Mönsterdjup på Battlax BT-020, ihop med Pilot Road?

Nautilus

Livsnjutare
Gick med
13 May 2006
Hoj
Triumph Sprint RS
Jag har idag Bridgestone Battlax BT-020 både fram och bak. Fram är det ca 3 mm kvar, bak är nästan slut. Jag tänkte byta till Michelin Pilot Road bak och sätta på Pilot Power (antingen standard eller 2CT) när fram är slut.

Mina frågor är:
1) Vad är det för standardmönsterdjup på BT-020? Jag läste att BT-014 har 4,6 mm nytt, men har inte hittat den infon för BT-020.

2) Vilket greppar bäst av BT-020 fram och Pilot Road bak? (Dvs, är det stor risk för framhjulssläpp eftersom man inte får någon förvarning av ett driftande bakdäck?)

3) Bör jag köpa och byta båda däcken, trots att det är många mil kvar på framdäcket?

Jag har letat som en tok bland hur många däckstrådar som helst utan att ha hittat svaren... Så jag startar en däckstråd till. :D

Last edited:
Eller varför inte metzeler roadtec z6... Bäst i test i BIKE nr:7/2006. Har ett sånt bak på min 1000RR. 300mil och är inte mkt slitet...:tummenupp

Nja, jag gillar inte att Z6:an är platt i mitten.. Mtp regn. De säger ju själva att det ska funka bra i regn _om_ man använder Z6-framdäcket också.

Edit: Jag skrev "platt i mitten", menade "omönstrat i mitten".

Last edited:
Nautilus skrev:
2343313 Jag har idag Bridgestone Battlax BT-020 både fram och bak. Fram är det ca 3 mm kvar, bak är nästan slut. Jag tänkte byta till Michelin Pilot Road bak och sätta på Pilot Power (antingen standard eller 2CT) när fram är slut.

Mina frågor är:
1) Vad är det för standardmönsterdjup på BT-020? Jag läste att BT-014 har 4,6 mm nytt, men har inte hittat den infon för BT-020.

2) Vilket greppar bäst av BT-020 fram och Pilot Road bak? (Dvs, är det stor risk för framhjulssläpp eftersom man inte får någon förvarning av ett driftande bakdäck?)

3) Bör jag köpa och byta båda däcken, trots att det är många mil kvar på framdäcket?

Jag har letat som en tok bland hur många däckstrådar som helst utan att ha hittat svaren... Så jag startar en däckstråd till. :D

Jag har ett Pilot Road (190 mm) som gått 100 mil. Satt på när jag köpte hojen, och ska bort pga. att det är för hårt. Ditt för 700:-, kan ordna transport till Älvsjö. PMa om du är intresserad.

Pilot Road är hårt däck håller 1000mil +-300 kan hålla med om att de inte är överlägset grepp, men i vått väglag är det riktigt fint :tummenupp

Det är kul att folk engagerar sig i tråden, men än så länge har ingen svarat på mina tre frågor i det första inlägget.. :)

Ska göra ett försök att svara på två av frågorna. :tungan

Mina frågor är:
Svar: ....?

Svar: Förmodligen liknande grepp i båda däcken. Så vitt jag vet är båda av typen sporttouringdäck med liknande egenskaper o framförallt liknande profil. Har kört hojjar med dessa däck o det funkar lika i både vått o torrt. Säkerligen är gummiblandningen åxå lika, men att Michelin använder mera silica i blandnigen?

Svar: Nej!

Nautilus skrev:
2343376 Nja, jag gillar inte att Z6:an är platt i mitten.. Mtp regn. De säger ju själva att det ska funka bra i regn _om_ man använder Z6-framdäcket också.

Edit: Jag skrev "platt i mitten", menade "omönstrat i mitten".

Det är ju det som gör dom bra.. Borde ju leda till att dom håller längre .. right? :va

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph