Maktmissbruk: Rev p-bot

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
P-chef hjälpte sin kompis att slippa böterna

MALMÖ. Felaktiga p-böter måste överklagas på en särskild blankett. Om du inte känner Parkering Malmös ordförande förstås.
Då räcker det med ett enkelt telefonsamtal till vd.

Christina Wessling är regionchef på Hyresgästföreningen och S-politiker. Men hon är ordförande i kommunala bolaget Parkering Malmö också.

Ringde till vd:n

När hennes jobbkollega Bosse fick parkeringsböter fastän han hade betalt - ordnade hon saken med ett snabbt samtal till vd Tomas Strandberg.
- Bosse visade mig boten. Han visade också att han hade betalt. Jag tittade på hans kvitto. Han sa: "Vad ska jag göra?". Jag ringde till Tomas och Tomas sa: "Jag ska se vad jag kan göra", berättar Christina Wessling.

Ville undvika byråkrati

Vd Tomas Strandberg ringde till en mellanchef som kontaktade den vakt som bötfällt Christina Wesslings kollega.
Boten var inte överskickad till transportstyrelsen ännu - och kunde lätt dras tillbaka.
- Jag ville bara undvika byråkratin. Jag hade inte en tanke på att detta var något konstigt, säger Christina Wessling.
Vakterna på gatan har varit upprörda över hanteringen.
P-vakter hotas ofta och att det finns en gräddfil för styrelseordförandens bekanta gör inte situationen bättre, menar de.
- Om detta på något sätt misskrediterar parkeringsvakterna, så är jag jätteledsen, säger Christina Wessling.
- Jag har gjort ett fel här.
I går valde vd Tomas Strandberg att be personalen om förlåtelse.
Han framförde sin ursäkt i går på ett möte med alla vakter.
- Vi tyckte väl att det var ett smidigt sätt, säger han till Kvällsposten.
- Men så ska man naturligtvis inte göra.
"Engångsföreteelse"

Har du rivit p-böter tidigare?

- Nej.
Tror du att Christina Wessling har gjort det?
- Det får du fråga henne. Det tror jag inte. Inte på det här sättet, nej. Sådant här är en engångsföreteelse.

http://kvp.expressen.se/nyheter/1.2119617/p-chef-hjalpte-sin-kompis-att-slippa-boterna

Inte så värst snyggt gjort. Och för en så liten summa som det antagligen rör är det ju rätt idiotiskt för risken att det ska komma fram. :va

MALMÖ. Felaktiga p-böter måste överklagas på en särskild blankett.

Detta stämmer inte i sthlm och Uppsala. Har räckt med väl motiverade brev för att bli av med p-böter.

Borde inte vakten som skrivit ut en P-bot trots att han betalt be om ursäkt till bilägaren oxå då? Han har väl ändå gjort mest fel i detta fall så vad fan gnäller han om. Dessutom är det inte så jävla konstigt om p-fittorna (ursäkta uttrycket) blir hotade så illa som många beter sig.

Och jag vet vad jag pratar om för jag har själv jobbat som p-vakt och jag blev aldrig hotad då jag faktiskt kunde ta en diskussion, vara trevlig och erkänna om jag hade fel.

Detta stämmer inte i sthlm och Uppsala. Har räckt med väl motiverade brev för att bli av med p-böter.

Privat antagligen då, kommunalt utfärdade "kontrollavgifter" överklagas via blankett och då först med en inbetalning som du senare får tillbaka. Förhoppningsvis.

Var nere i Malmö måndagen förra veckan, ett litet köpcentra mitt över Jägersro. Jag skulle byta ett inbrottsgaller till Stadiums entré och hade pressen på mig att det skulle vara gjort innan affären öppnade kl. 10.

Kom dit 6 på morgonen, ställde mig på närmsta parkeringen för att underlätta springet med stegar, maskiner, skruvar och skit. Kl. 6.20 var jag lappad 1000 spänn för att jag stod på en handikapplats. Jag menade att köpcentrat öppnade inte förrän 8 och jag skulle bara lasta ur bilen. "Du får inte ens stanna på en handikapplats" blev svaret.

Är inte Europark lite väl nitiska?

EDIT: Ontopic så ser jag inte vad folk gnäller över. Han har ju gjort rätt för sig som betalt? Kan man kapa några led så är det OK för mig. Jag hade gjort likadant.

Last edited:
Handikapp platser ska man aldrig ställa sig på. Har själv gått på den fällan och får väl skylla mig själv. Omständigheterna var dock sådana att affären höll på att stänga och jag skulle bara in och handla 1 liter mjölk. Det fanns gott om platser kvar, men handikapp platsen låg bäst till. Det blev mitt livs dyraste mjölkpaket.

Saken var att jag kom ut på parkeringsplatsen och satte mig i bilen men kunde inte backa ut för att en bil stod i vägen. Det var parkeringsvaktens bil. Han gick fram till mig och gav mig boten. Just i det ögonblicket hade jag nog kunnat köra över honom om jag fått chansen eller prejat honom av vägen. Tyckte helt enkelt att han var övernitisk. Antar att han tyckte att jag förtjänade boten. Körde en röd sportbil av märket Alfa Romeo.

Sedan den gången har jag aldrig parkerat på en handikapp plats så läxan var lärd.

Har sedan dess överklagat en felparkering utan framgång. Numera betalar jag bara in likgiltigt. Det enda jag respekterar är att ställa mig långt ut i korsningar där jag utgör en trafikfara och handikapp platser.

Last edited:
Handikapp platser ska man aldrig ställa sig på. Har själv gått på den fällan och får väl skylla mig själv. Omständigheterna var dock sådana att affären höll på att stänga och jag skulle bara in och handla 1 liter mjölk. Det fanns gott om platser kvar, men handikapp platsen låg bäst till. Det blev mitt livs dyraste mjölkpaket.

Saken var att jag kom ut på parkeringsplatsen och satte mig i bilen men kunde inte backa ut för att en bil stod i vägen. Det var parkeringsvaktens bil. Han gick fram till mig och gav mig boten. Just i det ögonblicket hade jag nog kunnat köra över honom om jag fått chansen eller prejat honom av vägen. Tyckte helt enkelt att han var övernitisk. Antar att han tyckte att jag förtjänade boten. Körde en röd sportbil av märket Alfa Romeo.

Sedan den gången har jag aldrig parkerat på en handikapp plats så läxan var lärd.

Har sedan dess överklagat en felparkering utan framgång. Numera betalar jag bara in likgiltigt. Det enda jag respekterar är att ställa mig långt ut i korsningar där jag utgör en trafikfara och handikapp platser.

En P-vakt som parkerar in din bil har brutit mot lagen precis som en vanlig svensson som gör det. Kommer inte ihåg vad det heter men det är samma sak som att hålla fast dig mot din vilja när du inte gjort något brott. Dessutom får han inte sätta lappen om bilen rullar, lappen ska vara under torkaren innan du börjar köra och man är bara dum i huvet om man ens sätter en lapp på en bil när någon är påväg att flytta den. P-vakterna är från första början till för att visa folk rätt till parkeringsplatser och se till att folk flyttar på sig och de som inte gör det ska lappas.

Var nere i Malmö måndagen förra veckan, ett litet köpcentra mitt över Jägersro. Jag skulle byta ett inbrottsgaller till Stadiums entré och hade pressen på mig att det skulle vara gjort innan affären öppnade kl. 10.

Kom dit 6 på morgonen, ställde mig på närmsta parkeringen för att underlätta springet med stegar, maskiner, skruvar och skit. Kl. 6.20 var jag lappad 1000 spänn för att jag stod på en handikapplats. Jag menade att köpcentrat öppnade inte förrän 8 och jag skulle bara lasta ur bilen. "Du får inte ens stanna på en handikapplats" blev svaret.

Är inte Europark lite väl nitiska?

EDIT: Ontopic så ser jag inte vad folk gnäller över. Han har ju gjort rätt för sig som betalt? Kan man kapa några led så är det OK för mig. Jag hade gjort likadant.

handlar om att alla ska behandlas lika, jag blev lappad 5 gånger förra året eller när det nu va skickade snällt min mina kvitton på att jag hade betalat, svaret jag fick var att lappen ska sitta väl synligt på fordonet, att det var en MC tog de ingen hänsyn till. Så bara för du känner någon som känner någon som kan fixa det är inte Okej.

P-vakterna är från första början till för att visa folk rätt till parkeringsplatser och se till att folk flyttar på sig och de som inte gör det ska lappas.

Nu handlar det tyvärr bara om pengar, pbolag har jag absolut ingen respekt för längre o myglar så mycket det bara går

Last edited:
handlar om att alla ska behandlas lika, jag blev lappad 5 gånger förra året eller när det nu va skickade snällt min mina kvitton på att jag hade betalat, svaret jag fick var att lappen ska sitta väl synligt på fordonet, att det var en MC tog de ingen hänsyn till. Så bara för du känner någon som känner någon som kan fixa det är inte Okej.

Nu handlar det tyvärr bara om pengar, pbolag har jag absolut ingen respekt för längre o myglar så mycket det bara går

Det argumentet köper jag faktiskt. Helt rätt! Men hade jag kunnat utnyttja systemet hade jag gjort det.

En P-vakt som parkerar in din bil har brutit mot lagen precis som en vanlig svensson som gör det.

Dina bröst åsido så har du helt rätt! Jag hade fan gjort en så´n däringa "citizens arrest" och lappat fanskapet med en post-it!

Last edited:
Att parkera in någons bil är egenmäktigt förfarande.

Att kvarhålla någon mot sin vilja är frihetsberövande.

Skillnaden i straff vet jag inte, men mer än böterna för felparkeringen alla gånger.

Häromdagen gjorde jag ett ärende på stan, såg en P-nisse som är kund hos mig så jag ropade "HÄR BEHÖVER MAN FAN INTE BETALA FÖR ATT STÅ" varpå han svarade "det har du rätt i, alla parkeringsvakter ska samlas för ett möte just nu, så ingen kommer att kolla den här parkeringen på ett par timmar"

Jag sparade en femma, och han fick ha all världens samvetskval för att jag sket i att betala *fniss*

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8