Mackar i Sverige

Det där ser ut som Morjärv och jag vill minnas att det inte är väldigt länge sedan själva butiken stängdes. 2006 enligt samma blaska som ovan.

Och det kan nog stämma. Jag är helt hundra på att jag varit in vid stopp med någon av mina R1’or (som jag hade från 2006 och framåt) och även med någon Yamaha fyrtaktsskoter.

Diseröd. Gick inte att köra in där pga stenar. Men det verkar varit en rätt stor mack när det begav sig.
Har läst att den inte är speciellt uppskattad av invånarna då den ligger väldigt centralt och har varit förfallen i väldigt många år. Men den bara får stå där och stå 😒

20250619_162633.jpg

Diseröd. Gick inte att köra in där pga stenar. Men det verkar varit en rätt stor mack när det begav sig.
Har läst att den inte är speciellt uppskattad av invånarna då den ligger väldigt centralt och har varit förfallen i väldigt många år. Men den bara får stå där och stå 😒

View attachment 517018

Grejen med gamla förfallna mackar är att om man ska ta bort den, starta upp den eller göra om den till annat så åker man på att gräva upp tankarna och sanera platsen, vilket gör dom i princip värdelösa om dom inte har ett superläge.

Om man ska starta upp den igen åker man dessutom på att köpa och installera nya tankar enligt alla nu gällande regler, vilket är skitdyrt.
Jag vet en mack som fick dispens för att ha en cistern ståendes ovan mark, för att på platsen fanns inte utrymme att gräva ner enligt gällande regler, men det är ytterst svårt och ovanligt

Så i en framtid med elektrifiering och minskad bensinförsäljning kommer vi att se många mackar som bara är "tillfälligt stängda" för evigt

Så i en framtid med elektrifiering och minskad bensinförsäljning kommer vi att se många mackar som bara är "tillfälligt stängda" för evigt

Fy fan vilken dystopi…

Den kändes dock avlägsen under gårdagens raggarbilsträff i Bosses by, tillsammans med många andra kubiktum och kubiktumsintresserade. Cruisade förbi macken som Hannu visar ovan längs vägen dit.

Fy fan vilken dystopi…

Den kändes dock avlägsen under gårdagens raggarbilsträff i Bosses by, tillsammans med många andra kubiktum och kubiktumsintresserade. Cruisade förbi macken som Hannu visar ovan längs vägen dit.
Så länge priset på elbilar inte går krafigt ner och rangen ökas kraftigt samt att man kan ladda på två minuter utan vidriga appar blir det ingen dystopi. :)

Endast 7% kör elbil idag i Sverige. 2012 sa alla att bensinbilen var död inom fem år. 7% är verkligen en minoritet.

Det är nog mer urbaniseringen som dödar de senaste två specifika mackarna än själva elektrifieringen.

Så länge priset på elbilar inte går krafigt ner och rangen ökas kraftigt samt att man kan ladda på två minuter utan vidriga appar blir det ingen dystopi. :)

Endast 7% kör elbil idag i Sverige. 2012 sa alla att bensinbilen var död inom fem år. 7% är verkligen en minoritet.

Det är nog mer urbaniseringen som dödar de senaste två specifika mackarna än själva elektrifieringen.

Jo givetvis är det till största delen omdragning av större vägar som dödar mackar som tidigare har legat på "prime location", det blir bara dom lokalt boende kvar som tankar.

Här i Umeå hade vi som i många andra städer ett stråk med mackar efter E4 som då gick genom stan, nu har man byggt två "kringledningar" av trafiken vilket har gjort att dom mackarna har tappat många kunder.

Men om då dom lokalt boende dessutom skaffar elbilar för sina lokala transporten så faller bensinförsäljningen ännu mer, visst det är bara 7% nu, men nästa år kan det bli 10%
Det finns nu ganska många elbilar runt/under 300k, som duger gott till stadsbefolkningen för transporter inom staden och korta utflykter utanför, med räckvidder på 40 mil stadstrafik och hälften på motorväg, som laddar 20-80 på en halvtimme, och fler sådana bilar kommer, med bättre räckvidd och kortare laddtid...

Det går liksom bara åt ett håll, hur fort det går kan vi vara oense om

Framtiden för mackarna är definitivt laddstolpar och en "lounge" där folk kan dricka sitt kaffe, äta övergrillad korv med tjockt skinn, och det viktigaste.... Elbilsbajsa!

De flesta platserna där det tidigare har sålts bensin har el framdragen och jag tror att det finns en framtid i att erbjuda enkel service till kunder när de behöver stå still i en kvart i stället för att bara tanka och dra.

Jag tror att det är fler som stannar i Laxå och Avesta nu än för några år sen.

De flesta platserna där det tidigare har sålts bensin har el framdragen och jag tror att det finns en framtid i att erbjuda enkel service till kunder när de behöver stå still i en kvart i stället för att bara tanka och dra.

Jag tror att det är fler som stannar i Laxå och Avesta nu än för några år sen.

Ja alltså, bränsle tjänar man inte mycket pengar på utan marknaden ligger i servicen runtom.

Fråga tex ägarna till OK i Töre om de tjänat eller förlorat på elbilsladdarna… och om elbilsägarna ”tankar” för 250kr istället för 1200kr på just detta ställe så lägger de kanske 200kr till på fika (som macken har typ 60% avans på).

Med vänlig hälsning,

Fy fan vilken dystopi…

Jag var också i Bosses raggarby igår, spanade förväntansfullt både efter överladdade motorcyklar och 1960 Cadillacs, det senare fanns det ju gott om men den grå såg jag inte.

1000011724.jpg

Jag har jour i helgen så jag tillbringade crusingen bakom pizzerian med ett avloppstock på en huvudledning, konstigt nog var den enda spolbilschauffören nykter då jag ringde honom så det löste sig relativt bra ändå.

Hade min 60:a vid älven nedanför hotellet på dagen, dels för att inte bli inpakerad pga jouren men också för att reurfjädern på gasaren gick av i garaget då jag startade så det blev en lite improviserat arrangemang med några lämpliga dragfjädrar och TIG-tråd innan jag kom mig iväg hemifrån.

Ändå ganska tur att den gick av i garaget vid start och inte då jag tex backade ut för gashäng då hade nog varit mindre kul med tanke på hur uppfarten ser ut. Har sett resultatet av gashäng för några år sen i Gällivare och där var det nog bara tur att han som körde rodden som fick gashäng överlevde då den slog runt.

Det - och det överdrivet komplicerade reglementet som omgärdar försäljning av drivmedel. Det är inte många små byamackar som har tilltäckligt hög omsättning för att ens orka räkna på vad alla påtvingade uppdateringar kostar.

Kommer någon ihåg förra årtiondets stora miljöräddare a.k.a. E85…? Helt plötsligt skulle alla mackar TVINGAS att ha cistern och pump med E85. Trots att ingen i närområdet ens hade en etanolbil…

Eller detta årtiondes trams med att lägga flera miljoner på armerade cisterner, eller vad fan det nu var den där sommaren när alla mackar häromkring tvingades gräva upp sin gård…?

Det - och det överdrivet komplicerade reglementet som omgärdar försäljning av drivmedel. Det är inte många små byamackar som har tilltäckligt hög omsättning för att ens orka räkna på vad alla påtvingade uppdateringar kostar.

Kommer någon ihåg förra årtiondets stora miljöräddare a.k.a. E85…? Helt plötsligt skulle alla mackar TVINGAS att ha cistern och pump med E85. Trots att ingen i närområdet ens hade en etanolbil…

Eller detta årtiondes trams med att lägga flera miljoner på armerade cisterner, eller vad fan det nu var den där sommaren när alla mackar häromkring tvingades gräva upp sin gård…?

Det var ju någon klurig mackägare som kom runt det där med att sälja etanolen på dunk..... för 200kr litern....

Hans fyra dunkar räckte tills kravet togs bort...

Men visst, det dödade många små mackar innan dess

Grejen med gamla förfallna mackar är att om man ska ta bort den, starta upp den eller göra om den till annat så åker man på att gräva upp tankarna och sanera platsen, vilket gör dom i princip värdelösa om dom inte har ett superläge.

Om man ska starta upp den igen åker man dessutom på att köpa och installera nya tankar enligt alla nu gällande regler, vilket är skitdyrt.
Jag vet en mack som fick dispens för att ha en cistern ståendes ovan mark, för att på platsen fanns inte utrymme att gräva ner enligt gällande regler, men det är ytterst svårt och ovanligt

Men är det inte vanligare med mackar som har cisterner ovan mark nu?

