Magura radialbroms kit

TomK skrev:
2613559Men kan man välja, så tar man ju det bästa eller hur ? :)

Absolut, och sexkolvsok är inte att förakta. Sitter orginal på en del hojjar. Bästa orginalmonterade bromsarna tycker jag.

Sen har ju eftermarknaden inga gränser för hur bra och dyrt det kan bli. Om man kör fortare, ja säg det. Kanske, kanske inte.

Jag och en polare diskuterade om hur stor skillnad det blir mellan en vanlig bra bromspump och radialbromspump. Blir det en enorm skillnad eller? Nån som vet?

-MLM- skrev:
2614675 Jag och en polare diskuterade om hur stor skillnad det blir mellan en vanlig bra bromspump och radialbromspump. Blir det en enorm skillnad eller? Nån som vet?

Det ska inte bli någon skillnad alls tycker jag. Kolven jobbar ju bara på ett sätt, trycksätter olja ner till bromsoket. Om det är skillnad så beror det isåfall på tex diameter, ev länkage med progresiv verkan, annan olja osv......

Så om man upplever skillnad så beror det inte på om pumpen verkar radiellt eller inte. Utan på ovan nämnda faktorer.

-MLM- skrev:
2613248 Japp, inkl ok, skiva, fästet och stålompunnaslang. Visst är det snorbilligt som satan. :tungan

Så här gör man: bort med framhjulet,ok och allt skit som är ivägen. Därefter skruver man ut orginialfästet och in med magurafästet. Klart!

Ja, ska sälja orginalkitet då jag förmodligen aldrig använder dem mer.

Om du ska sälja original bromspump (och slang) är jag intresserad.

/ Andreas

RaceMe skrev:
2615384 Det ska inte bli någon skillnad alls tycker jag. Kolven jobbar ju bara på ett sätt, trycksätter olja ner till bromsoket. Om det är skillnad så beror det isåfall på tex diameter, ev länkage med progresiv verkan, annan olja osv......

Så om man upplever skillnad så beror det inte på om pumpen verkar radiellt eller inte. Utan på ovan nämnda faktorer.
Precis och just där kommer det radiella montaget ofta att spela en liten roll. Det verkar vara lättare att få länkage som ger bra känsla kombinerat med kraft i en radialpump, jämfört med traditionella axialpumpar. Nu har jag inte haft chansen att testa en riktigt snordyr axialpump, men de tre-fyra varianter jag kört med genom åren har samtliga varit sämre i en total bedömning jämfört med den nuvarande radialpumpen. Men så var också prislappen något högre på den senare.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT