Makita btd 140/141

Schysst..
Finns det nån momentkontroll som alla vanliga skruvdragare har?
Vore ju fint om man kunde dra m6 också

har kört med 14,4 volt på jobbet... slår längre o hårdare slag än en hilti 14v. ger inte lika mycket vibrationer så risken för vita fingrar mionskar... nackdelen är att bateriet inte håller så länge..

Skall du verkligen ha en sådan,det är en slagskruvdragare.

Är det inte bättre med en mutterknack med fyrkantstapp istället för 1/4 bitsfäste ?

Batterierna brukar vara den svaga punkten ,speciellt 14,4 V.

Bildas kol på anslutningsytorna inuti batterier vilket ger kortis ,batterierna byts i sådana fall på garantin.

Brukar yttra sig genom att dom är stendöda och inte tar laddning.

Last edited:
Skall du verkligen ha en sådan,det är en slagskruvdragare.

Är det inte bättre med en mutterknack med fyrkantstapp istället för 1/4 bitsfäste ?

Batterierna brukar vara den svaga punkten ,speciellt 14,4 V.

Bildas kol på anslutningsytorna inuti batterier vilket ger kortis ,batterierna byts i sådana fall på garantin.

Brukar yttra sig genom att dom är stendöda och inte tar laddning.

Slagskruvdragare är vad jag vill ha :)
Så kör jag adapters till fyrkantstappar i alla storlekar och borrchuck
Behövs inte så jättekraftiga grejer på cyklar, föredrar lägre vikt

Det finns ju en btd142 också. Verkar schysst.. Lägre vikt. Kanske blir en sån

Har exakt en sån där, BTD141. Lätt, kan knacka bort de flesta skruvar, fick bort till och med framdrevsmuttern. Använder den nästan till alla skruvar/muttrar jag ska demontera, men sedan när man ska montera igen, använder jag den bara en bit och sedan drar för hand eller moment.

Har exakt en sån där, BTD141. Lätt, kan knacka bort de flesta skruvar, fick bort till och med framdrevsmuttern. Använder den nästan till alla skruvar/muttrar jag ska demontera, men sedan när man ska montera igen, använder jag den bara en bit och sedan drar för hand eller moment.

Låter bra.. 140/141/142 verkar mkt lika.. lurar på om jag ska köra 1,5Ah-batteri eller 3,0Ah

Slagskruvdragare är vad jag vill ha :)
Så kör jag adapters till fyrkantstappar i alla storlekar och borrchuck
Behövs inte så jättekraftiga grejer på cyklar, föredrar lägre vikt

Det finns ju en btd142 också. Verkar schysst.. Lägre vikt. Kanske blir en sån

Det går inte att få precision i en slagskruvdragare. Antingen har man en mutterdragare (slag) för att snabba upp mekningen och slutdrar med momentnyckel, eller så köper man en "segdragande" maskin, men som då inte ligger i den prisklassen som privatpersoner normalt rör sig i, när det gäller verktyg.
Jag skulle rekommendera en kompressor och tryckluftsverktyg som är betydligt stryktåligare och där man dessutom får den ovärderliga blåsfunktionen och tillgång till alla möjliga maskiner/verktyg till justa priser.

Ett alternativ är att använda momentstavar ihop med den slående maskinen, men då behöver man en stav till varje tänkbart moment och dessa går inte särskilt långt ner i moment heller. Tror de börjar runt 50 Nm eller liknande.

Köp 3 Ah batterier!

Jag har en lite äldre Makita slagdragare jag använder till allt!

Brukar gå bet om man går upp till större hylsor typ 1/2" Men till 1/4" & 3/8" hylsor är det kanon!

Går att dra m6 också, men man får ha lite känsla i handen!

Oj vad man sparar tid när man ska montera / demontera en motor med typ 40 bult...

Köp 3 Ah batterier!

Jag har en lite äldre Makita slagdragare jag använder till allt!

Brukar gå bet om man går upp till större hylsor typ 1/2" Men till 1/4" & 3/8" hylsor är det kanon!

Går att dra m6 också, men man får ha lite känsla i handen!

Oj vad man sparar tid när man ska montera / demontera en motor med typ 40 bult...

Gott! De blir 3A!

Det går inte att få precision i en slagskruvdragare. Antingen har man en mutterdragare (slag) för att snabba upp mekningen och slutdrar med momentnyckel, eller så köper man en "segdragande" maskin, men som då inte ligger i den prisklassen som privatpersoner normalt rör sig i, när det gäller verktyg.
Jag skulle rekommendera en kompressor och tryckluftsverktyg som är betydligt stryktåligare och där man dessutom får den ovärderliga blåsfunktionen och tillgång till alla möjliga maskiner/verktyg till justa priser.

Ett alternativ är att använda momentstavar ihop med den slående maskinen, men då behöver man en stav till varje tänkbart moment och dessa går inte särskilt långt ner i moment heller. Tror de börjar runt 50 Nm eller liknande.

Har en 300L kompressor m mutterdragare, vinkeldragare etc..
Mina batterier till skruvdragaren är körda så jag tänkte prova en slagskruvdragare för att slippa handlossa m8-m10

Last edited:
Har en 300L kompressor m mutterdragare, vinkeldragare etc..
Mina batterier till skruvdragaren är körda så jag tänkte prova en slagskruvdragare för att slippa handlossa m8-m10

Ok, försök bara inte dra åt med den för då har du ingen koll på hur skruvar/muttrar blir dragna :tummenupp

Kolla också på BTP140RFE-1 ,du hoppar upp en 1000-1500:- i pris men får moment,väger 1,5 kg.

# 4 maskiner i en - med snabbomkoppling
# Slagborr, Slagskruvdragare, borrmaskin samt skruvdragare
# Momentinställning med 16 lägen, och klarar ifrån M2,5 - M4
# Slagskruvdragare där kraft behövs, 145Nm, klarar bult upp till M14.
# Slagborrfunktion, 28.800slag/minut för borrning i betong upp till 8mm
# Normal borrfunktion, för metall upp till 10mm och trä upp till 21mm
# Dubbla lägen vid borrning, hög/låg växel
# Inbyggd LED belysning
# Ergonomiskt gummiklätt grepp och bälteskrok
# Makstar laddningssystem för bästa prestanda
# Litiumbatterier erbjuder längre gångtid, lägre vikt och bättre prestanda
# 4-pols industrimotor med utbytbara kol

Essve nr 353297

Jag har en 18v borr/skruvdrgare med moment men ska man använda den i garaget så rekomenderar jag 14,4v , 18v är tyngre å klumpigare tycker jag

vi kör med 14,4v knackisar på jobbet funkar ruskigt bra men det finns några saker att tänka på fästet i maskinen är bara 1/4 tum så hänger du på borrschuckar m.m som belastar maskinen mycket så ryker tappen av har även haft några batterier som givit upp.

Har själv en 140 och är toknöjd med den, den är relativt lätt och balansen är grym.

Men att köpa dessa från Sverige är näst intill som att kasta pengar i sjön... köpte ett paket från USA och det blev under halva priset inkl frakt och skatt.

Bara som en sån sak att ett 3.0Ah batteri kostar ca 2k i sverige och $75 i USA säger en del tycker jag.

Har själv en 140 och är toknöjd med den, den är relativt lätt och balansen är grym.

Men att köpa dessa från Sverige är näst intill som att kasta pengar i sjön... köpte ett paket från USA och det blev under halva priset inkl frakt och skatt.

Bara som en sån sak att ett 3.0Ah batteri kostar ca 2k i sverige och $75 i USA säger en del tycker jag.

Jag satte klockan inatt før att buda på en 140.. Kommer ihåg hur det stod 7 minuter kvar på annonsen.. Sen somnade jag med laptopen i knæt :huvet
Den gick før 130 dollar m batteri och laddare

*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa