Mac/Apple-tråden 2

• Thread starter Thread starter Teo
  • Start date Start date
Ja, i synnerhet eftersom Jobs sa vid presentationen "I hope it will become a new world standard"

Hallå, videosamtal mellan telefoner har funnits ett tag nu, en fungerande oberoende standard för det likaså, som dessutom fungerar över 3G och det har ändå inte blivit någon hit.

Lite märkligt faktiskt på alla sätt. Det borde vara en större hit än det blev och lika konstigt att Apple inte verkar veta att vi haft det länge och att det inte blev någon hit.

Lite märkligt faktiskt på alla sätt. Det borde vara en större hit än det blev och lika konstigt att Apple inte verkar veta att vi haft det länge och att det inte blev någon hit.
Varför det inte slog igenom hårt här tror jag beror på den taskiga kvalitén och överföring som sker. Med större och bättre skärmar samt över WiFi (dock endast) så kommer det bli betydligt roligare. Tror jag. Jag använder själv Skype med videosamtal ibland när jag snackar med min syster som bor utomlands.

Jo, fast se det så här, hur många ringer videosamtal på tråden hemifrån där varken bandbredd eller storlek på skärm/kamera är besvärande?

Nä just det, vi har inget behov av att se ansiktet på den vi talar med, hade vi haft någon nytta/behov av det skulle bildtelefon hemma ha varit infört för länge sedan.

Det är helt enkelt en gadget som inte behövs, kostar det dessutom extra/käkar av din begränsade bandbredd så är det inte så intressant längre.
Folk spar helt enkelt datatrafiken till vanligt webbsurf/spotify istället.

Apple vet nog om att vi andra har haft det, men i USA är näten så underdimensionerade/överutnyttjade att det har varit ogenomförbart tills nu.

Därav begränsningen "endast wifi", alternativt har dom sämre komprimeringsalgoritm i sin standard så att det käkar mera bandbredd, men det tycker jag låter konstigt då Apple alltid har varit duktiga på att komprimera ljud/video.

Självklart vill vi ha din jävla halmesyr till "standard" istället!

Du borde tycka om FaceTime, det är en såndär grej för dig.

1. Det är Open Source.

2. Det är inte nåt som kostar 5 kr/min som vanliga videosamtal—eftersom det är VoIP (som Skype) så drar det endast datatrafik vilket troligtvis är billigare, åtminstone i Sverige. Och helt gratis där det finns WiFi. Som det är nu är det spärrat till endast WiFi men Apples avsikt är att göra det öppet över 3G också.

Men det är klart, det är Apple som utvecklat det så då måste du ju gnälla.

Du borde tycka om FaceTime, det är en såndär grej för dig.

1. Det är Open Source.

2. Det är inte nåt som kostar 5 kr/min som vanliga videosamtal—eftersom det är VoIP (som Skype) så drar det endast datatrafik vilket troligtvis är billigare, åtminstone i Sverige. Och helt gratis där det finns WiFi. Som det är nu är det spärrat till endast WiFi men Apples avsikt är att göra det öppet över 3G också.

Men det är klart, det är Apple som utvecklat det så då måste du ju gnälla.

RESTEN AV VÄRLDEN HADE EN FUNGERANDE STANDARD REDAN!
VARFÖR INTE FÖLJA DEN?

Det är ungefär som om dom skulle lansera Mac-man, ett spel där man styr runt ett äpple som någon har tagit en tugga ur, äpplet äter pluppar och ska akta sig för spöken, men spelet går bara att köra på senaste MB-pro om det befinner sig en iPhone4'a inom blåtandsavstånd.

Det finns redan ett spel som heter Pac man, vi har spelat det länge och är ärligt talat rätt less, det finns ingen vettig anledning till systemkravet och dom kunde ha lagt krutet på att utveckla något annat istället, sen att dom lämmnar källkoden fri till skiten gör ju inte spelet bättre.

Tänker du på Skype? Det är ju inte öppet för någon att använda. Det är skillnad på att vara gratis (just nu) och fri att använda.

Lite cred borde de ha för att de öppnar upp ett område som operatörerna och enskilda företag har låst in totalt.

Som sagt, när appar kommer till andra plattformar så kommer det nog att låta annorlunda.

Lite cred borde de ha för att de öppnar upp ett område som operatörerna och enskilda företag har låst in totalt.

Ja, sen om behovet verkligen finns är ju en annan fråga. Hade egentligen varit mer intressant med en öppen standard för videokommunikation mellan datorer istället för detta virrvarr av inkompatibla lösningar som vi har nu. Det är väl iofs möjligt att det blir så (och att iPhonen används som hävstång för att få en stort antal användare), beroende på hur skalbar tekniken bakom FaceTime är.

Är det förresten en standard som är gratis att implementera för vem som helst eller är den bara öppen i betydelsen att man kan få tillgång till tekniken mot royalties?

-edit- FaceTime består av SIP (oklart om det kräver royalties), AAC (kräver royalties för distribution av enheter (hårdvara och mjukvara som kan spela upp) och H.264 (kräver royalties för distribution av enheter (hårdvara och mjukvara som kan spela upp, oklar framtid för royalties för distribution uppspelning av innehåll kodat i H.264). Alltså en öppen standard, men kräver ett visst mått av royalties från tillverkare/upphovsmän för att distribuera laglig hårdvara/mjukvara, som jag fattar det.

Last edited:
RESTEN AV VÄRLDEN HADE EN FUNGERANDE STANDARD REDAN!
VARFÖR INTE FÖLJA DEN?

