Mörkerkikare/bildförstärkare/nattsikte mm..

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag skapar en ny tråd hellre än att lägga den i jakttråden då det kommer i skymundan då och jag behöver lite inputs inom en snar framtid.

Jag går i köptankar på ett nattsikte/bildförstärkare för vildsvinsjakt på mina egna marker samt eftersök på andras marker. Ansökan om tillstånd är inskickad till Länsstyrelsen så det är inget fuskande, går den igenom vilket den bör pga vår kraftigt ökande vildsvinspopulation så köper jag ett.

Men jag har NOLL erfarenhet av dessa sikten och vet inte ens vad jag ska kolla efter riktigt.
Det enda jag vet just nu är att jag vill ha ett som går att använda även dagtid för att slippa ta bort och krångla de gånger jag vill använda grisbössan på dagen.
Det verkar som att många nattsikten inte klarar av detta, vad är det som avgör det?
Kanske något av en dum kompromiss men det är åtminstone grundkravet.

Värmesökande hade ju varit en ypperlig funktion men då är det ju helt andra prisklasser vi pratar om och en enkel men väl fungerande värmekamera att använda vid eftersök får man för 5-6000:- så det känns inte som att den funktionen måste vara inbyggd i siktet.
Budget max 15 000:- och då inkluderat eventuella externa Ir-lampor etc.

Någon här på forumet borde väl ha lite koll även på sånt här?

Det finns riktigt enkla och billiga lösningar som faktiskt fungerar bra. Många kameror har möjlighet att fånga IR-strålning och med rätt belysning, så blir det som att jaga på dagen :)

Kolla det här tex: https://www.youtube.com/watch?v=q09cJnH5NtQ

Njae, någon sån lösning är inget för mig. Hade jag haft en 22:a för råttjakt möjligtvis :D
Det ska hålla för en Kaliber 12 laddad med tunga slug samt en 300Winmag, då vill jag inte att prylarna ramlar av vid första skottet eller till och med vid matning av första kulan.

Laserpekare på bössan och ir-goggles och belysning separat...

Goggles har jag sett på eBay för 5-6 tusen.

Ett sånt här har mina jaktkamrater fällt ett antal grisar med på åtel. Inte själv testat det än så jag vet faktiskt inte om dom har någon extra lampa. Sitter på en 30-06a. Glöm inte att ha med extra batterier. Hänt dom ett antal gånger att batterierna varit slut när grisarna väl kommit.

http://www.skanejakt.se/morkersikten-digitala-yukon/yukon-photon-xt

Ahh, bra där med extrabatteri. Den jag har kollat mest på nu, ATN X-Sight II HD 3-14x50, har 8-12 timmar på vanliga AA Lithiumbatterier men med ett batteripack så är det +22 timmar.
Med andra ord är det värt att beställa extra batteripack, jobbigt om det blir ett långpass...
Det verkar som att det sitter inbyggd lampa på siktet men att de rekommenderar att man skaffar en starkare vid nordiska kolsvarta förhållanden som det är på höst/förvinter.

Laserpekare på bössan och ir-goggles och belysning separat...

Goggles har jag sett på eBay för 5-6 tusen.

Det känns som att det blir bara en halvlösning ändå. Det finns mörkersikten som man sätter längst ut på det vanliga siktet men det kostar ganska mycket och då tar jag hellre ett som funkar både natt och dag.
Goggles känns inte som någon smidig lösning att gå omkring med, hoppa in och ur bilen osv.

Det här är det jag har fastnat för just nu men det kanske visar sig att det finns annat i samma prisklass som är bättre. Men som den tekniknörd jag är så har den ganska många roliga funktioner, bara en sån grej som avståndsmätning och ballistikkompensator... :näsblod
https://www.atncorp.com/x-sight2-hd-day-night-rifle-scope-3-14x

Ett termiskt sikte hade varit grymt men överträffar inte övriga önskemålen nu dessvärre. Det fick bli en ATN X-sight istället, ett sikte som inte är någon värsting men inte heller verkar vara bortkastade pengar. Hoppas jag...
Termiskt sikte får bli nästa inköp dock, alternativt en kikare med den funktionen om det finns.

Bara en fråga ni som vet, värmesikten hur små kan de göras idag och vilken prestanda har de. Jag härjade lite tånks i slutet av förra årtusendet och de värmesiktena som satt i Leoparden var ju inte direkt portabla :)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti