Mac/Apple-tråden

PC kan suga

Stoppade in en SSD i MacBooken. Grymt nöjd! Helt klart den bästa uppgraderingen man kan göra räknat per krona. Tänk på att detta är grundversionen med en vanlig Core2Duo, ingen i3, i5 eller i7 vi pratar om!

[YOUTUBE-ID]V4cTE4oZLk0[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Stoppade in en SSD i MacBooken. Grymt nöjd! Helt klart den bästa uppgraderingen man kan göra räknat per krona. Tänk på att detta är grundversionen med en vanlig Core2Duo, ingen i3, i5 eller i7 vi pratar om!

Blir en SSD till Pcn när dom kommer ner i pris (200gb+),
hur är beräknad livslängd på SSD? :va

Tyvärr så har ju SSD lite nackdelar med. De klarar inte av att läsas/skrivas på samma ställe många gånger. Detta skapar problem om man kör Windows eller speciellt om man har för lite ram och alltså stor växlingsfil. Under Linux/OSX kan man styra detta väldigt bra. Har kommit en del mjukvara som "tvingar" fram att skifta plats under Windows med.

I.a.f. så har SSD-enheterna blivit ljusår bättre det sista året. På min OCZ lämnas t.ex. 3års garanti.

En beggad Macbook Pro 15" Core i5 för 12k. Är det en bra deal? Kan inget om Mac

En beggad Macbook Pro 15" Core i5 för 12k. Är det en bra deal? Kan inget om Mac

En MacBook Pro 15" i5 i lägsta grundutförande kostar idag 16995:-
Räkna av 10% om du kan köpa den som student eller lärare. I så fall ca 15300:-

Om 12k är ok är upp till dig. Macarna har ett sjukt bra andrahandsvärde, men man ska ju inte stirra sig blind på det. Det är en grymt bra dator, men dock bara en dator. För den skillnaden till ny mac hade jag nästan köpt en helt ny istället. Går säljaren med på 10-11 så gör du dock en deal (Förutsätt att vi pratar om den nya modellen 7.1)

http://store.apple.com/se/browse/home/shop_mac/family/macbook_pro

En MacBook Pro 15" i5 i lägsta grundutförande kostar idag 16995:-
Räkna av 10% om du kan köpa den som student eller lärare. I så fall ca 15300:-

Om 12k är ok är upp till dig. Macarna har ett sjukt bra andrahandsvärde, men man ska ju inte stirra sig blind på det. Det är en grymt bra dator, men dock bara en dator. För den skillnaden till ny mac hade jag nästan köpt en helt ny istället. Går säljaren med på 10-11 så gör du dock en deal (Förutsätt att vi pratar om den nya modellen 7.1)

http://store.apple.com/se/browse/home/shop_mac/family/macbook_pro

En sån är det. Eftersom jag skall köpa den via firman är det en förutsättning att det är ett ftg som säljer så att jag kan dra momsen.

En sån är det. Eftersom jag skall köpa den via firman är det en förutsättning att det är ett ftg som säljer så att jag kan dra momsen.

Ska du köpa den via firman begagnad så vet du väl redan att det inte finns mycket moms inräknad i priset. Ingen i denna affär betalar moms som du kan dra av.
Såklart kan du dock dra den som ett inköp ändå och slippa att skatta pengarna som inkomst. Men då kan du ju köpa en ny och dra momsen där med. (Plus inte ta den som inkomst ca 30%)

Uppfattade inte att det skulle vara ett företag som sålde. Är det?

Uppfattade inte att det skulle vara ett företag som sålde. Är det?

Har mailat och frågat. Han har iaf använt den i jobbet säger han.

Edit: Äsch. Han var privatperson. ANnonsen ligger på Blocket för den intresserade. Tyckte det lät billigt.

Last edited:
Har mailat och frågat. Han har iaf använt den i jobbet säger han.

Edit: Äsch. Han var privatperson. ANnonsen ligger på Blocket för den intresserade. Tyckte det lät billigt.

Bjud honom 10500:- och köp den. Dessutom får han ju bifoga kvittot eller skriva ett privat om originalet är för gammalt. Då använder du det såklart för skattens skull och köper den "via firman" istället för privat. Du tjänar då in skatten i alla fall.

[YOUTUBE-ID]V4cTE4oZLk0[/YOUTUBE-ID]

Grymt bra! Vilken disk är det du slängt in? Funderar på att uppgradera både på MBP och iMacen.
Har du märkt av ändrad batteritid med den nya disken?

Grymt bra! Vilken disk är det du slängt in? Funderar på att uppgradera både på MBP och iMacen.
Har du märkt av ändrad batteritid med den nya disken?

Angående batteritiden kan jag inte uttala mig ännu. Innan när den "beräknade" nyutkopplad på lägsta display-ljuset och bara surf (bluetooth och WiFi igång) så påstod den ca 9.5-10h. Nu vi samma förutsättningar säger den nästan 12h. Detta beror såklart mycket på belasningen. När jag går in på sporthoj.com (fullt av flash) så dalar det till 4-6h för att direkt gå upp ett par timmar så snabbt man lämnar sidan.

