Macau...

Bj.O.rn skrev:
Många kanske tycker att det skruvas mycket i Ducatitältet..

I Våras var jag nere i Barcelona med Vberg på försäsongsträning.. Vi delade då av olika anledningar box med 5 Tyskar.. Maskinerna dom hade var 4 Harris/Yamaha å en Roc (eller var det tvärtom? hähä)

I vilket fall har jag inte sett så mycket skruvande någonsin.. Nupna kolvar, rasade växellådor osv..

Problemet är ju dessutom reservdelar, dom var svåra att hitta förr, å nu är det nästintill omöjligt..

Tyckte plötsligt synd om de stackars mekaniker som på 500-tiden höll på med sånt här.. dessutom två hojar å en förare som kastar sig minst två gånger per helg, vilket ju är fullt normalt.. Själva hade vi en förare som gick sönder så vi fick åka hem igen..

/B

Självklart orealistiskt för någon utan en extremt tjock plånbok att hålla en 500 rullande. Men drömma kan man ju.

Fick du se och höra 500:orna in action? Vad för serie tävlade tyskarna med sina hojar i?
 
Nyteknik skrev:
Finskt GP? Imatra? :confused:

Här ligger man minsann i lä kunskapsmässigt... :tungan

På tal om avdankade 500:or vore det ju ruskigt kul (och säkert en effektiv publikmagnet) om någon svensk hade råd och lust att lägga vantarna på en f.d. 500 GP hoj och köra svenska B-race med. :tummenupp

Finnarna körde alltså GP fram till 1982 ( har kollat upp nu ) på landsvägsslingan kring Imatra. Dock var av någon anlednig inte 500 klassen med 82. Ändå kördes EM och dåvarande MC F1 på denna landsväg fram till 86.
Kolla bilderna nedan så får ni en uppfattning om hur det såg ut och hur enormt farlig banan måste ha varit. 82 förolyckades Jock Taylor ( VM 1:a i hop med Benga Johansson i sidvagn 1980 ) just på Gp:t, vilket säkert bidrog till att loppet försvann ur VM kalendern.
Men bilden på KR SR när han gör en powerwheelie förbi järnvägsspåren på 500 yamman är grym, nästan overklig.
Om någon skulle vara intreserad mer kring detta finns massor av bilder kring gp-åren i Imatra på http://www.dlc.fi/~kakeh/indexeng.htm.

Ber om ursäkt för medveten urspårning av tråden.
 

Bifogat

  • NMUTK281.jpg
    NMUTK281.jpg
    23.3 KB · Visningar: 76
  • KENNY80.jpg
    KENNY80.jpg
    24.8 KB · Visningar: 86
  • ROSSI81.jpg
    ROSSI81.jpg
    22 KB · Visningar: 85
  • SV822.jpg
    SV822.jpg
    22.7 KB · Visningar: 53
  • SV823.jpg
    SV823.jpg
    24.3 KB · Visningar: 57
Last edited:
Nyteknik skrev:
Snabbast?

YZR500 -91: 130 kg/170 hk
GSX-R 1000: 190 kg/165 hk

Vi kan ju vänta till en gsxr1000 drar c:a 1.30 eller under på anderstorp. Som man gjorde i början av 90-talet i vm på anderstorp.
Iofs kanske VM-killarna skulle vara i de tiderna och nosa nu.
 
Nyteknik skrev:
Självklart orealistiskt för någon utan en extremt tjock plånbok att hålla en 500 rullande. Men drömma kan man ju.

Fick du se och höra 500:orna in action? Vad för serie tävlade tyskarna med sina hojar i?

Javisst! Teknikrunk på hög nivå, inte var dag man får se en sån hoj både in å utsidan, dessutom med bra svar på alla dumma frågor, en av dom var ju till å med haj på Engelska.. Svårkört utav helvete var det visst, cirka 160-170 hästar plockade man ut,detta portionerades ut i mer eller mindre lagom doser med hjälp av den till gasrulle förklädda switchen på höger styrhalva...

Dom hade ingen serie att åka i idag, utan åkte på bandagar alternativt hyrde banor.. En av dom var tysk mästare i början av 90 eller slutet på 80-talet, senare lades serien ner..

/B
 
vad säger reglerna i rookie 600a får en liten 2t500a vara med?
 
Nyteknik skrev:
Snabbast?

YZR500 -91: 130 kg/170 hk
GSX-R 1000: 190 kg/165 hk

Standard så att säga ja (i fråga om GSXR:en :) ) men skall man jämföra så bör ju Suzzen vara fullkittad.

Superbikehojarna har ju under åren varit och nosat på GP tiderna på många banor och t.o.m. tillfälligt varit snabbare (innan GP hojarna kommit och tagit tillbaka rekordet igen).

En fullkittad '03 GSXR 1000 med 162 kg (?)/+190 hk skulle nog bli en tuff match för en gammal YZR 91:a, lite beroende på bana osv kanske men i alla fall. Det är vad jag tror i alla fall....
 
Bj.O.rn skrev:
Javisst! Teknikrunk på hög nivå, inte var dag man får se en sån hoj både in å utsidan, dessutom med bra svar på alla dumma frågor, en av dom var ju till å med haj på Engelska.. Svårkört utav helvete var det visst, cirka 160-170 hästar plockade man ut,detta portionerades ut i mer eller mindre lagom doser med hjälp av den till gasrulle förklädda switchen på höger styrhalva...

Dom hade ingen serie att åka i idag, utan åkte på bandagar alternativt hyrde banor.. En av dom var tysk mästare i början av 90 eller slutet på 80-talet, senare lades serien ner..

/B

Tyskarna kör ju fortfarande en 500-klass, igkoenigsklasse. Ingen direkt status, men kan nog vara rätt kul att kolla på ändå.
 
Lord Melchet skrev:
Finnarna körde alltså GP fram till 1982 ( har kollat upp nu ) på landsvägsslingan kring Imatra. Dock var av någon anlednig inte 500 klassen med 82. Ändå kördes EM och dåvarande MC F1 på denna landsväg fram till 86.
Kolla bilderna nedan så får ni en uppfattning om hur det såg ut och hur enormt farlig banan måste ha varit. 82 förolyckades Jock Taylor ( VM 1:a i hop med Benga Johansson i sidvagn 1980 ) just på Gp:t, vilket säkert bidrog till att loppet försvann ur VM kalendern.
Men bilden på KR SR när han gör en powerwheelie förbi järnvägsspåren på 500 yamman är grym, nästan overklig.
Om någon skulle vara intreserad mer kring detta finns massor av bilder kring gp-åren i Imatra på http://www.dlc.fi/~kakeh/indexeng.htm.

Ber om ursäkt för medveten urspårning av tråden.

Vilka sanslösa bilder: Kenny Roberts Sr/YZR500 på den finska landsvägen! Men bilden där någon rundar en finsk trädgårdshäck på en RGV500 är nästan ännu mer surrealistisk. Speciellt med villorna i bakgrunden. Störtskönt. :lol
 
Nyteknik skrev:
Vilka sanslösa bilder: Kenny Roberts Sr/YZR500 på den finska landsvägen! Men bilden där någon rundar en finsk trädgårdshäck på en RGV500 är nästan ännu mer surrealistisk. Speciellt med villorna i bakgrunden. Störtskönt. :lol

Ja, man kan nästan föreställa sig en kärring som står och hänger tvätt bakom häcken och svär över mopederna som väsnas.
Det är förresten gammelsmurf själv, Graziano Rossi, som kör suzukin.
 
Lord Melchet skrev:
Ja, man kan nästan föreställa sig en kärring som står och hänger tvätt bakom häcken och svär över mopederna som väsnas.
Det är förresten gammelsmurf själv, Graziano Rossi, som kör suzukin.

Ah, Pappa Rossi som snuddar den finska trädgårdshäcken. Vann han några 500-race förresten?

Även om man inte kan nämna säkerhet i samma andetag som GP-racing på allmän väg så är det sådana evenemang som skapar folkligt gillande för sporten. Jag minns i början/mitten av -80 talet när man körde RR i Värtahamnen och över Gärdet i Stockholm. :tummenupp
 
Lord Melchet skrev:
Ja, man kan nästan föreställa sig en kärring som står och hänger tvätt bakom häcken och svär över mopederna som väsnas.

JA, om det hade varit i Sverige. Men eftersom det var i Finland tror jag snarare att kärringen som bodde närmast banan fick besök av grann kärringarna och hade tvätt hängar träff o kollade på motorsport. Gubbarna satt brevid, drack kosken och hejade på som fan...o hade det varit en häck ivägen hade dom sågat ner den för att se bättre.

Finnarna har en lite annorlunda syn på motorsport än vad vi har i Sverige..

hmm från Macau till Finland... snacka om att en tråd kan spåra ur...SOLLY...
 
Packalén skrev:
JA, om det hade varit i Sverige. Men eftersom det var i Finland tror jag snarare att kärringen som bodde närmast banan fick besök av grann kärringarna och hade tvätt hängar träff o kollade på motorsport. Gubbarna satt brevid, drack kosken och hejade på som fan...o hade det varit en häck ivägen hade dom sågat ner den för att se bättre.

Finnarna har en lite annorlunda syn på motorsport än vad vi har i Sverige..

hmm från Macau till Finland... snacka om att en tråd kan spåra ur...SOLLY...

Jag menade inget illa om finländska damer, utan tycker som du att det hade varit bättre om vi hade haft den finska inställningen till racing i Sverige.
 
Last edited:
Startlistan för årets race på Macau lördagen den 18 nov.

I listan finns den numera Sverigeboende Britten Andi Notman (#21) med! :)


1. MICHAEL RUTTER (STOBART HONDA), HONDA 1000 GBR
2. JOHN McGUINNESS (STOBART HONDA), HONDA 1000 GBR
3. IAN HUTCHINSON (STOBART HONDA), HONDA 1000 GBR
4. STUART EASTON (STOBART HONDA), HONDA 1000 GBR
5. MARK MILLER (KWS TEAM), SUZUKI 1000 USA
6. STEPHEN THOMPSON (STEFAN KUEHN RACING TEAM), SUZUKI 1000 GBR
7. THOMAS HINTERREITER (YAMAHA AUSTRIA RACING TEAM), YAMAHA 1000 AUT
8. PETE JENNINGS (SLINGSHOT RACING), HONDA 1000 GBR
9. JAMES McBRIDE (HYDREX HONDA), HONDA 1000 GBR
10. IAN LOUGHER (SLINGSHOT RACING), HONDA 1000 GBR
11. SANDOR BITTER (BLACK MOTORSPORT), YAMAHA 1000 HUN
12. RYAN FARQUHAR (HYDREX HONDA), HONDA 1000 GBR
13. SOU SE HONG HONDA 600 MAC
14. JOSE LEITE (SUZUKI CAEPSA BPN), SUZUKI 998 POR
15. CHUI WAI KWONG, YAMAHA 600 MAC
16. LEONG LOK CHOI YAMAHA 600 MAC
17. LUIS CARREIRA (REPSOL HONDA TEAM), HONDA 1000 POR
18. GUY MARTIN (A.I.M. RACING), YAMAHA 1000 GBR
19. FRANKY HEIDGER (bwin - RACING GERMANY), SUZUKI 1000 GER
20. KEITH AMOR (DMR RACING), SUZUKI 1000 GBR
21. ANDI NOTMAN (MATLOCK MOTOMAX), HONDA 600 GBR
22. JOAO FERNANDES (TEAM OF PARIS), SUZUKI 1000 POR
23. WONG MAN KWONG, SUZUKI 750 MAC
24. PETER EDWARDS YAMAHA 600 HKG
25. MICHAEL WEYNAND (STEFAN KUEHN RACING TEAM), KAWASAKI 1000 BEL
26. CRAIG ATKINSON (DMR RACING), HONDA 600 GBR
27. RICO PENZKOFER (PS - DAS MOTORRAD MAGAZINE), YAMAHA 1000 GER
32. CHEUNG WAI (ON CHEUNG WAI ON), KAWASAKI 1000 HKG
38. JASON BROOME SUZUKI 998 MAC
40. STEVE ALLAN (MSS DISCOVERY RACING), KAWASAKI 600 GBR
44. JOHN HANER (KWS TEAM), SUZUKI 1000 USA
45. MARTIN FINNEGAN (KLAFFI HONDA), HONDA 1000 EIR
50. PAUL HUNT (MSS DISCOVERY RACING), KAWASAKI 1000 IOM
57. JEREMY TOYE (LEE'S CYCLES RACING), SUZUKI 1000 USA
60. CALLUM RAMSAY (MSS DISCOVERY RACING), KAWASAKI 600 GBR
66. GERALD MUTEAU (TEAM OF PARIS), SUZUKI 1000 FRA
77. LES SHAND (BTS RACING), GBR
86. CAMERON DONALD (UEL DUNCAN RACING), HONDA 1000 AUS
88. STEVE PLATER (A.I.M. RACING), YAMAHA 1000 GBR
99. RUI REIGOTO (VODAFONE YAMAHA BPN), YAMAHA 1000 POR
 
I somras pratade jag lite med Peter Lindén och vi kom då in på just Macau. Han har kört där, och om jag inte minns helt fel så hade han blivit fyra som bäst!
Han berättade även att skinnställen slets ut på cirkus ett pass….


…på axlarna! :näsblod
 
Nyteknik skrev:
417984 Finskt GP? Imatra? :confused:

Här ligger man minsann i lä kunskapsmässigt... :tungan

På tal om avdankade 500:or vore det ju ruskigt kul (och säkert en effektiv publikmagnet) om någon svensk hade råd och lust att lägga vantarna på en f.d. 500 GP hoj och köra svenska B-race med. :tummenupp

Tittar man bortanför skärmen så finns det 3-4 tillfällen att se gamla RG500 på svensk mark med både svenska och mestadels norska förare.

För datum när tävlingarna går se www.mchk-racing.org


Årets behållning vad gäller sådant var dels på Virtasalmi där Tepi ? (ursäkta stavningen) Lensivori var ute med en 500 yamma och satte några varv innan han bulldoserkraschade den. Vet inte årsmodell men aluram.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top