Ma D-problem, hjälp snälla!

jag förstod hur du menade nu, var precis på väg att ändra men du hann svara före:)

jag har plottat, massor av gånger. det är dock ett minimum och inget maximum:gnissla

japp, då är jag med!
nu ska man bara sätta sig och derivera också... usch, hatar derivata:(

jag tar dock gärna emot fler synpunkter om det är någon som har några :)

ja, en synpunkt då, innan jag läser vidare i tråden:

- Du kan ha a (eller b) satt till 0, då balken bara är en tänkt linje. Men detta medför då den begränsningen att om a = 0 så måste alltid b vara = balklängden.
Vilken den nu är, jag såg aldrig något satt minimivärde?
Finns inget minimum angivet av din lärare är dessa två extremer (d.v.s a&b satta till 0) omöjliga att lösa.

Last edited:
Har ingen aning om du deriverat rätt! Jag går och tar en nattmacka.

men!:D

hjälp mig någon som inte är hungrig, snälla:rolleyes:

- Du kan ha a (eller b) satt till 0, då balken är en linje. Men detta medför då den begränsningen att om a = 0 så måste alltid b vara = balklängden.
Vilken den nu är satt till som minimum?
Finns inget minimum angivet av din lärare är dessa extremer (a&b satta till 0) omöjliga att lösa.

ja, ok. det har du väl visserligen rätt i. men! en korridor kan omöjligen ha bredden 0 eftersom det då icke alls är en korridor utan en vägg. a och b är inte mått på balken, bara korridorens bredd före och efter hörnet:) sen har jag använt sinusreglerna för att räkna ut balkens längd som beror av tre saker: a, b och v.

Last edited:

- Du kan ha a (eller b) satt till 0, då balken är en linje. Men detta medför då den begränsningen att om a = 0 så måste alltid b vara = balklängden.
Vilken den nu är satt till som minimum?
Finns inget minimum angivet av din lärare är dessa extremer (a&b satta till 0) omöjliga att lösa.

Om någon av a och b = 0 så blir maximal balklängd rimligtvis = 0

Jag menar hur klämmer du en X m lång balk runt hörnet annars?

Men det blir ett bra test för Bushidos slutliga formel som också ska ge samma svar.

Last edited:
ja, ok. det har du väl visserligen rätt i. men! en korridor kan omöjligen ha bredden 0 eftersom det då icke alls är en korridor utan en vägg. a och b är inte mått på balken, bara korridorens bredd före och efter hörnet:) sen har jag använt sinusreglerna för att räkna ut balkens längd som beror av tre saker: a, b och v.

Nu tänker du som en fysiker, eller t.o.m ingenjör... ;) (minns historian tidigare i tråden!)
I matematikerns värld finns faktiskt en korridor med bredden 0. Dock aldrig hos fysikern eller Ingenjören.
:hihi

Det jag alltså säger är: Om du nu inför begränsningen att korridoren INTE får vara 0, ja vad är då minimivärdet??
jag anser att ni fått en olösbar uppgift. Eller iaf en uppgift som kräver vissa begränsningar i rummet.
Eller är det en "korridor" om den är bara en Å bred?
Eller ska det gå in en människa?
Det står inte i uppgiften!

Om någon av a och b = 0 så blir maximal balklängd rimligtvis = 0

Jag menar hur klämmer du en X m lång balk runt hörnet annars?

Jo - om a = 0, och b = säg, 3m. Då kan du ju ha en balk som är just 3m.
Drar fram den mot yttre hörnet, och sedan fäller in den i den 3m breda b-korridoren.

Last edited:
Nu tänker du som en fysiker, eller t.o.m ingenjör... ;) (minns historian tidigare i tråden!)
I matematikerns värld finns faktiskt en korridor med bredden 0. Dock aldrig hos fysikern eller Ingenjören.

Det jag alltså säger är: Om du nu inför begränsningen att korridoren INTE får vara 0, ja vad är då minimivärdet??
jag anser att ni fått en olösbar uppgift. Eller iaf en uppgift som kräver vissa begränsningar i rummet.
Eller är det en "korridor" om den är bara en Å bred?
Eller ska det gå in en människa?
Det står inte i uppgiften!

Drar fram den mot yttre hörnet, och sedan fäller in den i den 3m breda b-korridoren.

jaja, ok då:hihi men om vi nu ska tänka pyttelite realistiskt (även om balken är en rät linje och korridoren tvådimensionell:gnissla ) så får vi ju iallafall ha ett positivt värde både på a och b:)
jag håller med om att uppgiften är dumt skriven, men det står att man ska BÄRA en balk runt hörnet så antagligen ska vi tänka oss en hyfsat realistisk korridor. just nu skiter jag i om korridoren är verklig eller ej, jag vill lösa den rent allmänt (dvs en existerande korridor och inte en vägg. ska min formel stämma så borde en Å räcka för att ge ett värde så ja, det bör vara ok) eftersom en korrekt sådan lösning ger mig ett mvg på hela kursen istället för det vg+ jag lyckades tjäna ihop genom det nationella provet:näsblod

för övrigt måste min derivering vara fel då sökning av nollställe ger fel vinkel. fan också:(

Last edited:

Sant! Tänkte inte på de...

Men samma svar bör ges av den slutliga formeln

GAH, jävla skitderivata! blir ju aldrig rätt ju!:huvet

ska vara inlämnat imorgon också...:gråta

jag har bara detta kvar och sen är jag hemma, men hur fan deriverar man följande funktion med avseende på v!?

L=(1/sinv)+((a/b)/sin(90-v))

jag fattar verkligen inte... ska man ta hänsyn till kvotregeln eller skita i den med tanke på att täljaren är orelaterad till x, ska man använda deriveringsregeln för 1/x och sen räkna på inre derivata eller ska man göra nåt helt annat!?:confused:

kom igen nu alla mattegenier där ute, hjälp mig!:)

GAH, jävla skitderivata! blir ju aldrig rätt ju!:huvet

ska vara inlämnat imorgon också...:gråta

jag har bara detta kvar och sen är jag hemma, men hur fan deriverar man följande funktion med avseende på v!?

L=(1/sinv)+((a/b)/sin(90-v))

jag fattar verkligen inte... ska man ta hänsyn till kvotregeln eller skita i den med tanke på att täljaren är orelaterad till x, ska man använda deriveringsregeln för 1/x och sen räkna på inre derivata eller ska man göra nåt helt annat!?:confused:

kom igen nu alla mattegenier där ute, hjälp mig!:)

L=(1/sinv)+((a/b)/sin(90-v))=(1/sinv)+((a/b)/cosv)

Blev den lättare?

Fick derivatan till
L(v)= -cos(v)/sin^2(v)+(a/b)sin(v)/sin^2(v) = (a/b)/cos(v)*tan(v)-cos(v)/sin^2(v)

rätt?

Dött?

Last edited:
L=(1/sinv)+((a/b)/sin(90-v))=(1/sinv)+((a/b)/cosv)

Blev den lättare?

Fick derivatan till
L(v)= -cos(v)/sin^2(v)+(a/b)sin(v)/sin^2(v) = (a/b)/cos(v)*tan(v)-cos(v)/sin^2(v)

rätt?

Dött?

jävlar vad trött jag måste vara... jag tänkte inte ens på att skriva om skiten:D
så går det när man snöar in på att just den funktionen ska deriveras till varje pris...:huvet

jo, jag fick det till samma. testade även med miniräknaren och det stämmer.

tack ska du ha!:tummenupp

dött är det, men vill man ha sitt betyg så...:D

edit: kom precis på att det tyvär inte stämmer och varför... det är den där jävla ettan som stället till det. när den deriveras bort så blir resten fel... verkar som att man måste räkna med a och b separat ändå.

edit 2: jag är en idiot och tänkte helt fel, du hade helt rätt:huvet

edit 3: menvafan!?!? det stämmer ändå inte!!!:4skrika :huvet :gråta :confused:

Last edited:
jag klarade det!!!:yoparty derivatan blir så enkel som (-a/(sinv^2)*cosv)-(b/(cosv^2)*-sinv), och sen låter man grafritaren rita upp grafen och söker med dess hjälp funktionens nollställe = derivatans nollställe = kritisk vinkel, och därmed har man, tillsammans med formeln L=(a/sinv)+(b/cosv), all information som behövs för att bestämma den maximala längden för alla balkar som ska bäras genom ett korridorshörn med bredden a och b före respektive efter hörnet!:yoparty

om någon i ett litet ögonblick av ohygglig generositet skulle känna för att göra mig den oerhört stora tjänsten att sätta derivatans värde till noll och sen förenkla och bryta ut tills man har ett ensamt v beroende av a och b så vore jag evigt tacksam! hur jag än filurar, vrider och vänder på det så kan jag inte få rätt... men någon här som är smartare och bättre på att bryta ut och förenkla än jag kanske kan, så om ni tog er lite tid att kolla på det så skulle jag vara hur tacksam och glad som helst:)

själv är jag hyfsat nöjd med min metod, att låta räknaren göra skitgörat, men det vore nog bra att ha en färdig formel, utbruten, förenklad, och klar, ur lärarsynpunkt...:rolleyes:

Ok, jag har bråttom men flytta över ena termen till andra sidan så ser det ut som kvadraten på sin resp. cosin försvinner. Flytta över ena till andra sidan för sin/cos eller cos/sin så du får ett färdigt uttryck som v=arctan(nåt) eller v=arccot(nåtannat) beroende på vad som du tycker ser bäst ut.

Last edited:
Ok, jag har bråttom men flytta över ena termen till andra sidan så ser det ut som kvadraten på sin resp. cosin försvinner. Flytta över ena till andra sidan för sin/cos eller cos/sin så du får ett färdigt uttryck som v=arctan(nåt) eller v=arccot(nåtannat) beroende på vad som du tycker ser bäst ut.

jag ska prova, tack!

jag har fått ner uttrycket till att -a/b=-tanv*tanv^2, men hur blir det sen!? hur fan löser man en andragrads tangensekvation!?:confused: nu börjar det bli stressigt, uppgiften ska vara inne om 20 min (om lärare kräver in den på lektionen vill säga, vet inte om vi får den också på oss eller rentav hela kvällen)...:rolleyes:

klarade det! uppgiften är nu färdig och inlämnad, yes!:yoparty

Jag kan bära balkar genom korridorer trots att jag hade så hög frånvaro från Matte B att jag fick underkänt...2 år i rad. Det du!

Jag kan bära balkar genom korridorer trots att jag hade så hög frånvaro från Matte B att jag fick underkänt...2 år i rad. Det du!

Jepp, det är för att bushido redan då räknat ut ok längd på balkarna så du inte behöver tänka på det.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka