Harmon Rabb
Gudomlig sporthojare
P-chef hjälpte sin kompis att slippa böterna
MALMÖ. Felaktiga p-böter måste överklagas på en särskild blankett. Om du inte känner Parkering Malmös ordförande förstås.
Då räcker det med ett enkelt telefonsamtal till vd.
Christina Wessling är regionchef på Hyresgästföreningen och S-politiker. Men hon är ordförande i kommunala bolaget Parkering Malmö också.
Ringde till vd:n
När hennes jobbkollega Bosse fick parkeringsböter fastän han hade betalt - ordnade hon saken med ett snabbt samtal till vd Tomas Strandberg.
- Bosse visade mig boten. Han visade också att han hade betalt. Jag tittade på hans kvitto. Han sa: "Vad ska jag göra?". Jag ringde till Tomas och Tomas sa: "Jag ska se vad jag kan göra", berättar Christina Wessling.
Ville undvika byråkrati
Vd Tomas Strandberg ringde till en mellanchef som kontaktade den vakt som bötfällt Christina Wesslings kollega.
Boten var inte överskickad till transportstyrelsen ännu - och kunde lätt dras tillbaka.
- Jag ville bara undvika byråkratin. Jag hade inte en tanke på att detta var något konstigt, säger Christina Wessling.
Vakterna på gatan har varit upprörda över hanteringen.
P-vakter hotas ofta och att det finns en gräddfil för styrelseordförandens bekanta gör inte situationen bättre, menar de.
- Om detta på något sätt misskrediterar parkeringsvakterna, så är jag jätteledsen, säger Christina Wessling.
- Jag har gjort ett fel här.
I går valde vd Tomas Strandberg att be personalen om förlåtelse.
Han framförde sin ursäkt i går på ett möte med alla vakter.
- Vi tyckte väl att det var ett smidigt sätt, säger han till Kvällsposten.
- Men så ska man naturligtvis inte göra.
"Engångsföreteelse"
Har du rivit p-böter tidigare?
- Nej.
Tror du att Christina Wessling har gjort det?
- Det får du fråga henne. Det tror jag inte. Inte på det här sättet, nej. Sådant här är en engångsföreteelse.
http://kvp.expressen.se/nyheter/1.2119617/p-chef-hjalpte-sin-kompis-att-slippa-boterna
MALMÖ. Felaktiga p-böter måste överklagas på en särskild blankett. Om du inte känner Parkering Malmös ordförande förstås.
Då räcker det med ett enkelt telefonsamtal till vd.
Christina Wessling är regionchef på Hyresgästföreningen och S-politiker. Men hon är ordförande i kommunala bolaget Parkering Malmö också.
Ringde till vd:n
När hennes jobbkollega Bosse fick parkeringsböter fastän han hade betalt - ordnade hon saken med ett snabbt samtal till vd Tomas Strandberg.
- Bosse visade mig boten. Han visade också att han hade betalt. Jag tittade på hans kvitto. Han sa: "Vad ska jag göra?". Jag ringde till Tomas och Tomas sa: "Jag ska se vad jag kan göra", berättar Christina Wessling.
Ville undvika byråkrati
Vd Tomas Strandberg ringde till en mellanchef som kontaktade den vakt som bötfällt Christina Wesslings kollega.
Boten var inte överskickad till transportstyrelsen ännu - och kunde lätt dras tillbaka.
- Jag ville bara undvika byråkratin. Jag hade inte en tanke på att detta var något konstigt, säger Christina Wessling.
Vakterna på gatan har varit upprörda över hanteringen.
P-vakter hotas ofta och att det finns en gräddfil för styrelseordförandens bekanta gör inte situationen bättre, menar de.
- Om detta på något sätt misskrediterar parkeringsvakterna, så är jag jätteledsen, säger Christina Wessling.
- Jag har gjort ett fel här.
I går valde vd Tomas Strandberg att be personalen om förlåtelse.
Han framförde sin ursäkt i går på ett möte med alla vakter.
- Vi tyckte väl att det var ett smidigt sätt, säger han till Kvällsposten.
- Men så ska man naturligtvis inte göra.
"Engångsföreteelse"
Har du rivit p-böter tidigare?
- Nej.
Tror du att Christina Wessling har gjort det?
- Det får du fråga henne. Det tror jag inte. Inte på det här sättet, nej. Sådant här är en engångsföreteelse.
http://kvp.expressen.se/nyheter/1.2119617/p-chef-hjalpte-sin-kompis-att-slippa-boterna