Magnesium, var får jag tag på det?

P-G

Fiii fan
Gick med
23 Dec 2003
Hoj
S1000RR
Jag håller på med ett par grymma gnistknäpuckar och har testat med stål. Det gnistrade ganska bra men jag vill ha mer. Var kan man få tag på ett par bitar Magnesium i lämplig storlek och vad kan det kosta?

pleeease help me!!!

är inte Titan det optimala om man vill at det ska gnistra?

eller är det en kostnadsfråga kanske? :pangihuve

nu e inte jag nån expert men...kan inte rent magnesium börja brinna...och när det tar eld så brinner det med en temp av 3000 gr....

titan e nog det som gäller ......

magnesium brinner med ett riktigt porrigt blått sken, som att åka runt med 200 lysdioder i knäpucken. tyvärr är de nog uppbrända efter 5 sekunder men under dom 5 sekunderna kommer du som sagt vara kung. speciellt om du gör volter samtidigt :) typ, som en sån här kinesisk sak man sätter eld på på nyår så att den snurrar?

sx-pojken skrev:
2654411 nu e inte jag nån expert men...kan inte rent magnesium börja brinna...och när det tar eld så brinner det med en temp av 3000 gr....
titan e nog det som gäller ......
Skulle tro det. Börjar det brinna är det inte släckbart heller...

men om du ändå vill ignorera föregående talare och prova om skinnställ står emot brinnande magnesium så har jag tillgång till det du önskar....

Magnesium börjar inte brinna så lätt som ni verkar tro... med tanke på att det inte börjar brinan när man svettsar i det så ska det nog heller inte göra det om man skrapar lite mot asfalten!

RENT magnesium brinner som sagt vackert. magnesiumlegeringar kan man lungt svetsa i. Passa dig dock för gjutmaterial då halten magnesium är hög. En helt sann story är att en person på mercedes tyvärr lärde sig detta den hårda vägen. Efter en dag vid fräsen på konceptverkstaden skulle han ta en cigg. tyvärr räckte mängden spån till ett levande tomtebloss. R.I.P...

jag kan få tag på massvis av magnesium.
i klossform oså..
men du bor lite långt härifrån :)

trille skrev:
2654687 Magnesium börjar inte brinna så lätt som ni verkar tro... med tanke på att det inte börjar brinan när man svettsar i det så ska det nog heller inte göra det om man skrapar lite mot asfalten!
Det är kanske lämpligt at diskutera vad "magnesium" är?
Jag har haft Mg på band ca 3x0.2mm. kunde tändas med en tändsticka och brann så vackert så.. Ren Mg-spån... :eek: hjälp
Mg-legeringar finns det ju i mängder, har glömt det mesta, men jag antar att Mg-halten i de flesta avsiktligt är så låg att de tål en hel del värme innan det går åt h-e.
Tidiga VW-bilar hade ju vevhuset i en legering som heter elektron, 92% Mg. Den halten är tydligen tillräckligt låg för att vara säker, jag har sett vevhusen smälta efter brand.
Den som har möjligheten att känna hur lätt en sånt vevhus är inser att ett aluminium-vevhus mera känns som gjutjärn..
(http://sv.wikipedia.org/wiki/Elektron_(legering))
http://sv.wikipedia.org/wiki/Magnesium

Last edited:
Kolla på ebay.de. Man blir förvånad över hur mycket som finns där!

trille skrev:
2654687 Magnesium börjar inte brinna så lätt som ni verkar tro... med tanke på att det inte börjar brinan när man svettsar i det så ska det nog heller inte göra det om man skrapar lite mot asfalten!

du kan nock inte svetsa i rent magnesium, med tanke på att vi tände fyr på sånt i skolan emd en vanlig gasol brännare så lär det börja brinna med en svets med tanke på att det är typ 3600 grader i en gassvetslåga och bara 1200 i en gasol brännare. Friktion är i9nte något man ska underskatta helelr, det kan bli ordentligt varmt om du drar metall mot marken i litta högre hastigheter.
Titan ska de va.

Tack för alla svar... men nu vet jag inte vad jag ska göra. Det var nån snubbe som sa att man skulle ha magnesium men det kanske var fel? Men men det löser sig säkert. Vad är det för material de där tuffa stuntsnubbarna har längst bak på sina hojar? där gnistar det bra.:va

P-G skrev:
2655786 Tack för alla svar... men nu vet jag inte vad jag ska göra. Det var nån snubbe som sa att man skulle ha magnesium men det kanske var fel? Men men det löser sig säkert. Vad är det för material de där tuffa stuntsnubbarna har längst bak på sina hojar? där gnistar det bra.:va
annars kan du köpa gnistrande puckar med titanstål i hos din välsorterade posörhandel.

P-G skrev:
2655786 Tack för alla svar... men nu vet jag inte vad jag ska göra. Det var nån snubbe som sa att man skulle ha magnesium men det kanske var fel? Men men det löser sig säkert. Vad är det för material de där tuffa stuntsnubbarna har längst bak på sina hojar? där gnistar det bra.:va

tror dom kör med titan

crashtestdummy skrev:
2655810 annars kan du köpa gnistrande puckar med titanstål i hos din välsorterade posörhandel.

Jo jag har testat dem men det gnistade inte tillräckligt.
Här är en bild på mina egenhändigt tillverkade puckar. Bilden är suddig men den ger en känsla av vad som komma skall... Inte lätt att få en bra bild när man kommer 120+ i skymning med en vanlig digitalkamera... men ändå.

Bifogat

• gnistskrap.JPG
    gnistskrap.JPG
    35.7 KB · Visningar: 550
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti