Mac köp

Jacobsson

Sporthojsnörd
Gick med
22 Feb 2009
Hoj
...Rsv4
Tänkte köpa mig en Mac men har aldrig ägt någon.
Vad behöver man tänka på?
Bästa stället att köpa en?
Alltså lite tips och trix till en som aldrig har haft en Mac!

Utan att försöka dra i gång ett krig, varför måste det vara en MAC?
(jag har ändå ingen koll på bärbara, bara nyfiken)

Min dator har gjort sitt, så jag behöver ha en ny.
Och en Mac som jag har förstått det har väldigt få program igång samtidigt och är väldigt snabba. Och mindre risker med virus, klart att en ny "vanlig" dator också är snabb. Men känner bara att dom håller en högre standard längre än en "vanlig" dator. Så nu vill ja ha lite tips ifrån Mac användare då jag har tänkt att beställa en i slutet av veckan.

Min dator har gjort sitt, så jag behöver ha en ny.
Och en Mac som jag har förstått det har väldigt få program igång samtidigt och är väldigt snabba. Och mindre risker med virus, klart att en ny "vanlig" dator också är snabb. Men känner bara att dom håller en högre standard längre än en "vanlig" dator. Så nu vill ja ha lite tips ifrån Mac användare då jag har tänkt att beställa en i slutet av veckan.

För ett år sedan gjorde jag samma resa som dig, och jag har inte ångrat det en sekund. Har även installerat ett program som heter Parallels, som gör att jag kan köra Windowsprogram sida vid sida med OSX. Samtidigt. Funkar hur bra som helst.

Det är lite meckigt att ställa om från mac, men det tar bara en vecka, sen funkar allt som det skall.
Det är inte så mycket att fundera på egentligen, utan klipp til på en burk som du vill ha. De är dyra, men de känns fräscha mycket längre än en PC. Min är ett år gammal nu, och varenda gång jag använder den blir jag lika glad över att den känns som "ny" och fräsch.

Sambon har en Macbook Pro. Verkar helt okej, 13" skärm känns lite litet, fast det kanske räcker på en bärbar? Grym batteritid är det på den, så den blir ju verkligen 'bärbar' till skillnad mot vissa 'bärbara' pc-motsvarigheter.

Jag valde en 15" eftersom jag använder datorn en hel del. 17" kändes lite stort.
Man kan spara massa pengar och köra en Macbook Air om man inte har så höga krav på prestanda (videoredigering etc). För "husbehov" fungerar en Macbook Air säkert prima.

Låter kanon än så länge! Var är det bäst att handla en då? Har kollat på Macstore

Det spelar ingen roll faktiskt. De kostar i princip lika mycket överallt. Bara några hundringar skiljer.
Det är nån policy som Apple har.
Ok, då är det väl lika bra att ta den igenom Macstore då. När man startar den måste man sitta och säkerhetskopiera mm som på en pc?

Ok, då är det väl lika bra att ta den igenom Macstore då. När man startar den måste man sitta och säkerhetskopiera mm som på en pc?

Nej. Det är bara att trycka på knappen, sen funkar det. Tror tom det följde med nån liten "skola" som man snabbt kunde gå igenom om man kom från PC. Det är lite ovant i början och man får svära en del, men som sagt, det tar en vecka att vänja sig ungefär.

Jag beställde från Apple store direkt men jag ville ha lite specifik spec, bl.a. matt skärm vilket ingen hade i lager av den jag skulle ha. Hur som så stämmer det bra att priserna inte brukar variera något särskilt MEN de kan ha lite bättre priser på sådant de vill bli av med på lager, ex MM brukar det kunna dyka upp lite hos och med en säljare kan man pruta vilket är lite svårare på nätet. 13" är enligt mig ganska odugligt men det är såklart en smaksak, men gillar du eller tror att du kommer vilja syssla med lite bild/videoredigering så är den du länkar till i minsta laget. Dom blir gärna rätt varma, kylplatta med fläkt är nästan ett måste.

Räkna in i budgeten med att köpa till en SSD, du kan köpa en som har från fabrik fast då vet du inte vad du betalar för o andra sidan. Lättbytt är det och det gör duktig skillnad, slipper du lyssna på när den där LP-spelaren lever om också.

Har haft min sedan 2010 och den har aldrig strulat, inga virus inga problem, ominstallerad en gång p.g.a. byte till SSD. Idag när jag sätter mig vid valfri Wirusndownsburk så sitter jag bara o svär hur långsamt allting går =0)

Last edited:
Jag beställde från Apple store direkt men jag ville ha lite specifik spec, bl.a. matt skärm vilket ingen hade i lager av den jag skulle ha. Hur som så stämmer det bra att priserna inte brukar variera något särskilt MEN de kan ha lite bättre priser på sådant de vill bli av med på lager, ex MM brukar det kunna dyka upp lite hos och med en säljare kan man pruta vilket är lite svårare på nätet. 13" är enligt mig ganska odugligt men det är såklart en smaksak, men gillar du eller tror att du kommer vilja syssla med lite bild/videoredigering så är den du länkar till i minsta laget. Dom blir gärna rätt varma, kylplatta med fläkt är nästan ett måste.

Räkna in i budgeten med att köpa till en SSD, du kan köpa en som har från fabrik fast då vet du inte vad du betalar för o andra sidan. Lättbytt är det och det gör duktig skillnad, slipper du lyssna på när den där LP-spelaren lever om också.

Har haft min sedan 2010 och den har aldrig strulat, inga virus inga problem, ominstallerad en gång p.g.a. byte till SSD. Idag när jag sätter mig vid valfri Wirusndownsburk så sitter jag bara o svär hur långsamt allting går =0)

Okej, får nog kolla runt lite mer. Ska nog kolla upp som du säger också om fjolårets modeller.

Har haft min sedan 2010 och den har aldrig strulat, inga virus inga problem, ominstallerad en gång p.g.a. byte till SSD.

Kör du Lion är det bara att stoppa gamla disken i ett kabinett, ansluta till USB, håll ner CMD+R och boota upp från USB-diskens recoverypartition. Då startar en guide som du installerar på nya SSD-disken ifrån, följt av att föra över all data från gamla disken. Funkade PERFEKT när jag gjorde bytet. :tummenupp

Min nästa laptop kommer bli en mac. Det är speciellt en sak som väger över här och det är Touchpaden. Svär flera gånger dagligen över touchpaden på de laptops jag använder och då är det ändå top of the line maskiner (elitebook,thinkpad).

Back