Den första ligger strax innan Mariefred (dottern bor där) och den är bara uppställd där.

1750674456018.png

Den andra i Sorunda fanns det tidigare en fullvärdig mack på, med en liten ICA i. Den las ner, och sedan startade någon det här med två stycken cisterner ovan mark.

1750674477293.png

Tidigare bild från 2009

1750674617553.png

Den första ligger strax innan Mariefred (dottern bor där) och den är bara uppställd där.

View attachment 517202

Den andra i Sorunda fanns det tidigare en fullvärdig mack på, med en liten ICA i. Den las ner, och sedan startade någon det här med två stycken cisterner ovan mark.

View attachment 517203

Tidigare bild från 2009

View attachment 517204

Det kanske har ändrats, men tidigare var det skitsvårt att få tillstånd

View attachment 517202

View attachment 517203

Tidigare bild från 2009

View attachment 517204

Det är absolut vanligare och som jag förstått det så har det med miljöregler att göra och att installationen då kan kontrolleras av leverantören. Dvs OKQ8/INGO eller vilka det nu handlar om är de som äger och ansvarar för cisterner och utrustning. Och ser till att de uppfyller alla krav. Tillsyn sker sedan av räddningstjänsten i resp kommun.

Nedgrävt så är det en större affär men skall man över x i kapacitet måste det vara nedgrävt och försett med läckageskydd osv.

Många äldre fd mackar står inför omfattande saneringskostnader av marken, det kan handla om tiotals miljoner som markägaren då är ansvarig för att betala.

Med vänlig hälsning,

Det är absolut vanligare och som jag förstått det så har det med miljöregler att göra och att installationen då kan kontrolleras av leverantören. Dvs OKQ8/INGO eller vilka det nu handlar om är de som äger och ansvarar för cisterner och utrustning. Och ser till att de uppfyller alla krav. Tillsyn sker sedan av räddningstjänsten i resp kommun.

Nedgrävt så är det en större affär men skall man över x i kapacitet måste det vara nedgrävt och försett med läckageskydd osv.

Många äldre fd mackar står inför omfattande saneringskostnader av marken, det kan handla om tiotals miljoner som markägaren då är ansvarig för att betala.

Med vänlig hälsning,

Hur många av dessa saneringar tror du kommer betalas av markägarna? Jag tror att de allra flesta bensinmackar ägs av aktiebolag som kommer gå i konkurs utan möjligheter att betala för någon sanering och därefter landar det på kommunerna.
Eller möjligen tar någon ny lycksökare över macken i ett nystartat AB så kanske stafettpinnen byter ägare ytterligare några gånger innan det till slut landar på kommunerna.

Ungefär samma sak med alla dessa vindkraftverk som nu byggs. Den dagen marken ska återställas finns inga pengar kvar och konkursen är ett faktum.

Hur många av dessa saneringar tror du kommer betalas av markägarna? Jag tror att de allra flesta bensinmackar ägs av aktiebolag som kommer gå i konkurs utan möjligheter att betala för någon sanering och därefter landar det på kommunerna.
Eller möjligen tar någon ny lycksökare över macken i ett nystartat AB så kanske stafettpinnen byter ägare ytterligare några gånger innan det till slut landar på kommunerna.

Ungefär samma sak med alla dessa vindkraftverk som nu byggs. Den dagen marken ska återställas finns inga pengar kvar och konkursen är ett faktum.

Ja den risken finns alltid men är det t.ex. OK Norrbotten får de förstås slanta upp.

Vindkraftverken kommer nog inte att återställas vad gäller mark utan såväl vägsystem som betongfundament lär få finnas kvar när resten är borta. Man kan förstås gräva över fundamentet men varför?

Med vänlig hälsning,

Ja den risken finns alltid men är det t.ex. OK Norrbotten får de förstås slanta upp.

Vindkraftverken kommer nog inte att återställas vad gäller mark utan såväl vägsystem som betongfundament lär få finnas kvar när resten är borta. Man kan förstås gräva över fundamentet men varför?

Med vänlig hälsning,

Innan det är dags så säljer OK macken till någon smånasare som naturligtvis sätter den i ett aktiebolag.

Med vänlig hälsning,
Precis.
Det är ju perfekt att ställa en koja på! :tummenupp

Back