Malmö samåkning

MissFiii

Radical Riders
Gick med
2 Jul 2010
Ort
Lund
Hoj
Cbr 600rr -04, KTM sxf 250 -12
Som säkert alla vet, utsätts man för mycket buller som motorcyklist, både på gata och bana. Det handlar ju om vinden, motorljud etc. Detta kan ju leda till t.ex. hörselskador, tinntus, huvudvärk och trötthet. Därför är det såklart viktigt att skydda sin hörsel :)

Kollar hur stort intresset är för ett "gruppköp" av ett hörselskydd som heter Elacin Biopact, och tillverkas av Bellman & Symfon. Detta är ett hörselskydd i kanalutförande som inte har några utstickande delar. Därför rekommenderas detta för hojåkare, så att det blir bekvämt med hjälmen på. Ordinarie pris på dessa är 2300 kr. Jag har pratat med min chef, och om ni blir några stycken sänks priset. Hur mycket det sänks beror såklart på hur många som är intresserade.

Det är alltså bara en intressekoll. Är du intresserad så gå in här och skriv ditt nick och var du bor.
 

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Ort
Trelleborg
Hoj
XT660X - 06
Som säkert alla vet, utsätts man för mycket buller som motorcyklist, både på gata och bana. Det handlar ju om vinden, motorljud etc. Detta kan ju leda till t.ex. hörselskador, tinntus, huvudvärk och trötthet. Därför är det såklart viktigt att skydda sin hörsel :)

Kollar hur stort intresset är för ett "gruppköp" av ett hörselskydd som heter Elacin Biopact, och tillverkas av Bellman & Symfon. Detta är ett hörselskydd i kanalutförande som inte har några utstickande delar. Därför rekommenderas detta för hojåkare, så att det blir bekvämt med hjälmen på. Ordinarie pris på dessa är 2300 kr. Jag har pratat med min chef, och om ni blir några stycken sänks priset. Hur mycket det sänks beror såklart på hur många som är intresserade.

Det är alltså bara en intressekoll. Är du intresserad så gå in här och skriv ditt nick och var du bor.

Är inte ljudet en stor del av upplevelsen? Skulle aldrig kunna tänka mig köra med hörselskydd och inte kunna höra gixxern morra :p
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Jag kan rekommendera öronproppar som utestänger "farliga" ljud som t ex ihärdigt fartvidsbrus men som släpper igenom annat ljud såsom ljudsignal, tal och morrande ljuddämpare. Har kört med sådana i flera år och började när jag insåg att min tinnitus i vä öra sannolikt kommit just pga vindbruset. Håller med om att det inte är att rekommendera att stänga ute ALLT ljud, det är inte en fördel ur trafiksäkerhetssynpunkt och mkt riktigt som Wheelieboy säger inte ur uppleverlsesynpunkt heller.
Fan vad jag längtar till sommaren!
 

200

Gammal glidare
Gick med
10 Mar 2011
Ort
Malmö
Hoj
VMX1700, XJR1300, XT600, SR400
Jag kan rekommendera öronproppar som utestänger "farliga" ljud som t ex ihärdigt fartvidsbrus men som släpper igenom annat ljud såsom ljudsignal, tal och morrande ljuddämpare. Har kört med sådana i flera år och började när jag insåg att min tinnitus i vä öra sannolikt kommit just pga vindbruset. Håller med om att det inte är att rekommendera att stänga ute ALLT ljud, det är inte en fördel ur trafiksäkerhetssynpunkt och mkt riktigt som Wheelieboy säger inte ur uppleverlsesynpunkt heller.
Fan vad jag längtar till sommaren!

Jag har inga problem alls med buller, jag tar aldrig på mig hjälmen innan jag startat hojen bara för att njuta en stund. Kan det vara ett hjälm problem, jag har inga problem med vindbrus heller? Är jag hörselskadad eller är det bara min huvudform som sluter tätt i hjälmen. Kan det vara som med kondomer man köper XL bara för att det är en kvinnlig kassörska på pressbyrån, när vet att funkar bättre med Mamba...?

Jag ska ner i källaren och starta hojen, kanske köra en sväng...det är torrt!
 

MissFiii

Radical Riders
Gick med
2 Jul 2010
Ort
Lund
Hoj
Cbr 600rr -04, KTM sxf 250 -12
Är inte ljudet en stor del av upplevelsen? Skulle aldrig kunna tänka mig köra med hörselskydd och inte kunna höra gixxern morra :p

Man hör ju ändå. Det är bara som att "skruva ner volymen". Men som sagt alla gör ju som dem själva vill. Kan ju iaf informera om att tinnitus inte är det roligaste, och finns inte så mycket att göra ngt åt. Men som sagt.. det är ett val man själv gör :)


Jag kan rekommendera öronproppar som utestänger "farliga" ljud som t ex ihärdigt fartvidsbrus men som släpper igenom annat ljud såsom ljudsignal, tal och morrande ljuddämpare. Har kört med sådana i flera år och började när jag insåg att min tinnitus i vä öra sannolikt kommit just pga vindbruset. Håller med om att det inte är att rekommendera att stänga ute ALLT ljud, det är inte en fördel ur trafiksäkerhetssynpunkt och mkt riktigt som Wheelieboy säger inte ur uppleverlsesynpunkt heller.
Fan vad jag längtar till sommaren!

Det är ju just det dessa propparna gör. Dämpar ljudet, men ändå med så pass jämn dämpning över hela frekvensområdet att man kan uppfatta tal - som sagt ungefär som att bara behöva skruva ner ljudet.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
200,
Brusproblemet är betydligt mindre på nakenhojar

Nä, där brottas man med allt som heter luftmotstånd strax över 90 km/h och ju fortare det går ju jävligare tar det emot.Hur många gånger i högre fart har man inte legat över tanken under längre sträckor för att slippa den värsta turbulensen.Men skoj är det oavsett blåst. :)

 

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Ort
Trelleborg
Hoj
XT660X - 06
Sätt tillbaka db-killern i avgasröret så har vi löst problemet med höga ljud från hojen åtminstone! ;) För hur många kör med den i??....ingen?
 

Fisken

Vänsterhänt
Gick med
13 Sep 2008
Ort
Söderut
Hoj
Dajtåna trackbike
Du kan säkert få det för 250 men med tilläget 650 piskrapp enkom för oförskämdhet.
 

200

Gammal glidare
Gick med
10 Mar 2011
Ort
Malmö
Hoj
VMX1700, XJR1300, XT600, SR400
200,
Brusproblemet är betydligt mindre på nakenhojar
Visste inte det har alltid undrat varför det är ett problem. Har aldrig kört hoj med kåpa, som en oskuld.

Varför ska man egentligen ha kåpa på en gathoj?? Utseendet, aerodynamiken över 200, skydd för insekter..?
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Det ger viss komfort . du får gärna prova min. det e mest för motorväg jag vilha kåpa.där e det bra,och den stör mig inte på småvägarna
 

Noving

Hej va det går!
Gick med
27 Nov 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
Kawasaki Z1000 -10
Hej! Flyttar till Malmö om en månad och tänkte höra mig för om garageplats för två MC. Någon som har plats eller ver var det kan tänkas finnas? Kommer bo vid drottningtorget men det är inget krav att det ska vara i närheten. Alla förslag tas tacksamt emot! Har dessutom en bil som letar garage, men det måste vara centralt.
Ser fram emot att joina er till våren!!
/Christian
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top