Magnesiumfälgar på gathoj?

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Vågar man sätta på begagnade magnesiumfälgar på en gathoj?
Har för mig att magnesium blir utmattat och tappar hållfasthet efter längre tids dynamisk belastning. Hojen är från 1992 och passande hjul är ungefär lika gamla så man kan aldrig veta hur mycket eller hårt de körts.

Skulle inte sätta magnesiumfälgar på en gathoj och absolut inte från 92.

Finns en filmsekvens där en wsbk-förares fälg i stort sett exploderar mitt i en kurva pga av sprickbildning och om det händer på vägen så blir det nog lite jobbigt.

Finns någon mer tråd om just detta har ja för mig! Även salt äter väl upp magnesium som en unge äter glass, vill ja minnas! Om man nu skulle få för sig att åka i detta väder vilket ja tvivlar på men ett känsligt material onekligen!

Man skall nog inte vara tuff och burna i eld heller! :tungan

Last edited:
Där rullar ju Classic RR cyklar med magnesiumfälgar från 80-talet. Är de välskötta och man inspekterar regelbundet så hade jag kört. Magnesium spricker lättare när det åldras men ger ju inte samma katastrofala ras som kolfiber som ser intakt och fint ut ända tills det tvärbrister, så håller man koll på sina hjul tycker jag det är värt att prova.

Det finns ganska lättanvända sprickindikeringssprayer för att hitta eventuella ytsprickor.

Jag har svårt att se att det skulle vara materialförändringar på djupet utan att det skulle resultera i några ytsprickor, men man kan ju alltid skicka ett mail till någon firma som håller på med ickeförstörande prövning av metaller och förhöra sig vad röntgen av en uppsättning fälgar skulle kosta.

http://www.materialrontgen.se/

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck