakta
Intendenterna titta lika mycket på HUR du kör som på tiden. Det finns folk som klarar det på 21s, medan andra kuggar med 19s.
Tänk på Rytmen! Viktigt! :)

Ta ut svängarna, gå inte kortaste vägen, det blir ryckig och kantig körning då. Ser inte bra ut. Och man blir bättre förare om man är följsam. Kanske inte snabbare, men bättre. :)

Lycka till. :tummenupp

Bilden borde bli en sticky på manöver forumet. :)

Oblic skrev:

Kör inte upp i 60. Du ska håll 50 vid bromsningen.
De ser om du kör för fort. :fakta
De ser detta varje dag, i flera månader och blir förvånads värt duktiga på att bedömma din fart. :D

Dessutom så har jag sett folk som vurpat för att de kört för fort innan bromsningen.... :(

Oblic skrev:

Står det inte i paprena man får från VV att man ska upp i 50 innan man bromsar in? Är ju ingen större skillnad men det står välan 50?

Nu var det evigheter sen jag körde upp, men att köra fortare än 50 var inget problem när jag körde upp, däremot skulle man hålla 50 när man började bromsningen. Det kan vara lite knökigt att göra undanmanövern om man kör fortare, lite beroende på hoj givetvis.

oFFkeFF skrev:
Nu var det evigheter sen jag körde upp, men att köra fortare än 50 var inget problem när jag körde upp, däremot skulle man hålla 50 när man började bromsningen. Det kan vara lite knökigt att göra undanmanövern om man kör fortare, lite beroende på hoj givetvis.

Jepp, det var det jag menade oxå, fast jag krånglade till det... :D

Jo jag vet att det är 50 men det behöver inte vara under
hela streckan som man kör?
Kör på syrrans Kawasaki er5:a (25kw)

Kan iaf säga att det är fan skit roligt att köra banan :rock

fast lite mer övning på garagesvängar må jag säga att jag
behöver :p

Se till att köra upp i spöregn, de släpper lite på kraven då.

Det blir lite svårare att bromsa och köra banan fort om det ligger en cm vatten p banan. Då är det viktigt att det ser harmoniskt ut istället för att klara det på "rätt tid"

ligg på 2an mellan konerna och växla ner till 1an när du bromsar i slutet sen är det ju bara fullt ös upp till 50km innan du gör undanmanövern :) så skulle/gjorde jag iaf

Okej men då är det som jag gör dvs.
Håller mig så långt till höger på sista konan så att jag kan runda den ordentligt och få en tidig och snabb acceleration på 1:an och
sedan i med 2:an upp till 50km/h

Som andra redan sagt, så får man mycket lugnare körning genom konerna om man petar i trean precis innan man går in vid första svängen. Man rullar sig igenom serpentinen på bara grundgas (nästan). Vid vändningen längst bort, ska man redan ha påbörjat svängen (med ettans växel i) och ligga långt ut till höger för att snabbt kunna nypa av svängen. Vinkla hojen inåt och sitt på utsidan av sadeln. Accelerera upp till 55-60 och motorbromsa sedan ner till ca 50 - lagom tills broms/undanmanövern. Om man motorbromsar i god tid, kommer det vara lättare att få en bra inbromsning och ligger man runt 50 eller under, hinner man få stopp på hojen (prova i 60 och se att det är svårt att hinna bromsa).

Om det är ett visst moment man har svårt för, kan man bygga upp en bana där detta moment övas åt båda hållen - t.ex. vändningen.

Jag har kört upp några gånger (3) och vid samtliga tillfällen har inte inspektören haft något tidtagarur utan går helt på hur det ser ut. Märker han att det är rytmiskt och går hyffsat fort (12 sek till vändningen) så spelar det ingen större roll hur fort man kör tillbaka. Vem som helst kan ju köra i 60 istället för 50 på vägen tillbaka så dom tittar nog inte på det.

Körde allt på tvåans växel (utom start) håller med om att det kan bli lite ryckigt om man inte är stadig i gashanden men å andra sidan så kan du köra vändningen på samma växel utan att tiden blir nåt problem.
Iaf på en GSX 750...

En annan bra sak att tänka på är att efter du har gjort vändningen är att ligga nära serpentinbanan på vägen tillbaka. Så att du slipper svänga in och bromsa samtidigt. Som en föregående skrev. De är proffs på att bedömma detaljer.

Se till att få bra kontakt med han på VV redan under säkerhetskontrollen. Börjar man kolla framlyktan sedan nummerplåtsljuset, tutan, vänster blinkers osv så märker de att man inte har koll.

Gör det enkelt så komemr det ordna sig.

Back