Mönsterdjup på en SMC-kurs

Status
Ej öppen för fler svar.

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Hoj
HD XR1200, -09
Tjena
Har kommit ned till slitagemarkeringen på bakdäcket på SD:n och skall till Karlskoga den 29 maj. Vill undvika att en nitisk SMC instuktör :tummenupp säger åt mig att jag inte får åka....

Givetvis är det bara touringplatta på däcken eftersom de bara rullat ca 20 mil på bana och resten Tokholmsåka. 1,6mm lär väl vara OK eller är det tillräckligt nära gränsen för att det skall vara värt att byta däck?
F

Om det inte regnar så gör det ju ingen skillnad --- säkerhetsmässigt
snarare tvärt om så länge det finns slitbana -- mer gummi i backen

Men det var ju inte det som var frågan

Skall man spara pengar på däck ??? näää

29:e maj är ju ett bra tag.. Lär ju hinna köra en del innan dess.

Köp nytt, hade jag gjort.

Inget bra..

Det är ingen höjdare att komma till en kurs med för slitna däck. Om det är dåligt väder kanske du inte kan köra och då "bränner" du pengar på ingenting.

Om det är bra väder så är det inte så farligt med dåligt mönsterdjup, däremot så blir körningen/körglädjen hämmad med platta däck. Det är ju ett tag kvar till kursen, förmodar att du kommer att köra några mil till innan dess. Ta en rejäl funderare på om du tycker att de är bra nog för kursen, om du tvekar tycker jag du gör bäst i att byta.

/Andreas AI SMC

Blev ivägskickad från en SMC-kurs på Knutstorp för ett par år sedan pga dåligt mönsterdjup i mitten av däcket, så det är inget jag kan rekommendera.

I mitt fall så kunde jag dock köra till en däckverkstad o få pålagt ett nytt däck vilket resulterade i att jag bara missade ett pass.

Det räcker, men de är fullständigt slut sedan. Så varför inte byta före?

Det är roligare med fräscha däck :tummenupp

Tack för bra svar, de bekräftade mina egna tankar...ville slita lite på sidorna innan jag bytte dem så det var därför jag undrade.
Det blir nog inte mer än 60mil på dem innan sista maj.

Får se hur jag gör.

Någon skrev att det inte gör något att det inte är mönster mitt på däcket när det regnar. Totalt felakigt. Du måste även ha en del mönsterdjup både för uppvärming av däcket, men även för att vattnet ska ledas undan. Annars får du vattenplaning när du kör rakt fram och du har noll grepp.

Tack för bra svar, de bekräftade mina egna tankar...ville slita lite på sidorna innan jag bytte dem så det var därför jag undrade.
Det blir nog inte mer än 60mil på dem innan sista maj.

Får se hur jag gör.

Åk ut och elda upp gummit och fota för coolpoäng på SH.

:)

På med nya ostar och få ut mer av bankörningen.

/A

Spelar ingen roll hur man resonerar angående grepp osv, på SMC´s kurser så är det lagliga däck som gäller och om däcken inte håller måttet så får du inte köra.

Någon skrev att det inte gör något att det inte är mönster mitt på däcket när det regnar. Totalt felakigt. Du måste även ha en del mönsterdjup både för uppvärming av däcket, men även för att vattnet ska ledas undan. Annars får du vattenplaning när du kör rakt fram och du har noll grepp.

Läsa först sen svara. Han skrev att det inte gör något om det inte är mönster på mitten om det inte regnar. Sen om det är rätt tänker jag inte uttala mig om, jag gillar fräscha däck och speciellt på bankörning.

Byt innan om du inte tänker köra vidare på det däcket efter kursen.

Du tjänar inget på att slita ut sidorna på ett däck du ändå ska kasta och förlorar inget på att slita sidorna på det nya däcket,kommer ändå vara platt på mitten och mycket sida kvar nästa byte ändå.

Mycket skönare med nytt!

Men,är ju 1mm som är lagkravet,fixar du det så är det inget att fundera på om du absolut vill åka på det,kanske behöver lite mer än 1,0mm när du anländer annars är det ju mindre efter dagen och inte lagligt längre.

Henrik

Byt innan om du inte tänker köra vidare på det däcket efter kursen.

Du tjänar inget på att slita ut sidorna på ett däck du ändå ska kasta och förlorar inget på att slita sidorna på det nya däcket,kommer ändå vara platt på mitten och mycket sida kvar nästa byte ändå.

Henrik

Väl sagt :tummenupp

Om smc skulle gnälla om för dåligt mönster och utesluta personen från körningen, då får dom snällt betala tillbaka pengarna man så duktigt har överfört till dom tidigare.

Inte åker man till en smc kurs med sopslut däck, ofta är det tjaffs om mönster som ENLIGT DOM är på gränsen.

Folk har nog vett i huvudet att ha däck på hojjen för en bandag i lugnt tempo.

Skall väl vara glad att jag fått ut 700mil på Pilot Power 2CT eller vad det nu är jag har.

Om smc skulle gnälla om för dåligt mönster och utesluta personen från körningen, då får dom snällt betala tillbaka pengarna man så duktigt har överfört till dom tidigare.

Inte åker man till en smc kurs med sopslut däck, ofta är det tjaffs om mönster som ENLIGT DOM är på gränsen.

Om alla vore vettiga så skulle inte besiktningen innan behövas... och poliser skulle inte behöva köra nykterhetskontroller.

Inge kul o köra med en stor klack man ska över varje gång man ska svänga, så byt skiten.

Fel hela vägen...
* Man har upptagit en plats som inte går att sälja vidare.
* Man kommer till körning med dålig utrustning, trots att man VET att man kan bli avstängd.
* Det är SÄKERHET vi talar om - inte bara för den enskilde utan för alla runtomkring. (Lagkrav gäller, och de flesta Instruktörer ser mellan fingrarna till viss grad - Har jag en elev med 1mm får denne köra, men jag kommer kolla däcket igen efter halva dagen och då kan det bli problem, har dock aldrig hänt).
* Du skriver att det "OFTA" är tjaffs om däckmönster? Var har du fått det ifrån?? Vi har mycket sällan elever med utslitna däck och än mindre folk som blir nekade köra. Spända kedjor däremot, ca var 20e hoj får meka kedja.
* "Lugnt tempo" kör endast de i Grön grupp - övriga gasar rätt friskt, är det avrostningen du tänker på kanske? Nu talar vi väl om BKK eller SH-kurs på storbana!

Kör med fräscha däck - du får ut mycket mer av kursen :tummenupp, och har du tveksamma däck LOVAR jag att det är det enda du kommer köra runt o tänka på!

/Instruktör i Röd

Status
Ej öppen för fler svar.
*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back