Magert med helsystem...

mrblue9r

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki 1199cc ZX-9/12 Clone Turbo. 1st Marauder. 1st Honda Z50J
Tjenare.
Var ute med polarna och åkte gata idag.
Jag har monterat ett 2" avgassystem med ett Bos slip-on.
Problemet är att jag tappat 0.3 bars laddtryck jämfört med downpipen.. nu orkar den bara ladda 0,3bar.
Dessutom är ljuddämparen kritvit till färgen efter man åkt ett tag,, trotts att hojen ska gå fett enligt broms bänken...
Jag fattar inte :va
Alla tendenser på hojen säger FETT men färgen i systemet säger MAGERT.....
Har kört ett antal tävlingar med downpipen och då har det varit lite svart sot i pipan.....
Kan det vara avgasmottrycket och den högre motor tempen som får hojen att visa magert och tappa laddtryck.? :va :va

mvh

Du spenderar väl 99% av tiden på knappt 1/16 gasutslag så hur den är fettad på fullgas är väl av mindre betydelse för färgen i avgasröret. Har du någon lambda-sond att tillgå under körningen så att du kan korrigera mappen för små utslag på TPS'en?

2" avgas, det låter smått, väldigt smått. Jag körde med 3" och en kort Simons 3" dämpare på Stockholm Open och kom upp i 270 km/h på 402 med Banditen. Förlorade 2 km/h på 201 med 3" dämpare jämfört med enbart downpipe trots att 60-fötterna med ljuddämparkörningarna var lägre/snabbare.

Skumt det där, tydligen så går era 4 cyl bättre utan men min 2 cyl Bonnie förlorar 10hk om jag inte har antingen en dämpad eller öppen megafon. Kan det bero på att jag kör liten turbo med rätt mycket mottryck? Kanske dämparen hjälper till att dra ut avgaserna?

ps: detta borde vara postat i Teknik forumet... men efterssom jag vet att din hoj är en ren Drag race hoj... så är det ok....

Sa vem ?........ :)

RPM lover skrev:
ps: detta borde vara postat i Teknik forumet... men efterssom jag vet att din hoj är en ren Drag race hoj... så är det ok....

Sa vem ?........ :)

Läs hela inlägget..... det står om "ladd och mottryck och tävlingar"....dvs TURBO & DRAGRACING..... :tungan :pannkyss

mrblue9r skrev:
Tjenare.
Var ute med polarna och åkte gata idag.
Jag har monterat ett 2" avgassystem med ett Bos slip-on.
Problemet är att jag tappat 0.3 bars laddtryck jämfört med downpipen.. nu orkar den bara ladda 0,3bar.
Dessutom är ljuddämparen kritvit till färgen efter man åkt ett tag,, trotts att hojen ska gå fett enligt broms bänken...
Jag fattar inte :va
Alla tendenser på hojen säger FETT men färgen i systemet säger MAGERT.....
Har kört ett antal tävlingar med downpipen och då har det varit lite svart sot i pipan.....
Kan det vara avgasmottrycket och den högre motor tempen som får hojen att visa magert och tappa laddtryck.? :va :va

mvh
Ändrar man på avgasmottrycket, så ändras arbetsförhållandena för wastegaten (Luckan påverkas av trycket), vilket medför att laddtrycket ändras uppåt eller neråt.

Jag gjorde en test med en insatts i min ljuddämpare i våras, och då sjönk laddtrycker från 0.9 till ca 0.5 bar och den insattsen blev väldigt ljus till färgen och började smälta tillslut (den var gjord av aluminium), så i mitt fall så berodde nog den ljusa färgen på värmen, efter som lambdan fortfarande visa lite fet.

2” är alldeles för klent, du behöver ha minst 2,5” hela vägen

mrblue9r skrev:
Läs hela inlägget..... det står om "ladd och mottryck och tävlingar"....dvs TURBO & DRAGRACING..... :tungan :pannkyss

Vet jag väl :nicka .......men jag tror det var lite revir (pink) för många racers på Brodalen kanske :kiss hoppas du får ordning på din fläkt.

(Bort glömd igår...kommer att drabba er hårt....*ler*....)

Last edited:
R1 T skrev:
Ändrar man på avgasmottrycket, så ändras arbetsförhållandena för wastegaten (Luckan påverkas av trycket), vilket medför att laddtrycket ändras uppåt eller neråt.

Jag gjorde en test med en insatts i min ljuddämpare i våras, och då sjönk laddtrycker från 0.9 till ca 0.5 bar och den insattsen blev väldigt ljus till färgen och började smälta tillslut (den var gjord av aluminium), så i mitt fall så berodde nog den ljusa färgen på värmen, efter som lambdan fortfarande visa lite fet.

2” är alldeles för klent, du behöver ha minst 2,5” hela vägen

Det var det jag misstänkte och hoppades på.. efterssom lambdan i bänken sa att lågfartsdelen var under 10 och hojen beter sig som att den går fett, så misstänkte jag att avgasmottrycket gjorde så att röret blir vitt... och tappar laddtryck.

Jag har 2,5" ut ur turbon,,, men jag skarvade med ett dubbelisolerat rör från zx9:an för att det skulle bli snyggt och passa mot ljuddämparen.....
ja ja får väl snickra ihop 2,5" hela vägen då... :D :D

RPM lover::
Här pinkas inget... det finns bara en riktig racer på Brodalen :hihi :hihi :rofl :rofl

Last edited:
mrblue9r skrev:
Det var det jag misstänkte och hoppades på.. efterssom lambdan i bänken sa att lågfartsdelen var under 10 och hojen beter sig som att den går fett, så misstänkte jag att avgasmottrycket gjorde så att röret blir vitt... och tappar laddtryck.

Jag har 2,5" ut ur turbon,,, men jag skarvade med ett dubbelisolerat rör från zx9:an för att det skulle bli snyggt och passa mot ljuddämparen.....
ja ja får väl snickra ihop 2,5" hela vägen då... :D :D

RPM lover::
Här pinkas inget... det finns bara en riktig racer på Brodalen :hihi :hihi :rofl :rofl

Varför öht hålla på och krångla med avgasrör, det räcker väl att du har ett på när du åker och besiktar ?

Färnbo skrev:
Varför öht hålla på och krångla med avgasrör, det räcker väl att du har ett på när du åker och besiktar ?
Jo för att bor man i Lindesberg så kan man göra i princip vad som helst. :fyllisar :kulspruta :machinegu ............ utom att föra oväsen med motorfordon... då kommer farbror blå på stört, och :hördu

mrblue9r skrev:
Jo för att bor man i Lindesberg så kan man göra i princip vad som helst. :fyllisar :kulspruta :machinegu ............ utom att föra oväsen med motorfordon... då kommer farbror blå på stört, och :hördu

Ja just ja tänkte inte på det, vilken tur att dom fokuserar på de tunga sakerna.

Tack vare de att polisen har de rätta prioriteringarna känner ni väl er trygga i Linde, ni behöver väl inte ens låsa in hojarna ? Ja menar de händer ju aldrig nåt otäckt däromkring :rolleyes:

mrblue9r skrev:
även om du åker utan ljuddämpare så kan hojen alldrig väsnas lika mycket som en Ducati eller Harley! jag tyckte min blev för tyst med ljuddämpare så nu sitter det bara en 3 tums dragrace pipa på fanskapet (15cm lång)! låter så härligt HÅRT då :yoparty

*/ ?>
Nyheter
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage