Det har inget med våtgreppet att göra utan med hur däcket belastas när det belastas hårt. Man vänder mönstret åt det håll som är mest fördelaktigt för att få så bra vägegenskaper som möjligt under belastning.
Vid acceleration och inbromsning så kommer gummit alltid att svikta lite. Genom att vända mönstret på rätt sätt kan man få gummit att tendera att svikta in mot mitten vilket ger stabilare egenskaper vid kurvtagning samtidigt som broms eller gaspådrag.
Bakdäcket är vänt åt det hållet som det är för att den vanligaste belastningen på det är gaspådraget vid acceleration. Då kommer gummit på grund av mönstret att vilja svikta lite inåt och följdaktligen minimerar vandringen utåt. Det medför att däcket känns tryggare.
Samma sak med framhjulet men det är vänt tvärtom för att man vill få samma effekt om man måste bromsa under kurvtagning.
Vid acceleration och inbromsning så kommer gummit alltid att svikta lite. Genom att vända mönstret på rätt sätt kan man få gummit att tendera att svikta in mot mitten vilket ger stabilare egenskaper vid kurvtagning samtidigt som broms eller gaspådrag.
Bakdäcket är vänt åt det hållet som det är för att den vanligaste belastningen på det är gaspådraget vid acceleration. Då kommer gummit på grund av mönstret att vilja svikta lite inåt och följdaktligen minimerar vandringen utåt. Det medför att däcket känns tryggare.
Samma sak med framhjulet men det är vänt tvärtom för att man vill få samma effekt om man måste bromsa under kurvtagning.