Mönstrade idag!

Beanise skrev:
Kul å höra bra omdöme om flottan :tummenupp
Som preliminär placering ska jag bli ubåtsjaktmatros :banana
Bara hoppas man får det :Bugar

Hualigen, en ubåtsjaktare!! :)
http://www.1ubflj.mil.se/article.php?id=1353 , Klistrar in min "lumpararbetsplats"

Kvaliten på försvaret speglar direkt den kompetens som sätts in, kolla jänkarnas frivilligförsvar jämfört med sveriges allmänna värnplikt etc! Stor klassskillnad, vårt försvar är INTE sista utposten när inte ens McDonkan vill ha dig.

Vanligtvis är det också de som inte gjort lumpen som bespottar den värst...

Du har blivit blåst. Det blir man alltid av pliktverket sen får man höra sanningen när du kommer dit. Jag hade tur hamnade som Trafiksoldat i Skövde. Och fick köra hoj större delen av tiden efter GSU:n. Inte hört ramsan: Jag vill bli kanonmat, därför blev jag pansarskyttesoldat. Du kommer att hålla på att gräva gropar och gräva igen dem i TIO månader... Fast man har mycket kul i lumpen också. När man inte har gröna kläder på sig. Och när det är över så längtar man tillbaka till det man hatade så mycket under tiden.
Se till att hamna på ett regemente så när som möjligt, det är ett helvete att pendla varje helg annars.

Var det nån som fick göra det där signal-testet? Vet inte vad det hette men man fick iaf lyssna på massa olika pip-ljud och skulle trycka på den bokstaven ljudet motsvarade.

Höll på att garva ihjäl mig efter en stund när det gick fortare och fortare hela tiden. Tillslut gick det ju inte att fatta nånting, de andra som satt och gjorde dataprovet undrade nog vad det var för pucko som satt och garva :kocko

Haha!

Du menar det berömda Telegrafiistprovet!
Det är bra att överhuvudtaget bli uttagen till att göra det.. :tummenupp

Det var kul att se hur alla försökte, för att till slut ge upp & kasta pennan!

Bara dom riktigt smarta kvar på slutet..men vem fan vill bli telegrafist?? :lol

Jag ska in som redigerare på Värnpliktsnytt! :banana

Edit: får 20 högskolepoäng, 40tusingar och medlemskap i journalistiska förbundet, bo i Stockholm om det nu är en fördel! Inte helt fel när man trots allt gör lumpen, ser det dock mer som en utbildning.

Ville bara skryta lite :) Har väntat ett helt år på detta, skulle rykt in förra året på p4 LVKV 90 igentligen. Nu vet ni

Last edited:
CalleE skrev:
http://www.1ubflj.mil.se/article.php?id=1353 , Klistrar in min "lumpararbetsplats"

Kvaliten på försvaret speglar direkt den kompetens som sätts in, kolla jänkarnas frivilligförsvar jämfört med sveriges allmänna värnplikt etc! Stor klassskillnad, vårt försvar är INTE sista utposten när inte ens McDonkan vill ha dig.

DET är det bästa argumentet mot ett yrkesförsvar. Vem vill bli skytteslusk på heltid för 14000 i månaden? Kvaliten urholkas nog ja....

Skiez skrev:
precis, vilka pengar menar han? :7peta
Nytt från 2002:) Man får pengar baserat på hur länge man ligger inne. Själv låg jag 12 månader o fick 27 000. Bättre än det var förr ialla fall även om det inte egentligen e mycket pengar på ett år. Givetvis fick vi ju typ 2000kr i månaden och då slutligen 27 000 i en klumpsumma.
Låg som artillerimatros på Hms carlskrona. Var borde hela förra våren så det var rätt gött även om det var fruktansvärt jobbigt också.Men roliga upplevelser fick man ialla fall vara med om hehe.

CalleE skrev:

Var ombord på västergötland. Urrghh säger jag. Kom knappt ner i skorven och ännu väre var det att gå i gångarna. Fick snedda för att inte fastna :lol Att sedan dela säng med en annan e nice :rofl Även om man nu inte sover där samtidigt. Ni turas ju om eftersom ni går på olika skift:) Roligast var nog synen när ubåtsnissarna varit ute på tur första gången. Mycket bleka och tömda magar att skåda :D .
Men dom slapp ialla fall 8.5 meters vågor utanför argentina som jag var med om :fyllisar

Lägger en länk till min hemsida..Finns en del roligt att titta på där.
http://medlem.spray.se/megamatrosen/

Last edited:
valmers skrev:
Jodå. Fyra fel.

Jävligt imponerande :tummenupp

I slutet när det gick fort som fan var det ju helt kört om man missade EN enda, sen hängde man ju inte med alls...Men jag är jävligt imponerad av att du bara missade 4. Kommer faktiskt inte ihåg hur många jag missade till slut. :va

$noop skrev:
Jävligt imponerande :tummenupp

I slutet när det gick fort som fan var det ju helt kört om man missade EN enda, sen hängde man ju inte med alls...Men jag är jävligt imponerad av att du bara missade 4. Kommer faktiskt inte ihåg hur många jag missade till slut. :va
Ska skriva in denna merit i CV:n.

SuperKnutte skrev:
Tycker nog att skiten borde va valfritt, det finns ju faktiskt folk som vill göra skiten.. :kocko

Tycker jag med. :)

Slipper man slösa pengar på folk som inte går in för det till 100%.
+ att jag skulle få slippa och bli klar med studierna ett år tidigare. :rolleyes:

Conrad skrev:
Tycker jag med. :)

Slipper man slösa pengar på folk som inte går in för det till 100%.
+ att jag skulle få slippa och bli klar med studierna ett år tidigare. :rolleyes:

Fast ni missar det grundläggande. Det är inget vuxendagis eller sommarläger utan ett försvar som en dag kanske kommer till nytta. Väljer gör man på GB:s glassaffisch och inte i det militära.

Roligt att läsa en lumpentråd, ska själv rycka in i januari nästa år då som jägarplutonbefäl (FC600) på K3... Var lite orolig om jag skulle få åka dit trots allt, fick bekräftelsen för två veckor sedan med en lapp om hur jag skulle fixa tåg/bussbiljett till regementet :)

Håller med dom som tycker att lumpen INTE ska vara frivilligt, det är dom bästa man ska ha om man nu begränsar det så mkt som man gör, inte de som vill (speciellt inte när en del av dom som vill gör det för att få skjuta med riktiga gevär ist. för CS).

Chris Ash skrev:
Väljer gör man på GB:s glassaffisch och inte i det militära.

Det är just det som är problemet. Jag skiter i om stridspittarna gillar att kravla i lera hela dagarna. Men det är ett jävla sätt att tvinga in dem som vill göra något vettigare av livet. Inställningen att det är det enda sättet att få folk är bara påklistrade nonsensargument. I resten av samhället betalar man mäniskor för att utföra uppdragen. Hur fan kan man tro att det inte skulle gå i det militära? Mycket märkligt. Hur kan man försvara slaveriet?

#Olsson# skrev:
Det är just det som är problemet. Jag skiter i om stridspittarna gillar att kravla i lera hela dagarna. Men det är ett jävla sätt att tvinga in dem som vill göra något vettigare av livet. Inställningen att det är det enda sättet att få folk är bara påklistrade nonsensargument. I resten av samhället betalar man mäniskor för att utföra uppdragen. Hur fan kan man tro att det inte skulle gå i det militära? Mycket märkligt. Hur kan man försvara slaveriet?

Klart att det går. Det är två olika system. Värnpliktsförsvar vs yrkesförsvar. De har såklart sina fördelar och nackdelar båda två, jag är benägen att sälla mig till de som föredrar värnpliktsystemet.

Det är inte det enda sättet att få folk, men det bästa. Att sen bortklemade soffpotatisar känner sig tvingade är en annan sak. När kriget väl står för dörren är det inte GB-gubben med sin valbara glassaffisch som står utanför....

Back