Mac-router äter bandbredd

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
På tp-test sjunker min mottagningsbandbredd från 90mbit till 5-10 när jag kör trådlöst istället för rätt in i väggen

Inte brukar trådlöst äta så mkt? Antar routern suger?
Har tyvär inte 2 nätverkskablar så jag kan inte prova om det är de trådlösa eller routern.. Antar att det skyddas lite extra när man kör trådlöst? Brukar det gå inaktivera den funktionen hos en router?

Uhm... vilken sorts trådlöst har du? Kolla specifikationerna, 802.11b eller 802.11g? Det trådlösa har typiskt lägre bandbredd än det trådburna... för förstår jag dig rätt är inte problemet att bandbredden på det trådanslutna faller när du kopplar in något annat trådlöst?

Apples brandväggar har inte så grym throughput men att du bara får en 5-10mbit är lite väl lågt, beroende vilken modell du har såklart.

Airport Express eller Extreme?
Stöder den 802.11b eller g eller n?

Kolla även inställningar på det trådlösa kortet i datorn så det inte är låst på 11b utan accepterar även 11g.

Nätverkskortet står på 11a/b/g.. Och de va samma sak på en annan laptop.

De är extreme jag har

Obs.. Det är PC-dator, men de ska vara kompatibelt

FT: Du förstår rätt. Problemet är att det trådlösa är slött

Såhär står det på apples sida

Based on the IEEE 802.11n specification, AirPort Extreme uses a technology called multiple-input multiple-output (MIMO) to transmit multiple data streams simultaneously. The result? AirPort Extreme delivers data transfer speeds up to five times those of 802.11g wireless networks

På nvidia.com tankar jag i 9mb/sek med sladd, och 1mb/sek med trådlöst :(

Nätverkskortet står på 11a/b/g.. Och de va samma sak på en annan laptop.

På nvidia.com tankar jag i 9mb/sek med sladd, och 1mb/sek med trådlöst :(

Det låter som att det är din dator som bromsar. Routern stödjer 802.11n (300 Mbps) men din dator stödjer bara 'g' - vilket ger en teoretisk maxhastighet på 54 Mbps (ungefär 6 - 7 MBps).

Testa med bredbandskollen - jag gissar att du har en 100 Mbps-lina, du kan använda max 54 Mbps om du inte uppgraderar ditt nätverskort - och praktiskt borde du få 30 - 40 ner.

Kolla också så du inte har andra saker i huset (xbox, mobil, osv) som automatiskt kopplar upp sig på det trådlösa och stjäl bandbredd.

Det låter som att det är din dator som bromsar. Routern stödjer 802.11n (300 Mbps) men din dator stödjer bara 'g' - vilket ger en teoretisk maxhastighet på 54 Mbps (ungefär 6 - 7 MBps).

Testa med bredbandskollen - jag gissar att du har en 100 Mbps-lina, du kan använda max 54 Mbps om du inte uppgraderar ditt nätverskort - och praktiskt borde du få 30 - 40 ner.

Kolla också så du inte har andra saker i huset (xbox, mobil, osv) som automatiskt kopplar upp sig på det trådlösa och stjäl bandbredd.

Alright thx för det.. Jag ska prova slanga hem nya drivisar till wifi-kortet. Formaterade precis, och jag har inte provat wifi innan då datorn är ny (bytte windows).

Laptopen är sprillans ny och kostade 10k.. Då måste man ju fasen kunna få 100mbit

Laptopen är sprillans ny och kostade 10k.. Då måste man ju fasen kunna få 100mbit

Näe, det kan du glömma, det får du inte ens med kabel om inte datorn har ett gigabitkort.

Har datorn ett 10/100 kort så är det den teoretiskt högsta överföringshastigheten.

Koppla in laptopen med sladd då den ska stå och tanka, då har du eliminerat dom flesta felkällorna.

Eller måste du sitta ute i trädgården medans laptopen slangar hem Anna Books senaste skiva?

Ytterligare en faktor är hur många enheter som kör på det trådlösa... säg att du har 802.11g (56mbit) och du då bara har en dator som kör på det trådlösa då blir det automatiskt 56mbit tilldelat till den datorn, kommer det in en till dator så kommer de dela på 56mbit och då få 28mbit var... osv osv osv.
Sen om det inte är den senaste routern från Apple så stödjer den inte multipla standarder, så om du då t.ex. har en telefon som är uppkopplad på samma nät och den luren bara kör 802.11b så kommer hela nätet bli just 802.11b...

Som sagt, det kan vara många faktorer som väger in.

Faktiskt verkar det lustigt att den inte skulle stödja 11n, ok om den varit en billig maskin men nu är den ju inte det. Vad är det för märke och modell?

Jag har updaterat driversarna till wifi-kortet utan resultat.

Packard bell easynote lj67-dm-811nc

Det skumma är att med kabel ligger värdena på 90/10 mbit.. Trådlöst 5/35mbit. På bredbandskollen alltså.
Hur fasen kan jag få flera gånger högre uploadhastighet med trådlöst?

Carni, de är bara jag som kör på de trådlösa! WIFI´t på iphonen är inaktiverat och inget annat bör vara uppkopplat

Näe, det kan du glömma, det får du inte ens med kabel om inte datorn har ett gigabitkort.

Har datorn ett 10/100 kort så är det den teoretiskt högsta överföringshastigheten.

Koppla in laptopen med sladd då den ska stå och tanka, då har du eliminerat dom flesta felkällorna.

Eller måste du sitta ute i trädgården medans laptopen slangar hem Anna Books senaste skiva?

Haha du är ju kul :-P

Klart jag kan koppla in kabeln under nätterna.. Men wifi är ju smidigare alla gånger

Datorn har gigabitkort så med kabel har jag 90mbit ner. Specifikationen för WIFI-kortet (Intel WiFi Link 5100) är 300mbit

Last edited:
De är polarns router.. hyr hans lya i 2a hand.
Tydligen hade han ställt om från N till nåt annat då iphonen inte klarar N.. Ska prova ställa tillbaka sen så får vi se :tummenupp

Nu fick jag 30/30 efter reset av routern.. Mitt nätverkskort är på 300mbit så de är väl max?

Last edited:
n är den senaste specen för trådlöst och de flesta produkter på marknaden har nog inte följt den färdiga specen utan designades före den var klar utifrån ett tidigare förslag. Däribland säkert din Airport Extreme. Skulle du ha en Mac så skulle det säkert fungera bättre eftersom Apple tämligen säkert tolkat specen lika mellan sina olika produkter. Blandar man så är det värre.

För något år sedan köpte jag något skit Netgear kallade Rangemax som skulle tillåta 108 Mbps, det var på tiden då g med 54 Mbps var det senaste färdiga. Trots router och USB-dongel båda från Netgear så fungerade skiten inte i alla fall, det var knappt den kunde hålla 54 med 5 meter mellan router och datorn med dongeln.

Trådlöst är bekvämt för laptops (använder fortfarande Netgear-routern till Macbook och iPhone) men man ska inte förvänta sig något vidare prestanda eller tillförlitlighet. Kablat är bäst på det även om WAF:en är lägre på kablar. :)

De är polarns router.. hyr hans lya i 2a hand.
Tydligen hade han ställt om från N till nåt annat då iphonen inte klarar N.. Ska prova ställa tillbaka sen så får vi se :tummenupp

Nu fick jag 30/30 efter reset av routern.. Mitt nätverkskort är på 300mbit så de är väl max?

Låter mer rimligt då throughput på Airport Extreme ligger därnånstans om den kör NAT och har säkerhet på Wifi (WEP/WPA).

Back