Detta är en OCZ 90 Vertex2 E (extended) som jag stoppat in. Orginaldisken stoppade jag i ett litet söt case och kör via USB istället. Tyvärr så är storleken lite bunden till hastigheten (för att inte tala om priset). Men OCZ 90 eller Corsair Force 80 stod det mellan för mig. Corsair kostade 1500 och 200 till så fick jag OCZ:an. (webhallen.com)

En kompis köpte Corsair'en och vi har klockat båda diskarna. Min skriver snabbare, hans läser snabbare på alla tester.

EDIT: Tog en "Print Screen" på batteritiden med nyutkopplad dator. Vanlig vs sporthoj.com

Bifogat

• Skärmavbild 2010-12-05 kl. 22.58.16.png
    Skärmavbild 2010-12-05 kl. 22.58.16.png
    46.1 KB · Visningar: 32
  • Skärmavbild 2010-12-05 kl. 22.58.54.jpg
    Skärmavbild 2010-12-05 kl. 22.58.54.jpg
    36.8 KB · Visningar: 34
Last edited:
Angående batteritiden kan jag inte uttala mig ännu. Innan när den "beräknade" nyutkopplad på lägsta display-ljuset och bara surf (bluetooth och WiFi igång) så påstod den ca 9.5-10h. Nu vi samma förutsättningar säger den nästan 12h. Detta beror såklart mycket på belasningen. När jag går in på sporthoj.com (fullt av flash) så dalar det till 4-6h för att direkt gå upp ett par timmar så snabbt man lämnar sidan.

Detta är en OCZ 90 Vertex2 E (extended) som jag stoppat in. Orginaldisken stoppade jag i ett litet söt case och kör via USB istället. Tyvärr så är storleken lite bunden till hastigheten (för att inte tala om priset). Men OCZ 90 eller Corsair Force 80 stod det mellan för mig. Corsair kostade 1500 och 200 till så fick jag OCZ:an. (webhallen.com)

En kompis köpte Corsair'en och vi har klockat båda diskarna. Min skriver snabbare, hans läser snabbare på alla tester.

Stort tack för all info! :tummenupp

Tyvärr så har ju SSD lite nackdelar med. De klarar inte av att läsas/skrivas på samma ställe många gånger. Detta skapar problem om man kör Windows eller speciellt om man har för lite ram och alltså stor växlingsfil. Under Linux/OSX kan man styra detta väldigt bra. Har kommit en del mjukvara som "tvingar" fram att skifta plats under Windows med.

I.a.f. så har SSD-enheterna blivit ljusår bättre det sista året. På min OCZ lämnas t.ex. 3års garanti.

Intressant, kan du utveckla lite... hur kommer det sig att data inte kan skrivas/läsas många gånger på samma ställe? Hur ofta pratar vi om, förutom swapfilen så används ju mängder av systemfiler konstant både vid uppstart och under drift. Vi kör med 2 bärbara (PC tyvärr...) på jobbet med SSD därför undrar jag. :)

Riktigt bra uppstart på MacBooken! :tummenupp Jag har funderat länge på att byta till SSD på Macen hemma och när man ser en sån här film blir man riktigt sugen. :)

Intressant, kan du utveckla lite... hur kommer det sig att data inte kan skrivas/läsas många gånger på samma ställe? Hur ofta pratar vi om, förutom swapfilen så används ju mängder av systemfiler konstant både vid uppstart och under drift. Vi kör med 2 bärbara (PC tyvärr...) på jobbet med SSD därför undrar jag. :)

Riktigt bra uppstart på MacBooken! :tummenupp Jag har funderat länge på att byta till SSD på Macen hemma och när man ser en sån här film blir man riktigt sugen. :)

Jag ser att jag uttryckte mig lite fel jämfört med det jag menade. Att läsa är inga problem, men att skriva, radera och skriva om samma utrymme är.

Det innebär ju att en växlingsfil kan snabbt bli skadlig för en "flash-disk". För de lite äldre diskarna sa man att man kan skriva om de ca 10.000ggr på samma ställe innan de ger upp. Detta är ju svårt att sätta i perspektiv, men jag tycker att det låter som ganska lite om man nu skulle haft för lite RAM och stora växlingsfiler som konstant raderas och skrivs i bakgrunden.
Siffran som jag hittade för min OCZ idag är 200.000ggr omskrivning. Detta skulle ju också kunna anses lite, men det är ju åtminstone 20ggr så många gånger.

Därför är det viktigt att man har ett "bra" system med mycket ram, i princip ingen växlingsfil förutom när man väl kör så pass stora progra att de inte får plats i minnet, samt kanske någon mjukvara som ser till att växlingsfilen inte jobbar över samma utrymme på disken varje gång.

Det där med att ha en integrerad växlingsfil för bra prestanda är ju direkt irrelevant med en SSD då den inte har någon skillnad på accesstid på något block.

SSD:erna sköter själva att skriva på olika block för nytt och t o m för uppdaterat data så det är inte så att vissa block når max livslängd långt före andra utan det jämnas ut oavsett OS och filsystem. Dock är vissa filsystem, som ZFS, bättre på detta.

Back