Mac/Apple-tråden

Nja, riktigt så enkelt är det inte. NAND-flashchip (som de flesta är idag) kan nämligen skriva i så små bitar som 4kb som minst. Dock när de ska radera så måste de ta bort minst 512kb (dvs ett helt block)

Vissa tillverkare har gjort så att de "spärrat" en del av utrymmet på disken för att kunna använda den som cache. Där disken lägger över utrymmet i fråga tillfälligt, manipulerar den delen som ska raderas och sedan skriver tillbaks det som skulle vara kvar.

Under Windows 7 finns ett kommando (TRIM) som berättar för OS:et att det är en SSD-disk den jobbar med. OS:et kringår detta då genom att manipulera filen först innan den skrivs tillbaks till disken. Detta ska sänka prestandan något om jag förstått rätt, men höjer istället prestandan på att skriva filen.

Problemet som jag ser det med växlingsfiler skulle vara om man har en någorlunda full disk (vilket är ganska lätt att få på de fortfarande små SSD-enheterna).
Ponera att man endast har ett par 2-5gig ledigt och alltid en växlingsfil som jobbar på 1.5gig. Då lär detta utrymme användas väldigt flitigt.

Last edited:
Kan man installera Java på Safari i I-poden?
Anledningen är att jag behöver ha det för att kunna köra fjärrskrivbord på min jobbdator...

Det var ju trist, iofs har jag aldrig gillat Java på PC:n eftersom det känns som om det segar ner datorn kraftigt.

Idag köpte jag en Apple Time Capsule för att uppgradera mitt nätverk något. Blev trött på min 54mbit ZyXel som titt som tätt blev överhettad och låste sig. Dessutom ville jag köra backup mot en enhet som inte var en fristående dator.

Så nu står den där med 1tb integrerat och 2tb via USB. Jag kan säga att det utan något snack är den bästa routern jag någonsin ägt.
10/100/1000 via kabel och b/g/n trådlöst med oändliga konfigurationsmöjligheter som trådlöst nät, NAT-server, repeter mm.

Testade köra bredbandskollen via Macbooken trådlöst och kom upp i 82mbit! (Fick max 12-14 via ZyXeln innan)
Sen att de andra 3 burkarna kör med gigabit-hastighet med kablen skadar ju inte...

Rekommenderas till alla (även Windows-folk). För visst går det att dela ut diskarna i den i ett Windows-nätverk om man vill med :D

EDIT: Har även upptäckt att iPhone4 inte fixar denna hastighet. Maxar 20mbit med denna...:mad:

Last edited:
Jag köpte nyligen en AirPort Extreme vilket jag antar är samma sak som TimeCapsule utom inbyggda disken och jag är helnöjd. :)

EDIT: Har även upptäckt att iPhone4 inte fixar denna hastighet. Maxar 20mbit med denna...:mad:

Kör du 5 GHz? iPhone 4 stöder bara 802.11n i 2.4 GHz.

Last edited:
Kör du 5 GHz? iPhone 4 stöder bara 802.11n i 2.4 GHz.

Nix, kör den i 2.4GHz-läge faktiskt (bakåtkompatibelt med b/g) för att jag är tvungen pga andra enheter. Kan man "tvinga" in iPhonen i n-läge? 23mbit har jag maxat nu vid flera tester.
Mcbooken har som sämst resultat 70mbit så det är ju inte hastigheten in som är flaskhalsen.

Vad kommer du upp i? Eller har inte lina nog för att överstiga det kanske?

EDIT: kan det vara så att iPhonen inte klarar att handskas med mer data? Efter att den "förbereder" så kommer den upp i 28-29mbit i en sekund nämligen för att sen falla ner till stabila 19-20mbit.

Last edited:
Flickvännen införskaffade sig en MacBook Pro 13" idag från MediaMarkt.

Då både hon och jag är "nya" på Mac så undrar vi vad för program man ska använda för:
Spela upp film? (vlc, eller finns det något bättre?)
.torrent? (uTorrent?)

Tips på annat som man bör installera?

mvh

Flickvännen införskaffade sig en MacBook Pro 13" idag från MediaMarkt.

Då både hon och jag är "nya" på Mac så undrar vi vad för program man ska använda för:
Spela upp film? (vlc, eller finns det något bättre?)
.torrent? (uTorrent?)

Tips på annat som man bör installera?

mvh
Transmission till torrent samt VLC till film.

Okey, testade att spela upp Avatar 720p ca 8gb via VLC, ska det verkligen hacka på en mbp? :-S

Kör PLEX eller XBMC så funkar det fin fint!

Jag streamar ljud från Spotify och iTunes trådlöst från Macbook Pro (mid-10), via Airfoil till Airport Express.

Kan jag göra det med ljudet från Front Row (eller liknande) också?

Jag streamar ljud från Spotify och iTunes trådlöst från Macbook Pro (mid-10), via Airfoil till Airport Express.

Kan jag göra det med ljudet från Front Row (eller liknande) också?

PLEX som rekommenderas ovan är mycket kraftfullare än Front Row. Kör det både till film och musik. Det finns många insticksmoduler till det och går att köra allt möjligt Från iTunes-biblitek, Youtube, Vimeo osv.

Vill tipsa om Movist, som är ett härligt litet program för att spela all typ av film på Mac.
Har skrotat VLC och allt dyl efter ett kort test av Movist.

Inte för att detta är Apple-exklusivt. Såg dock att Mediamarkt hade 20% på rubbet i stt lager och såklart även på Apple-burkar.

Som ett exempel så såldes Macbook för 6900:-
Sjukt billigt för en dator som lätt kan jämföras med alla PC-laptopar i 10k+ klassen. Vet inte om detta gällde i hela Sverige eller endast här i syd...

Inte för att detta är Apple-exklusivt. Såg dock att Mediamarkt hade 20% på rubbet i stt lager och såklart även på Apple-burkar.

Som ett exempel så såldes Macbook för 6900:-
Sjukt billigt för en dator som lätt kan jämföras med alla PC-laptopar i 10k+ klassen. Vet inte om detta gällde i hela Sverige eller endast här i syd...

Var det inte bara lördag/södnag? :va

Vad där i Norrpan i lördagsmorse och det var knasigt mycket folk som ville köpa Apple :D

Back