Jag inser att du inte vill förstå så jag lämnar det till dig själv att läsa på när du känner för. En skillnad missar du: det är inte videosamtal, det är VoIP. En Skype-klon som är öppen till skillnad från Skype.

Jag inser att du inte vill förstå så jag lämnar det till dig själv att läsa på när du känner för. En skillnad missar du: det är inte videosamtal, det är VoIP. En Skype-klon som är öppen till skillnad från Skype.

Näe, man måste tydligen vara inbiten fanboy för att förstå:
http://feber.se/iphone/art/180604/iphone_4_fr_videosamtal/

Ungefär som när hela världen skulle förstå att det var bättre att inte ha MMS i telefonen, för att Apple inte klarade av att leverera telefoner med den funktionen. :D

Men få se, Apples nya telefoner har väl MMS va?

Näe, man måste tydligen vara inbiten fanboy för att förstå:
http://feber.se/iphone/art/180604/iphone_4_fr_videosamtal/

Ungefär som när hela världen skulle förstå att det var bättre att inte ha MMS i telefonen, för att Apple inte klarade av att leverera telefoner med den funktionen. :D

Men få se, Apples nya telefoner har väl MMS va?

Men herregud, du är ju i varje Apple-tråd och härjar som en joker. Tröttnar du inte själv, så kan du väl för omväxlings skull tänka på att andra kanske är trötta på ditt tjatter/gnäll. Apple har ju som alla vet nu gått om MS i börsvärde, så uppenbarligen gör de något rätt. Passar inte deras produkter dig av en eller annan anledning så kan du väl få påpeka det och sen släppa det. Du har ju ffs hållit på i månader(!)...

Och ja, MMS suger och är dyrt. Alla borde använda mailen i mobilen/iphone som Apple tyckte från första början.

Och ja, MMS suger och är dyrt. Alla borde använda mailen i mobilen/iphone som Apple tyckte från första början.

Tydligen tycker inte folk det eftersom det fortfarande är standard i 99% av alla telefoner, men folk menar jag alla som inte slickar Jobs stjärt.

Men vissa måste ju bara försvara varje korkat beslut från Apple, varenda dag, oavsett om det är att inte implementera Flash, videosamtal eller blixt till kameran.

Så småningom gör Apple det, fast på sitt eget, kassa, ickefungerande sätt och då ska det också försvaras.

Om dom gjorde rätt från början, såg till att deras lösningar fungerade med andras existerande lösningar, så kanske det inte fanns så mycket att klaga på?

Tydligen tycker inte folk det eftersom det fortfarande är standard i 99% av alla telefoner, men folk menar jag alla som inte slickar Jobs stjärt.

Men vissa måste ju bara försvara varje korkat beslut från Apple, varenda dag, oavsett om det är att inte implementera Flash, videosamtal eller blixt till kameran.

Så småningom gör Apple det, fast på sitt eget, kassa, ickefungerande sätt och då ska det också försvaras.

Om dom gjorde rätt från början, såg till att deras lösningar fungerade med andras existerande lösningar, så kanske det inte fanns så mycket att klaga på?

Som sagt, MMS, jämfört med mail, suger nästan lika hårt som ditt sura pensionärkäbbel.

Just what I´m talking about!

Du har ju fortfarande inte klagat på nåt konkret utan du gnäller endast för att gnälla. Vi säger såhär istället:

Videosamtal är en dyr och dålig standard. Det kostar mycket pengar och man får dåligt ljud- och bildkvalitet.

FaceTime är inte videosamtal över videosamtalsstandarden utan en VoIP-klient som, om du någon gång gått utanför Umeås gränser, känt igen som Skype. FaceTime använder sig av erkänt bra standarder som h.264 och AAC för bild- och ljudöverföring och går över datatrafiknätet. Det innebär att det blir 1. billigare än videosamtal (iallafall för oss i Sverige) och 2. överlägset bättre kvalitet. Är det ett sämre sätt att göra det på tycker du? Att göra det billigare och bättre? Jävlar vilken grottmänniska du är.

EDIT: MMS och SMS är, som de flesta med lite teknikkunskaper vet, utdaterade standarder. Prisskillnaden mellan att skicka ett SMS eller MMS jämfört med samma text/bild via mail är alldeles för stor för att rättfärdiga. Ändå använder vi det för att det är enklare än att skicka mail just nu. Jag har å andra sidan inte skickat ett MMS sen jag skaffade min förra Nokialur som hade enkel mailfunktion. Knäpp en bild, maila till vemsomhelst. 10% av priset mot ett MMS. Lägg upp en Twitteruppdatering, lika lång som ett SMS, till en bråkdel av priset mot att skicka SMS. Eller använd nån av de hundratals IM-tjänster till iPhone och Android och skicka ett mess till en bråkdel av priset. Det är framtiden och det har Apple och Google fattat.

Last edited:
Ja vi säger att det är jattebra med funktioner på en mobiltelefon som kräver att man sitter hemma på trådlöst nätverk och använder den, riktigt jättebra, fast då kanske man ska stryka "mobil" ur namnet.

Och det är jättebra att maila folk istället för att skicka SMS/MMS, för då kommer ju meddelandet till en mailbox som dom flesta kollar när dom sitter hemma vid sin dator, istället för att komma fram direkt till deras telefoner, det är också jättemobilt.

Övriga världens mobiltelefontillverkare och användare har en annan åsikt, men kommer det från Apple måste det ju vara rätt tänkt, för då är det ju en innovation "it's magic".

Om deras nästa telefon blir lite tunnare för att man har slopat batteriet och måste ha den ansluten till laddaren för att kunna använda den så kommer ni att hylla det också, det är jag övertygad om.

Nyheter
BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär