Mönstret i däcket fel?

diver6

Lite äldre, lite klokare.. hoppas jag ;)
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Ducati Diavel -11 Yamaha XJR 1300 -02 KTM 400 EXC -07 Honda CB 125 K3 -70
Satt och kollade foto på hojen och började fundera. Däcket fram måste ligga fel? Mönstret tar ju inte bort vattnet? Ner i garaget och kollade... jodå enligt pilen är det rätt rotationsriktning.

Någon som kan och vill förklara?

Bifogat

• Däck-webb.jpg
    Däck-webb.jpg
    96.1 KB · Visningar: 264
Det där har värkt i min hjärna sedan slutet av åttiotalet.....

Tvärtom mot bakhjulet, eller ja alla fordons däck ( med v mönster ) UTOM just framhjulet på motorcyklar.

Du är inte ensam:)

Ser ut att vara ett PilotRoad 2ct. i s f sitter det rätt. Sitter ju en pilmarkering på sidan av däcket som du kan titta på om du känner dig osäker. Men jag kan hålla med om att det ser avigt ut.

Ett tips är att kolla dot markeringen och ursprungsland då du ändå är dar och tittar så du inte har ett made in france. I s f titta här

mvh / U

Ser ut att vara ett PilotRoad 2ct. i s f sitter det rätt. Sitter ju en pilmarkering på sidan av däcket som du kan titta på om du känner dig osäker. Men jag kan hålla med om att det ser avigt ut.

Ett tips är att kolla dot markeringen och ursprungsland då du ändå är dar och tittar så du inte har ett made in france. I s f titta här

mvh / U

Han är inte direkt osäker vad jag kan utröna, då han själv sett pilen....

Läs igen och kom med ett svar ist:)

Jepp, ser helt fel ut, men det är rätt. Har för mig att mönstret på mina Dunlop Sportmax Roadsmart går likadant... :)

Ok, vi behöver inte veta av sveriges samtliga mc-förare att det är rätt, utan VARFÖR rätt riktning verkar snarare samla ihop vattnet än att slunga ut det åt sidorna....

Inte en till nu, ok?

mvh / U

Alldeles rätt, PR 2ct pålagt för en månad sen, och pilen roterar rätt. Skall kolla tillverkningsland oxå.
Då var man iaf inte ensam om att fundera...:confused:

... undrar fortfarande hur har dom tänkt? Tack Chronic :tummenupp

Last edited:
Haha, jag kör också med dom däcken.. blev fan tvungen att kolla flera gånger på rotationspilen :)

Viktigt i detta är också att fram till 1700 talet så fanns det inga höger/vänsterdojor utan de såg likadana ut.

Kom igen nu, kan ingen tänka efter och svara på varför hojframdäck verkar sitta fel, jämfört med tex bakdäck eller bildäck med v-mönster?

Ok, vi behöver inte veta av sveriges samtliga mc-förare att det är rätt, utan VARFÖR rätt riktning verkar snarare samla ihop vattnet än att slunga ut det åt sidorna....

Inte en till nu, ok?

VARFÖR?
Ingen som jobbar med däck som har möjlighet att kolla.
Tänk om någon hade en dålig dag på Michelin? :gnissla

Mönstret är helt logiskt. Bakhjulet driver, men framhjulet drivs av vägen, därför borde ju mönstret vara bakvänt. Belastningen i längsled blir tvärtemot bakhjulets (under acceleration).

Last edited:
Det är juh när man gör en stoppie när det är blött så att man inte ska få vattenplaning :D

Men om man låser framhjulet så transporterar den bort vattnet istället för att samla det i mitten som "alla" andra däck gör.

Men vad vet jag? :D

//Tapper

Mönstret är helt logiskt. Bakhjulet driver, men framhjulet drivs av vägen, därför borde ju mönstret vara bakvänt. Belastningen i längsled blir tvärtemot bakhjulets.

Skitlogiskt hörrö, varför har bilar v-mönster runt om?

Får man vattenplaning bak om man motorbromsar med hojen?

:gnissla

Skitlogiskt hörrö, varför har bilar v-mönster runt om?

Får man vattenplaning bak om man motorbromsar med hojen?

:gnissla

Helt logiskt. Bakdäcket prioriterar att föra bort vatten vid acceleration (driver), framdäcket att föra bort vatten under bromsning (drivet).

Last edited:
Mönstret vänt åt det hållet har inget med våtegenskaper att göra, även om de blir sämre. Orsaken är att det ger bättre bromsegenskaper. Fram vill man ha bra broms- och kurvegenskaper, bak vill man ha bra accelerations- och kurvegenskaper. Tyvärr är jag bara lekman i ämnet så jag kan inte ge några detaljer....

Helt logiskt. Bakdäcket prioriterar att föra bort vatten vid acceleration (driver), framdäcket att föra bort vatten under bromsning (drivet).

Ja såklart, 80% av körtiden, dvs då man inte bromsar vill man ju att framhjulet ska högfartssurfa på vattnet på vägen.....

Nah, svammel....tror jag.

Ja såklart, 80% av körtiden, dvs då man inte bromsar vill man ju att framhjulet ska högfartssurfa på vattnet på vägen.....

Nah, svammel....tror jag.

Du är inte så logisk, va? :D Tänk dig hur mönstret ser ut på vägbanan och att framhjulet trycks framåt så ser du att vatten pressas ut från centrum.

Om du inte ser det så räcker det väl med att inse att framhjulet drivs i stället för driver och borde ju rent logiskt ha mönstret tvärtom bakhjulets.

Last edited:
Back