Makulerat pass

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
http://www.expressen.se/nyheter/1.2681030/tidningsuppgift-fler-man-med-svenska-pass-jagas

Tidningsuppgift: Fler män med svenska pass jagas
Svensklibanesen Hussein Atris, 47, har gripits i Thailand misstänkt för att ha planerat ett terrordåd.
Nu uppger den israeliska tidningen Haaretz att ytterligare två libaneser med svenska pass misstänks för inblandning.
De tre männen ska ha besökt Thailand vid flera tillfällen.
Mer i samma ?mne
16 januari 2012 Tillslag mot lagerbyggnad efter terrorlarmet 16 januari 2012 Terrorgripne Husseins fru: "Han skulle köpa datorer"

Under måndagen slog poliser i Thailand till mot en lagerbyggnad drygt tre mil från huvudstaden Bangkok. Som Expressen.se tidigare rapporterat hittades ingredienser som polisen misstänker skulle användas för att tillverka bomber.
Nyhetsbyrån DPA rapporterar att materialet hittades i 400 kartonger för elektriska fläktar.
Enligt den israeliska tidningen Haaretz har svensklibanesen Hussein Atris, 47, erkänt att terrorgruppen han anklagas för att tillhöra planerat att attackera israeliska mål. Atris greps i Thailand på fredagen och i samband med gripandet hittades ett svenskt pass.
Nu kommer nya uppgifter från thailändska medier om att det totalt ingick tre libaneser med svenska pass i den misstänkta terrorcellen i Bangkok.
Uppgifterna refereras i Haaretz.
Samtliga ska ha svenska pass och har besökt Thailand vid flera tillfällen, enligt Haaretz.
UD: Har inga uppgifter om andra pass

Uppgifterna har inte gått att bekräfta och UD har inga uppgifter, utöver medieuppgifterna, om de andra svenska passen.
- Det vi har fått bekräftat är att thailändska myndigheter har ett svenskt pass som är makulerat, säger Teo Zetterman på UD:s presstjänst till TT.
Han vet inte varför passet är makulerat.
Det makulerade passet utfärdades år 2005, men enlig UD finns det ytterligare ett pass utfärdat på Hussein Atris. Detta pass är fortfarande giltigt.
– Det finns ett nytt pass utfärdat i samma namn, säger Linn Duvhammar på UD:s presstjänst till Expressen.se.
Tidig varning

Haaretz rapporterar också om andra uppgifter i thailändska medier, där det framgår att Israel varnat thailändska myndigheter för terrorattacker den 22 december. Varningen bestod i att tre Hizbollah-medlemmar tagit sig in i landet.
Den 8 januari ska Israel ha lämnat mer information, där ett mer exakt datum för attacken funnits med.
Den amerikanska ambassadens varning för en terrorattack i Bangkok kvarstår på måndagen.
Thailands försvarsminister Yuttisak Sasiprapa uppger dock att man har situationen under kontroll.

Hur stor är risken att han som använder det makulerade passet faktiskt inte är rätt person, eller att det färska passet används av någon annan för att lätt ta sig runt i världen som svensk? Känns lite sådär...

Att vi börjar få "svenska" terrorister kunde vi nog inte tänka oss för några år sedan...menmen de kan vi tacka palme mfl att vi nu har fått.

Det är väl inte helt ovanligt att folk anmäler sina pass som försvunna och sedan skaffar de ett nytt. Då har de två pass - ett i reserv. Det är inte alltid pass kontrolleras elektroniskt. Samma sak gäller för andra typer av ID-handlingar.

Nu är jag inte insatt i den här historien ska tilläggas så inlägget får ses som en liten parantes.

Det är väl inte helt ovanligt att folk anmäler sina pass som försvunna och sedan skaffar de ett nytt. Då har de två pass - ett i reserv. Det är inte alltid pass kontrolleras elektroniskt. Samma sak gäller för andra typer av ID-handlingar.

Nu är jag inte insatt i den här historien ska tilläggas så inlägget får ses som en liten parantes.

Det är helt sant, och närmst ett krav när man ska resa till en del länder enligt en inofficiell reseguide för arbetsresor ett av mina tidigare jobb hade.

Vissa nyblivna Svenskar tappar ju bort ett pass i månaden, ett pass som säljs inbringar ca 10 tusen.

Det cirkulerar säkert massor med "svenskar" ute i världen mellan olika terrorceller.

EDIT: Givetvis används dom flesta passen "bara" till människosmuggling och inte till terrorism.

Last edited:
Vissa nyblivna Svenskar tappar ju bort ett pass i månaden, ett pass som säljs inbringar ca 10 tusen.

Det cirkulerar säkert massor med "svenskar" ute i världen mellan olika terrorceller.

EDIT: Givetvis används dom flesta passen "bara" till människosmuggling och inte till terrorism.

:foliehatt

Jag tror inte passmyndigheterna skulle se mellan fingrarna om man tappade bort pass med jämna mellanrum. I synnerhet inte om det hände så ofta som en gång i månaden - oavsett etnisk bakgrund.

Sedan tror jag inte det är vanligare att svenska pass säljs än pass från andra västerländska länder som underlättar inresa i ett flertal länder som kanske inte annars är så lätta att ta sig till. Det kommer ju ut nya pass i år som ska försvåra förfalskning. Det är nog en ständig kamp.

Vissa yrken så får man ha två pass. Jag har får ha de tillexempel :banana

Vissa yrken så får man ha två pass. Jag har får ha de tillexempel :banana

Jag tror inte passmyndigheterna skulle se mellan fingrarna om man tappade bort pass med jämna mellanrum. I synnerhet inte om det hände så ofta som en gång i månaden - oavsett etnisk bakgrund.

Sedan tror jag inte det är vanligare att svenska pass säljs än pass från andra västerländska länder som underlättar inresa i ett flertal länder som kanske inte annars är så lätta att ta sig till. Det kommer ju ut nya pass i år som ska försvåra förfalskning. Det är nog en ständig kamp.
GuW har helt rätt. Tant har ett förflutet hos Gränspolisen och vi tog in ganska många på förhör angående stulna samt försvunna pass, allra helst när någon annan än det rättmätiga passinnehavaren använde sig av detta. Tyvärr kan man i nuläget hämta ut ett nytt pass i månaden om så vill - det finns lixom inga begränsingar där....

GuW har helt rätt. Tant har ett förflutet hos Gränspolisen och vi tog in ganska många på förhör angående stulna samt försvunna pass, allra helst när någon annan än det rättmätiga passinnehavaren använde sig av detta. Tyvärr kan man i nuläget hämta ut ett nytt pass i månaden om så vill - det finns lixom inga begränsingar där....

Jag tror att den bästa lösningen för det är att exponentiellt öka priserna och minska varaktighetstiden på dem. ;) Ett pass för 50 papp för 5 dagar lär ju inte gå runt sig att sälja.

Man borde kanske börja med att begränsa utfärdandet av antalet pass under giltighetstiden. Det är ju rätt orimligt att folk tappar bort pass stup i kvarten. Det är en värdehandling. Är man så "klantig" att man tappar man bort sitt pass i den utsträckning som GuW antyder kanske man borde dra in den rättigheten för berörda personer. Det är ju inte meningen att man ska sälja dem för tusentals kronor och ha det som någon form av inkomstkälla. Jag tror dock att det är precis lika vanligt att pass säljs i andra länder på svarta marknaden.

Personligen har jag aldrig tappat bort ett pass, möjligen förlagt det på något smart ställe i hemmet och inte hittat det i samband med någon spontan resa och tvingats skaffa ett tillfälligt ett. Detta har hänt en gång.

Man borde kanske börja med att begränsa utfärdandet av antalet pass under giltighetstiden. Det är ju rätt orimligt att folk tappar bort pass stup i kvarten. Det är en värdehandling. Är man så "klantig" att man tappar man bort sitt pass i den utsträckning som GuW antyder kanske man borde dra in den rättigheten för berörda personer. Det är ju inte meningen att man ska sälja dem för tusentals kronor och ha det som någon form av inkomstkälla. Jag tror dock att det är precis lika vanligt att pass säljs i andra länder på svarta marknaden.

Personligen har jag aldrig tappat bort ett pass, möjligen förlagt det på något smart ställe i hemmet och inte hittat det i samband med någon spontan resa och tvingats skaffa ett tillfälligt ett. Detta har hänt en gång.

Håller fullständigt med dig men det finns säkert några som skulle känna sig oerhört kRenGta om det skulle innföras.

Håller fullständigt med dig men det finns säkert några som skulle känna sig oerhört kRenGta om det skulle innföras.

Tja, jag har inget emot att kränka folk för galloperande klantighet eller samhällsfarlig verksamhet, vilket av de två det nu är.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph