Mörka flytt för att få billigare premie?

IvarS

Medlem
Gick med
6 Mar 2004
Hoj
Ingen just nu
Jag tog körkort för MC i juni 2004 och köpte en Suzuki SV650S -03 som jag körde förra säsongen. Premien var 6500kr för halvförsäkring helår, vilket jag tyckte var helt ok (jobbade heltid).

Jag flyttade i höstas från Sala till Västerås för att börja plugga. Jag fick idag inbetalningskortet för 2005 där det står att premien sjunkit till 4700kr eftersom hojen är ett år äldre och jag haft körkort ett år längre, så långt allt frid och fröjd. MEN det står att jag fortfarande bor i Sala, fast jag står skriven i Västerås sen oktober. Jag har kollat upp detta och premien för Västerås är 7800kr :död

Frågan är hur jag ska göra, ringa och tala om för dem att fel bostadsort är angiven (för att få betala 3000kr extra) eller låtsas om ingenting och säga att "jag trodde det var samma premie" om det blir problem :confused:

IvarS skrev:
Jag tog körkort för MC i juni 2004 och köpte en Suzuki SV650S -03 som jag körde förra säsongen. Premien var 6500kr för halvförsäkring helår, vilket jag tyckte var helt ok (jobbade heltid).

Jag flyttade i höstas från Sala till Västerås för att börja plugga. Jag fick idag inbetalningskortet för 2005 där det står att premien sjunkit till 4700kr eftersom hojen är ett år äldre och jag haft körkort ett år längre, så långt allt frid och fröjd. MEN det står att jag fortfarande bor i Sala, fast jag står skriven i Västerås sen oktober. Jag har kollat upp detta och premien för Västerås är 7800kr :död

Frågan är hur jag ska göra, ringa och tala om för dem att fel bostadsort är angiven (för att få betala 3000kr extra) eller låtsas om ingenting och säga att "jag trodde det var samma premie" om det blir problem :confused:

SÄG INGET.. mitt tips...

Du kan nog stöta på allvarliga problem om du behöver utnyttja försäkringen men det då visar sig att du inte betalar för den risk du står.

Infekterat ämne.

På ett sätt blir det ju skenförsäkring fast deras misstag...
Jajaja.. folk på SH lär berätta vad de tycker.

:gnissla

IvarS skrev:

sitter lite i samma sits.. hade inte sagt nåt ;)

Grejjen är att jag står skriven i Västerås sen oktober så de lär inte märka nåt annat än om den blir stulen där jag bor nu. Inbetalningskortet är adresserat till Sala och eftersänt till Västerås

Använder du hojen på hemorten under sommaren är det helt "legalt". Skulle den däremot bli stulen på studieorten är det inte bra

Lite av att flytta problemet framåt enligt mig. Händer det någon lär det ju framgå rätt tydligt var ni bor, är mantagsskrivna osv.

Mina två cents är att det är en form av skenförsäkring. Jag hade (ärligheten själv, solidarisk, ej parasitera) anmält min flytt. Det kommer jag göra då jag flyttar från mindre håla där jag bor nu (Halmstad) hem till Göteborg...

Men det är ju jag det.

det e ju DERAS misstag och inte skenförsäkring.

min morsa köpte en ny nokia mobil + abbonemang på elgiganten, men använde sitt gamla kontantkort och det kom aldrig någon räkning eller uppgifter om ett tecknande av abbonemanget.

dvs hon fick en ny mobil för ett par spänn.. inte fan ringer hon o klagar :D

EDIT: Detta är över ett år sedan nu

Kiosken skrev:
Använder du hojen på hemorten under sommaren är det helt "legalt". Skulle den däremot bli stulen på studieorten är det inte bra
vadå, han får väl besöka vilka platser i landet han vill?? han kan ju inte hjälpa att han var på semester just i västerås dit han råkar pendla för skolans räkning....

Det enda problemet som jag ser det är om de får reda på att jag flyttat i samband med utnyttjande av försäkringen. Det som oroar mig är att det kanske står i nån finstilt text att man är skyldig att anmäla flytt och att om man inte gör det ogiltiggör sin försäkring.

Det rör sig om en ökning på 66%, värt att mörka om det funkar men inte om man får betala ev skador själv :3freak

Läste igenom försäkringsbolagets FAQ (Bilsport&MC) och hittade följande fråga

Fråga: Jag har flyttat, får ni automatiskt information om detta?
- Nej. Meddela oss om din adressändring genom att klicka här eller ring vår kunservice på telefon 0470-201 25

Ahlstrom skrev:
Infekterat ämne.

På ett sätt blir det ju skenförsäkring fast deras misstag...
Hur kan det vara deras fel? Bara undrar...

IvarS, klart det kan bli problem om du behöver utnyttja försäkringen och det kommer till försäkringsbolagets kännedom att du bor på annan adress än den som står i deras register. De har satt din premie på de uppgifter de fått av dig och det är knappast deras sak att hålla reda på om du flyttar från en ort till en annan.

UrbanTiger skrev:
Om jag får spekulera lite så borde dom inte kunna ändra premien under året efterssom ni har ett ettårsavtal.
Nja, om jag också får spekulera lite så gissar jag att de nog kan det. Försäkringen gäller ju under bara under vissa förutsättningar - t ex att man bor i en viss ort. Om förutsättningarna ändras borde även avtalet ändras, eller ett nytt avtal skrivas. Fast jag vet inte.

Aaaaankaaan! Teeee-Reeex! Hilfe, hilfe!

Har inte ens tänkt på att de i princip skulle kunna kräva retroaktivt betalt sen oktober då det är frågan om en årsförsäkring. Tror inte det blir aktuellt men jag nytecknar ju försäkringen nu.

Har kollat med Folksam och Trygg hansa, de skulle ha 2000kr respektive 8000kr mer än om jag tecknar "ärligt" på nya adressen hos Bilsport&MC. Tycker dock det är sjukt att jag ska behöva betala mer efter att ha haft körtkort ett år och försäkrar en ett år äldre hoj, oavsett var jag bor. Kommer ju inte köra "i stan" bara för att hojen står i ett garage i stadens utkant :kocko

UrbanTiger skrev:
Fadst då bryter dom ju avtalet om dom vill ha mer kulor än vad man kommit överrens om och man har i så fall möjlighet tacka att välja ett annat bolag.
Det är lite lurig fråga faktiskt....
Jo, det låter rimligt. Ivf för en glad spekulant :lol

har du is i magen så låt det va, annars så ring å snacka med dom, KANSKE kan du diskutera dig till rätt premie....men bara kanske. själv har jag lyckats med en sån sak när jag satt i en liknande sitts.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park