Magasinera skinnsoffa

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Har en skinnsoffa samt en skinnfotölj som vi inte kommer att använda på ca 2 år. Ska få ställa in detta i en bekants källare som skall vara torr och fin. Temperatur runt 15 grader skulle jag gissa på.

För att skydda soffan mot damm och eventuell ohyra så funderar jag på att slå in den i plastfolie, byggplast eller liknande.
Någon som har erfarenhet av detta eller har några andra bra tips eller synpunkter?

Smörja in soffan innan "avställning"?

Hade skinnsoffa + fåtölj av god kvalitet stående några år i en obebodd lägenhet och de sprack när vi började använda dem igen, var helt uttorkade.

Fetta in och täcka med tyg skulle jag satsa på.

............ eller sälj och köp en beggad senare om du nu behöver en soffa då.
Man måste låta kapitalet jobba sirru.

Tror inte det är några bekymmer att ställa undan soffan i en torr källare som är ventilerad. Skulle göra en skinnrengöring och fetta in den innan den ställs undan. Dra över ett lakan för att skydda mot eventuellt uv-ljus om det finns fönster i lokalen. Innan den tas i bruk igen så gör en ny skinnrengöring och fetta in den åter.

Tack för bra tips! Det blir helt klart att rengöra och smörja in den innan avställning. Det verkar också bättre att skydda den med lakan än att slå in den i plast då det kanske kan bli fuktigt innanför.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!