Mönstret i däcket fel?

Det har inget med våtgreppet att göra utan med hur däcket belastas när det belastas hårt. Man vänder mönstret åt det håll som är mest fördelaktigt för att få så bra vägegenskaper som möjligt under belastning.

Vid acceleration och inbromsning så kommer gummit alltid att svikta lite. Genom att vända mönstret på rätt sätt kan man få gummit att tendera att svikta in mot mitten vilket ger stabilare egenskaper vid kurvtagning samtidigt som broms eller gaspådrag.

Bakdäcket är vänt åt det hållet som det är för att den vanligaste belastningen på det är gaspådraget vid acceleration. Då kommer gummit på grund av mönstret att vilja svikta lite inåt och följdaktligen minimerar vandringen utåt. Det medför att däcket känns tryggare.
Samma sak med framhjulet men det är vänt tvärtom för att man vill få samma effekt om man måste bromsa under kurvtagning.

Du är inte så logisk, va? :D Tänk dig hur mönstret ser ut på vägbanan och att framhjulet trycks framåt så ser du att vatten pressas ut från centrum.

Om du inte ser det så räcker det väl med att inse att framhjulet drivs i stället för driver och borde ju rent logiskt ha mönstret tvärtom bakhjulets.

Jag är uppriktigt tacksam för att du tar dig tiden att försöka förklara, men vi får nog vänta in någon som kan det här.

Aha, Steffo är något på spåret här....känns stabilt.

Last edited:
Definitivt, vem sade att mönstret (i huvudsak) hade med vattenavledning att göra? MC-däck är som de flesta säkert sett mer eller mindre runda/spetsiga i profilen... till skillnad från platta bildäck... hmmm, det kanske är en egenskap som kan vara bra i fler sammanhang än när man vill svänga?

;)

Last edited:
vet inte hur jag ska förklara men när de e rakt så tar väl mittensträcket
bort vattnet om den nu har det..
annars, går strecken förbi mitten? isf blir de samma som nedan.
när du ligger ner i en kurva så går vattnet fortfarande bakåt, fast istället för och slunga ut de till höger sida i en kurva slungas de till vänster.. så när man ligger borde de ha exakt samma egenskaper. tänk lite på det.. jag har dock ingen anning om de stämmer.:D

Jag är uppriktigt tacksam för att du tar dig tiden att försöka förklara, men vi får nog vänta in någon som kan det här.

[OFFTOPIC]
Själv bidrar du inte med mycket annat än att du talar om hur dåligt du tycker att andra svarar. Tillför gärna något vettigt, eller lämna tråden istället!
[/OFFTOPIC]

Själv begriper jag inte heller, men vill ha svar på frågan, varför framhjulet har omvänt rotationsmönster. Oavsett om framhjulet bara rullar med eller bromsar kommer mönstret att bidra till att vatten pressas inåt mitten. Endast om framhjulet spinner baklänges kommer vatten att pressas utåt, men det finns ju inte.

Tror det tänkt att däcket ska användas "Down under" :D

Viktigt i detta är också att fram till 1700 talet så fanns det inga höger/vänsterdojor utan de såg likadana ut.

Kom igen nu, kan ingen tänka efter och svara på varför hojframdäck verkar sitta fel, jämfört med tex bakdäck eller bildäck med v-mönster?

Dunlop Qualifier har likadant!

Så ska de vara!

Detta har tagits upp många gånger förut!

Bifogat

• SportmaxQualifier bak.jpg
    SportmaxQualifier bak.jpg
    6.2 KB · Visningar: 639
  • SportmaxQualifier fram.jpg
    SportmaxQualifier fram.jpg
    7.2 KB · Visningar: 648
Mönstret på ett mc-däck gör att däcket får upp temperaturen lättare då det flexar mer. Utan mönster skulle däcket gå mycket kallare och med sämre fäste som resultat.

Bakdäcket påverkas av den drivande kraften och framdäcket av bromsande kraften, detta kan vara anledningen till att mönstret skiljer mellan fram och bakdäck.

[OFFTOPIC]
Själv bidrar du inte med mycket annat än att du talar om hur dåligt du tycker att andra svarar. Tillför gärna något vettigt, eller lämna tråden istället!
[/OFFTOPIC]

Själv begriper jag inte heller, men vill ha svar på frågan, varför framhjulet har omvänt rotationsmönster. Oavsett om framhjulet bara rullar med eller bromsar kommer mönstret att bidra till att vatten pressas inåt mitten. Endast om framhjulet spinner baklänges kommer vatten att pressas utåt, men det finns ju inte.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg: Vattenavledning är inte mönstrets huvudsakliga uppgift (Steffo). Det är till för att ge däcket vissa egenskaper och för att hjälpa till att få upp arbetstemperaturen genom att gummit rör sig mer när det finns mönster än när det inte finns något. Sen ska det se ut som man vill åxå, men vattenavledning är som sagt inte det primära på ett mc-däck.

Därför kan mönstret så ut att vara åt "fel håll", det spelar helt enkelt inte så stor roll m a p vatten utan det är snarare var däcket används som bestämmer mönstrets riktning (Mange).

Last edited:
Förr i tiden var mönstret "åt andra hållet", men när den ensamma "spetsen" i mönstret daskade i asfalten så slets den snabbare än resten vilket gjorde att däcket slets i trappform. Med mönstret åt det här hållet slits hela däckytan jämnare.

Sa Michelinmannen.

Flera har varit inne på samma sak så jag avser inte att upprepa vad andra redan sagt mer än som bekräftelse!

Däcken är gjorda för att funka mer eller mindre bra i torrt resp. vått, vid kallt resp. varmt.

Har jag förstått det hela rätt är det i huvudsak värmen man vill ha för att få grepp där ett gatdäck har en arbetstemperatur för max grepp runt 50-60 grader.

Vid regn kyls däcket av avsevärt och blir på sin höjd ljumma (20-25 grader beroende på hur varmt det är i luften och naturligtvis på vilken körning samt ringtryck). Således är det gummiblandningen (dvs. de ingående komponenterna) som i huvudsak ger grepp vid vått där Michelin använder sig av Selica som huvudkomponent för våtgrepp (enl. vad jag har förstått).

Om det hade funnits ett däcksmönster som är optimalt för gatbruk och avledning av vatten som enda orsak till mönster över huvud taget (vi skippar snacke tom slicks och regndäck därhän denna gången) så hade med all sannolikhet alla seriösa däckstillverkare haft otroligt likartat mönster (med viss variation pga. mönsterskyddad mm. eventuellt). Nu skiljer det sig en hel del varvör det torde vara logiskt att tro att mönstret, precis som andra redan nämnt, i huvudsak är till för att ge gummit utrymme för att flexa/röra sig och därmed skapa värme i kombination med ringtrycket som till stor del bestäms av stommen på däcket bla..

Däck är en hel vetenskap och skall vi få ett 100% utömmande svar tror jag nog att man bör kontakta en stor tillverkare med goda testresurser!

Om vi måste välja att förlora greppet på ett av däcken vilket däck är minst risk för krasch?
- Bak naturligtvis! Således ligger det i vårat intresse att så snabbt som möjligt få upp arbetstemperaturen på framdäcket OCH att bibehålla arbetstemperaturen.

Bakdäcket har under betydligt större del av tiden belastning i form av acceleration eller till och med bibehållen hastighet där energi hela tiden måste tillföras för att inte tappa fart medan framdäcket endast jobbar hårt under inbromsning och under kurvtagning (lutande hoj). Nåja, energi tillförs ju även framdäcket under acceleration och bibehållen hastighet (konstant fart) men inte lika mycket som bakdäcket.

Ovanstående torde kunna vara en förklaring till varför det bland mycket annat också för den delen skiljer i mönsterutformning mellan bak/framdäck. Som vi nog alla vet skilje rju betydligt mer än så ex, gummiblandning mm.

Just my 5 cent´s!
// Niklas

Last edited:
[OFFTOPIC]
[/OFFTOPIC]

Jag tillför tråden min obändliga entusiasm, intresse för ämnet och bidrar till att piska upp viljan att gå till botten med detta. Jag tillfogar även det lilla jag vet i ämnet. Inte är jag elak mot någon heller, trots lösa påhopp...

DITT inlägg däremot.......det är ju bara parafraserade svammel med samma ingresser alla andra skrivit. Hoppa på ngn i din egna, lilla storlek ist:mad::D:tungan

Förr i tiden var mönstret "åt andra hållet", men när den ensamma "spetsen" i mönstret daskade i asfalten så slets den snabbare än resten vilket gjorde att däcket slets i trappform. Med mönstret åt det här hållet slits hela däckytan jämnare.

Sa Michelinmannen.

Det kan man jämföra med traktordäck.. om traktordäck sitter med spetsen framåt och man kör mycket på asfalt så slits det i trappform. Därför vänder många bönder på traktordäcken om de kör mycket på asfalt.

Det kan man jämföra med traktordäck.. om traktordäck sitter med spetsen framåt och man kör mycket på asfalt så slits det i trappform. Därför vänder många bönder på traktordäcken om de kör mycket på asfalt.

Michelin hade en gång i tiden ett framdäck som hette Macadam 90 och som slets som en trappa/fiskfjäll. Kort efter lanseringen (tror däcket fanns ute på marknaden i 2 max 3 år) ersatte man det med Macadam 100 som slets på normalt/önskvärt sätt. Båda däcken hade så gott som samma mönster (skiljde men väldigt lite)! Så i det fallet hade det med annat än mönstrets utformning att göra (gummiblandning/stomme)!

Mvh!
// Niklas

Det har inget med våtgreppet att göra utan med hur däcket belastas när det belastas hårt. Man vänder mönstret åt det håll som är mest fördelaktigt för att få så bra vägegenskaper som möjligt under belastning.

Vid acceleration och inbromsning så kommer gummit alltid att svikta lite. Genom att vända mönstret på rätt sätt kan man få gummit att tendera att svikta in mot mitten vilket ger stabilare egenskaper vid kurvtagning samtidigt som broms eller gaspådrag.

Bakdäcket är vänt åt det hållet som det är för att den vanligaste belastningen på det är gaspådraget vid acceleration. Då kommer gummit på grund av mönstret att vilja svikta lite inåt och följdaktligen minimerar vandringen utåt. Det medför att däcket känns tryggare.
Samma sak med framhjulet men det är vänt tvärtom för att man vill få samma effekt om man måste bromsa under kurvtagning.

Var och la om till nytt bakdäck och frågade då däckkillen om just det här.
Jag fick i stort sett samma svar som Steffo_b har gett så vi kan nog sluta fundera vi som gjort de´ :tummenupp
Tack för hjälpen alla!

[OFFTOPIC]
[/OFFTOPIC]

Det har inte att göra med våtegenskaperna har ju sagt tidigare.
eller menar du att om ett bildäck har tvärsgående fåror så kommer det att hålla kvar vattnet då vattnet inte vet vart det ska?

Mönster kommer alltid att evakuera vatten oavsett utformning. Däremot kommer det att evakuera bättre eller sämre beroende på vinklar och utformning på mönstret. För en motorcykel så är inte vattenplaning något större problem då den anliggande ytan är såpass liten att man kan prioritera att utforma mönstret så att det ska bete sig så bra som möjligt under belastning.

Vi har alltså ett lagkrav på mönster på mc-däck för gatbruk och då vill tilverkarna göra mönstren så att dom inte påverkar väghållningen negativt.

Bakhjulet skall huvudsakligen överföra accelerationskrafter (och sidokrafter) medan framhjulet huvudsakligen överför bromskrafter (och sidokrafter). Det är därför helt logiskt att framhjul och bakhjul får mönster som är motsatta.

Den lilla skillnaden i dräneringsegenskaper som man får med ett "felriktat" V-mönster är av marginell betydelse på hoj då det ändå är så liten yta som skall dräneras så det räcker i alla fall för ganska höga farter.

Back