Maffian efter rekordvinnaren i Italien

Här i Sverige har jag förstått att butiker, pubar, diskotek och så vidare blir kontaktade av kriminella nätvärk i utpressningssyfte. Antagligen förekommer det säkert att förmögna personer kontaktas i samma syfte. Inget trevligt samhälle vi lever i. Lyckligtvis har jag aldrig varit i kontakt med den världen. En sak är säker. Om risken var att maffian spårade upp en och hotade ens familj, vänner etc i syfte att ta del av vinsten skulle jag inte vilja vinna en storvinst på lotto.

Boken Gomorra var rätt intressant läsning. Kan rekommendera den. Betydligt intressantare än filmen.

Så går det när man låter folk få för mycket makt. Om italienska polisen hade skött sig så hade det inte funnits någon maffia. Skjut för att döda helt enkelt, även i Sverige borde detta tillämpas för att slippa sånt här.
Men nej då, även brottslingar är värda ett liv tydligen. Sjukt är vad det är, vart är dödsstraffet när det behövs som bäst?

Äh, är han bara lite smart så köper han sig en tuff stridsbåt inkl. scud'ar och en mindre arme. Sen är det bara knappa in Sicilien i GPS'en.. Har han humor så kör han en banderoll på sidan om båten i stil med, skrattar bäst som skrattar sist, fuckers!

Om jag blev miljardär skulle jag slå mig i slang med maffian i stället. Låt grabbarna få sina millar

Om jag blev miljardär skulle jag slå mig i slang med maffian i stället. Låt grabbarna få sina millar

Tanken slog mig också. Det vore den enkla vägen ut, men jag tror aldrig att maffian skulle stanna där. De skulle äga dig livet ut på samma sätt som de pressar affärs innehavare på pengar så länge de driver sin affärsverksamhet.

Av principiella skäl skulle jag inte låta maffia eller någon annan kriminell verksamhet få del av mina pengar vare sig jag vunnit dem på lotto eller tjänat in dem själv.

Hotar de ens nära vänner och familj skulle man antagligen mjuknat snabbt. Tankarna far snabbt till Paul Getty, en av världens första dollarmiljardärer:

"Hans äldsta barnbarn, John Paul Getty III, kidnappades på 1970-talet av den italienska terroristorganisationen Röda brigaderna; förmodligen världens mest kända kidnappningsfall. De krävde 3,7 miljoner amerikanska dollar i lösesumma men familjen vägrade betala denna summa och då skar kidnapparna av hans högra öra och skickade det med post till en italiensk dagstidning. Inte förrän lösesumman sjönk till 1 miljon dollar gick familjen med på att betala och Gettys sonson släpptes fri. Pojken fick emellertid svåra psykiska problem efter kidnappningsdramat och är idag delvis förlamad och synskadad på grund av alkohol- och drogmissbruk."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jean_Paul_Getty

Om jag vann 1.4 miljarder skulle jag anlita en privat armé och utplåna maffian.

Eller bygga en jättelik chinchilla i Ytång för pengarna. då kan maffian få knacka loss så mycket av den de tycker de ska ha sen.

http://en.wikipedia.org/wiki/J._Paul_Getty

"Getty defended his initial refusal to pay the ransom on two points. First, he argued that to submit to the kidnappers' demands would immediately place his other fourteen grandchildren at the risk of copy-cat kidnappers. He added:
The second reason for my refusal was much broader-based. I contend that acceding to the demands of criminals and terrorists merely guarantees the continuing increase and spread of lawlessness, violence and such outrages as terror-bombings, "skyjackings" and the slaughter of hostages that plague our present-day world. (Getty, 1976, pg.139)."

Barnbarnet fick betala ett högt pris.

Räcker med att betala några millar till lokala polisen (köpa loss dem från maffian) och låta dem ta hand om problemet - de är ofta väl medvetna om vem som gör vad. Att vinnaren då själv i praktiken blir en "maffioso" är kanske ett mindre bekymmer om han har rent mjöl i påsen.

Eller bara sticka utomlands och ha slantarna på nummerkonto i Zürich...

Hur gör Bill Gates och dom andra grabbarna på den nivån? Utpressare lär ju vara på dom oxå... Dom verkar klara sig bra i alla fall... Inte ofta det är kidnappningar och dyligt för att pressa på pengar..

Hur gör Bill Gates och dom andra grabbarna på den nivån? Utpressare lär ju vara på dom oxå... Dom verkar klara sig bra i alla fall... Inte ofta det är kidnappningar och dyligt för att pressa på pengar..

Säkerheten omkring dem är nog extremt hög under dygnets alla timmar.

Vafan, 1,4 miljarder... Ge maffian sina 30% i utbyte mot immunitet och fri lejd och lev gott på resten av pengarna says I. Han har ju fortfarande rätt mycket kvar, och en jävla massa mer än vad han hade innan han vann alltihop... Jag hade betraktat det hela som en vinst på 70% av 1,4 miljarder snarare än en förlust på 30% av 1,4 miljarder... Sen vet man ju aldrig om maffian faktiskt hade lämnat en ifred efter det, men med tanke på att det inte handlar om andelar av årlig inkomst utan andelar av totalsumman från detta enda tillfälle skulle jag gissa att det låter honom vara efter det... Kanske hade han till och med kunnat köpa sig deras beskydd och total immunitet för ytterligare någon procentdel... Värt att tänka på, jag hade nog övervägt det.

Man hade kunnat gå till ett gäng stridsberedda legosoldater och sagt att de får 1 miljard svenska kronor att dela på om de utplånar allt vad maffia, terrorister och annat löst folk heter.
När den uppgiften är klar kan de få sina pengar och man lever nog rätt bra med att ha rensat upp lite samt 400.000.000SKR i fickan.

Om Rambo vid 62 års ålder utplånar hela Burmas armé själv så fixar nog ett gäng legosoldater maffian :lol

Jag tror ju inte någon maffiaorganisation skulle nöja med 30%. Varför skulle de göra det om de kan få allt? Likaså är det ju inte någon 100%-ig garanti för att inte någon annan maffiaorganisation eller annan organiserad brottslighet skulle kräva en på pengar.

Fråga till er som skulle anlita legoknektar och försöka utrota maffian: Varför skulle era legosoldater lyckas med det som bland andra Mussolini misslyckats med? Brottsorganisationerna är för djupt rotade i de fattiga södra delarna av Italien att de är i de närmaste omöjligt att "utrota".

Om man enbart ser till de "lagliga" företag som kontrolleras av organiserad brottslighet i Italien så omsätter de ca €800 miljoner per år. Kollar man sedan på Cosa Nostras illegala aktiviteter så beräknas de tjäna ungefär €10 miljarder på beskydd, €8 miljarder på droger, €1,5 miljarder på vapenhandel, €1,4 miljarder på utlåningsverksamhet och €6,5 miljarder på att fiffla med diverse upphandlingar.

Säkraste sättet att leva ett något som när långt liv om man får den italienska organiserade brottsligheten efter sig är nog att åka så långt bort och hålla en så låg profil som möjligt. Jag skulle nog välja en enslig stuga i den svenska fjällvärlden, där alla grannar på direkten ser om någon utböling rör sig i trakten. Eller köpa en egen söderhavsö, med ett par luftvärnskanoner och några tungt bestyckade patrullbåtar.

Om man enbart ser till de "lagliga" företag som kontrolleras av organiserad brottslighet i Italien så omsätter de ca €800 miljoner per år. Kollar man sedan på Cosa Nostras illegala aktiviteter så beräknas de tjäna ungefär €10 miljarder...

Uppgifterna kommer från boken Gomorra, inte sant?

Fråga till er som skulle anlita legoknektar och försöka utrota maffian: Varför skulle era legosoldater lyckas med det som bland andra Mussolini misslyckats med? Brottsorganisationerna är för djupt rotade i de fattiga södra delarna av Italien att de är i de närmaste omöjligt att "utrota".

Skär huvudet av ormen, så är resten ofarlig...

Det gäller att sända rätt signaler och till rätt personer. Mussolini var på god väg att lyckas med ganska grymma metoder, men USAs militär stöttade den lokala befolkningen - som de trodde (motståndsrörelser i andra länder) - det visade sig vara maffians folk. Jmfr Talibanerna.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg