Mött min överman i ett insugsgummi

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Det här är fan helt sjukt. Hållt på i säkert 2-3 timmar idag och försökt få i insugsgummina (på luftburkssidan om förgasarna) på plats i luftburken. Jag tog onödigtvis ur dessa när jag skulle plocka av förgasarna nämligen. Bänder å böjer å pressar med handkraft, olika tekniker och med skruvmejsel å hej och hå men det är fan omöjligt.
 
Vad för glidmedel törs man använda då? Har en hel jävla arsenal nämligen om någon är intresserad av att veta
 
Använd inte smaksatt glidmedel, kan ge avgaser som kan misstolkas.
Annars är det till att värma upp gummina och smörja?
Steg två, köpa nya mjuka gummin!
 
Last edited:
Är det nåt koniskt du skulle behöva? Som gummina kan glida på och successivt expandera eller om det är mindre dom ska bli kanske. Jag tänker på om man har en koniskt plastmugg i hård plast eller liknande, såna man kan stapla på varandra. Sågar av en sådan så att en av ändarna får samma diameter som där gummina ska in/på. Innebär att antingen trär man ett gummi utanpå eller så trycker man det inuti. Men det funkar kanske inte i praktiken. Det var bara nåt jag kom på i teorin. Men den principen använder man ibland när damasker på drivaxlar på bilar ska bytas.
 
Jag använder lite tvål. Vill ju att när det torkat inte skall halka av lätt igen så "fett" blir inte bra för mig.
 
Brukar nog förbruka en flaska per år startsprej bara till bensinslangar, handtag, vattenslangar, kåpfästen etc etc. Senast använde jag just för att få på knasarna på insugsgummina. På gott och ont torkar det snabbt så det finns ingen tid att lalla......
 
Brukar ta lite lagerfett på fingertoppen och applicera insugsgummit eller det som skall in i det.
Fast så här i valtider tycker jag du borde använda valfett, med det går ALLT!!
 
Byt ut mot nya icke uttjänta gummin, ...annars brukar användning av värmepistol kunna underlätta hantering/livslängdsförlängning av gamla diton.
 
Tvål är bäst.
Antingen däckbytartvål eller rörmokartvål, men även vanlig handtvål funkar.

Oftast så går det lättast att trycka i förgasarna i luftburksgummina först, sedan anslutningarna mot toppen.
 
Testa att skrika obsceniteter åt dom, det har funkat för mig.
Det bästa är nog att köpa nya, gummidetaljer tenderar att bli torra och osamarbetsvilliga efter 30 år.
 
Drog in skiten i ugnen på 100 grader och sen sprayflaska med diskmedel och vatten på! blev halkiga å mjuka som bare den! Då åkte den ena på plats och förankrades med superlim runt om. Nummer två får vänta till senare när den första torkat för annars åker den väl bara ut igen!
 
Värmepicka eller ett rejält varmvattenbad fixar såna här problem.

Det är lätt att föreslå att man ska köpa nytt i sådana här situationer men det kan bli rejält svårt och/eller dyrt att köpa nya såna där gummi"kopplingar" mellan förgasare och luftburk till äldre maskiner. Så man ska allt vara rädd om de man har. Själv fick jag leta länge o väl innan jag slutligen hittade begagnade gummin till min 85:as FZ:a på en skrot i USA. Efter några sekunder med värmepickan och några väl valda svordomar så satt de där till slut.
 
Brukar fylla en hink med skållhett vatten och lite tvål för att få bukt på mina gamla stela gummin på kawwan.
 
WD40 .... funkar till allt , och angriper ej gummi som tex 5-56 å annat kladd ... samt att WD40 luktar gott :)
 
Brakecleaner är nr1 för sånt. halkigt å bra då det ska dit, å limmar fast utav helvete då det dunstat.
samma då det gäller att montera handtag:tummenupp
 
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Back
Top