mönsterdjup

goranmanson

motardian
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
-00 XR650r
Laglydig som man är tänkte jag saipa (stavning?? :gnissla ) mina
slicks, för gatkörning. Och då undrar jag om det är nån som vet hur mycket mönster det måste va? (Djupet är väl 1 mm..) Antar att man måste ha mönster på hela däcket o så.. eller?? :va

//goran
 
Vill du vara laglig kan du ju fetglömma slicks på en gång. Läs på sidan av däcken. "NOT FOR HIGHWAY USE" och det spelar ingen roll hur mkt mönster du än skär i dem. Fast å andra sidan tycker ju jag att slicks är bra på gatan så det kör jag oxå med. Fast oskurna. Mest för jag inte orkar byta hela tiden. Viktigt att tänka på är att det är sopdåligt (och då menar jag sopdåligt) grepp i dem innan de blir varma.
 
Supermoto skrev:
Vill du vara laglig kan du ju fetglömma slicks på en gång. Läs på sidan av däcken. "NOT FOR HIGHWAY USE" och det spelar ingen roll hur mkt mönster du än skär i dem. Fast å andra sidan tycker ju jag att slicks är bra på gatan så det kör jag oxå med. Fast oskurna. Mest för jag inte orkar byta hela tiden. Viktigt att tänka på är att det är sopdåligt (och då menar jag sopdåligt) grepp i dem innan de blir varma.

Ett gatgodkänt däck är DOT märkt. Jag kör med Metzeler Rennsport, de finns
i soft och supersoft blandning, och är skurna och Dot märkta. :tummenupp
Blir varma ganska fort också (snabbare än Pirellis motsvarande).
Men de har ju inte riktigt samma livslängd som ett vanligt slicks.
 
Visst är det så.. "NOT FOR HIGHWAY USE" men.. det ser ju iaf bättre ut.. med lite mönster.. :rolleyes: Vet inte om "farbro blå" skulle lägga sig på backen å läsa om det är nån typ av mönster... Det står ju det ("NOT FOR HIGHWAY USE") på crossdäcken också. Men det har ja besiktat med så....
 
goranmanson skrev:
Laglydig som man är tänkte jag saipa (stavning?? :gnissla ) mina
slicks, för gatkörning. Och då undrar jag om det är nån som vet hur mycket mönster det måste va? (Djupet är väl 1 mm..) Antar att man måste ha mönster på hela däcket o så.. eller?? :va

//goran

Du behöver inte skära ända ut, det är inte gjort så på mina Rennsport iaf.
Utan skär så du har kvar ett par centimeter ut till kanten så du har fullt
grepp när du kör race och lägger ner den.
(tänk på att inte lägga ner så långt på gatan om det regnar.....).
 
Vi anv'nder samma sk'rning som för banbruk, motard.
10-12mm mönsterdjup. Har du en skärare så gå ner till korden och sen justera in bladet 2-3mm så har du maxdjup vilket i regel är 10-12mm...

DAniel...
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top