Macintosh

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Är det nån på det här forumet som kör med mac? Funderar på att byta pga att jag är otroligt less pc, fifan vad det krånglar, måste ju vara otroligt avancerad maskin jag har eftersom det är en väldigt smart A.I i den som verkligen gör allting för att jag ska börja gråta av ilska.
Hur snabb mac bör man ha för att ha typ som film dator :va

Jag kör Mac. En Powerbook, 1ghz (är inte exakt samma som PC) 512 RAM och den duger utmärkt till att göra filmer, det är det jag har den till.

Trots att jag själv inte använder Mac så rekommenderar jag dem som coolaste datorerna! Visar att man är lite über. :D

Fast det är ju egentligen inte fel på din PC utan på OS:et. Byt till Linux så kan du ägna dig åt annat än att patcha, leta virus och spyware samt boota om.

Kul att någon tänker på att det faktiskt finns alternativ till eländet. :tummenupp

Ninjaboy skrev:
Trots att jag själv inte använder Mac så rekommenderar jag dem som coolaste datorerna! Visar att man är lite über. :D

Fast det är ju egentligen inte fel på din PC utan på OS:et. Byt till Linux så kan du ägna dig åt annat än att patcha, leta virus och spyware samt boota om.

Kul att någon tänker på att det faktiskt finns alternativ till eländet. :tummenupp

Grejen är ju att det tar ju tusen år att få linux att fungera som man vill och alla drivare ska fungera, tror tiden det tar att fixa alla linux grejerna är nog ungefär samma som man rebootar och svär och ctrl+alt+delar i windows. (plus att jag skulle känna mig lite för nördig om jag satt å smed linux :) Felet med mac är ju att man inte kan spela diablo2 på dom :/

honkiie skrev:
Grejen är ju att det tar ju tusen år att få linux att fungera som man vill och alla drivare ska fungera, tror tiden det tar att fixa alla linux grejerna är nog ungefär samma som man rebootar och svär och ctrl+alt+delar i windows. (plus att jag skulle känna mig lite för nördig om jag satt å smed linux :)
Jag tror det tog ca en timme när jag installerade Mandrake på syrrans dator. Skrivare, grafik, ljud och hela klabbet fungerade på engång :tummenupp

Linux är snabbt och stabilt... :drool Och gratis.

honkiie skrev:
Felet med mac är ju att man inte kan spela diablo2 på dom :/

:va
Jodå, det kan man visst det.
Diablo II
Har en Mac G5 2*2MHz som jag är extremt nöjd med. Vad menar du med "filmdator" förresten? Vill du redigera film? Köper du en ny Mac så är det absolut inga som helst problem och i sanningens namn gick det bra även på min gamla burk, en G4 400MHz.
Kan verkligen rekommendera dig att byta till Mac då det i mina ögon är en MYCKET bättre plattform än Windows (och då jobbar jag med Windows support och utveckling...). :hihi

Om du köper en ny Mac så kan du köpa vilken som helst. Även den slöaste iBooken räcker till att göra film med.

Tro nu bara inte att en Mac krånglar mindre än en PC...

SISU gäller även där :rofl :tungan

Mac är skit för hemanvändare, that's it.
(Har mac på jobbet eftersom jag jobbar i tryckeribranchen)

Visst man kan få en mac och funka hemma men det är mer besvär än vad man orkar med. Tyvärr så är ju macens processor vida överlägsen PC vad gäller ren "processorkraft" men det spelar ju ingen roll när man inte har ett bra OS som styr den.

fireblade skrev:
Mac är skit för hemanvändare, that's it.
(Har mac på jobbet eftersom jag jobbar i tryckeribranchen)

Visst man kan få en mac och funka hemma men det är mer besvär än vad man orkar med. Tyvärr så är ju macens processor vida överlägsen PC vad gäller ren "processorkraft" men det spelar ju ingen roll när man inte har ett bra OS som styr den.

Du kan ju inte mena allvar...

kk74 skrev:
Du kan ju inte mena allvar...

Han måste syfta på OS9 .. :rolleyes:

Kör själv mac, har nu en Powerbook 1.5GHz. Grymt nöjd! :yoparty Jag kommer aldrig mer köra PC, jag kan till och med köra Halo utan problem på min PB.

Meissner skrev:
Ja OS9 är ju skit, men OSX är ju en dröm!

:fakta

Oavsett om man jobbar eller är hemma så funkar powerbook´en utmärkt.
Själv jobbar jag mycket med Filemaker utvekling samt med Diverse Adobe program. Macen är överlägsen PC i det, anser jag..

Jag tycker macen är skit att ha hemma och det står jag för... vissa gillar mac, fine!

Håller med om att OSX var ett stort kliv i rätt riktning för mac men fortfarande så finns det gott om saker som inte funkar någe vidare. Ta bara det där med typsnitt tex, funkar ju knappt i OSX. Skrivare funkar inte heller någe vidare (kanske beror på den som skriver drivrutinerna men det är ju fortfarande icke fungerande i mac). Internet... söligare får man leta efter (ja, safari funkar MYCKE bättre än IE men det går iaf fortare på PC). Nätverk, jättebra med nätverskort på 1 Gbit när jag lyckas maxa ca 300 k/sek till en annan mac med 100 mbit kort (OS9) och ca 2-3 MB/sek till annan OSX burk (sitter i samma 100 Mbit hub och jag har provat alla möjliga varanter...går inte fortare) Pc:na som sitter i samma hubb matar utan vidare maximala 10 MB i sek mellan burkarna.

Argumentera gärna emot :)

fireblade skrev:
Ta bara det där med typsnitt tex, funkar ju knappt i OSX.

Beror inte det mycket på att det är problem med _konverteringen_ mellan PC och Mac? Har själv jobbat mycket nära med trycketrier då jag framställt trycksaler åt min arbetsgivare, och då jobbade jag i Adobe för PC. Men det var alltid strul med typsnitten när det skulle tryckas, och då främst TrueType-varianterna.
Däremot såg/hörde jag inte mycket strul med mac-typsnitten på tryckerierna jag anlitade, om dokumenten redan från början var gjorda i Mac.

Lustigt om det skulle vara problem med TrueType då det var Apple som uppfann dem för att komma runt kostnaderna med PostScript. Det är väl som vanligt att Microsoft gjort någon liten "förbättring" så att standard inte fungerar längre. :7peta

Jag är toknöjd med min Powerbook 12" (den första versionen på 867 Mhz, nu ligger de på 1,33 Ghz). Otroligt liten och nätt, bara 2,1 kilo men har ändå alla funktioner du kan behöva, dvd-brännare, bluetooth, wi-fi. Nackdelen med den modellen är ju att skärmen är lite liten (1024x768) men visst går det att redigera film med den. Final Cut Pro är väldigt trevligt för det ändamålet för övrigt.

Vad gäller operativsystemet så har jag inte haft några problem med det (jag har tidigar bara kört Windows men det gick snabbt att vänja sig) och UNIX-integrationen är klockren. MacOS X är ett bra sätt att lära sig UNIX i och med att du har både en fullfjädrad terminal och ett komplett GUI. MacOS X är ju dessutom otroligt snyggt med med massa balla effekter (som går att stänga av) och även en hel del smarta funktioner (Exposé!) som inte finns för Windows.

Dessutom, värt att notera är att flerknappars möss funkar skitbra med OS X för menyer, exposé, webläsare etc. Av nån outgrundlig anledning så vägrar dock Apple själva att tillverka och leverera en mus med mer än en knapp :kocko Själv använder jag en Logitech optisk Blåtandsmus, dyr men bra.

Det är inte heller den bästa spelplattformen som redan nämnts. Det finns iofs ganska mycket spel och fler av de nya spelen kommer även för Mac men generellt så går de betydligt segare än på PC. Inte så att det är ospelbart men man får räkna med lite lägre FPS i de flesta fall.

Ninjaboy skrev:
Lustigt om det skulle vara problem med TrueType då det var Apple som uppfann dem för att komma runt kostnaderna med PostScript. Det är väl som vanligt att Microsoft gjort någon liten "förbättring" så att standard inte fungerar längre. :7peta

Inte otänkbart :D Men det är vad jag upplevde iaf. Blev alltid ombedd att göra outlines av TT-typsnitten för att Macen skulle kunna rippa dem.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph