mönster på slicks

Gick med
11 Apr 2004
Hoj
några
undrar vad ni gör för olika mönster på slicksen o varför :confused: Lägg upp bilder lr dra en skiss i rutan
//jonas

|_|
|_|
|_|
|_|

Det är väl det mönster de flesta åker med (observera att sträcken ska sitta ihop, vilket e lite svårt i ascii :D), sen skärs däcken på sidorna också, men bara på den sida där det behövs (tex om det är en högergruskurva på hela banan)

Samma sak bak och fram!

Efter tester på sistonde så är det på väg ut nu dock.
Det mönstret ger för stora problem i vissa situationer för att vara bra. Under det sista året eller så så ser man det mer och mer sällan och när man gör det så är det nästan alltid bland hobbyåkare.
Jag sar för övrigt likadant fram till för några månader sen då jag råkade ut för samma problem. Började höra mig för bland kontakter i fabriksteamen och de sa samma sak som jag börjat misstänka själv.

Problemet är att på nästan alla banor så finns det nån högfartskurva, en slide, en acceleration ed där man ej ligger på fullt lut utan har kontakt med marken precis där snitten längs med däcket ligger. Du har då plötsligt nästan ingen kontakt med marken och riskerar highsiders, förlängd bromssträcka eller kan du helt enkelt inte gå på gasen så hårt.
Därför är detta sätt att skära däck övergivet både bak och fram numera.
Trenden är att de flesta skär mindre och mindre. Många åker tom oskuret numera, iaf på hårda banor.
När man skär så är det ofta nån variant på hur Michelins Supemoto slicks är originalskurna. Dock lite bredare snitt då de skärs så tunnt som möjligt för att passa alla. Vill man ha mer så skär man ut mer. Micheins däck är väl utprovade under förra året och ser ut som de gör pga det. Tror det var Kunzel och nån till som var med och testade ut dem, men är inte säker.

Jag skär mina som nedan (typ, ritar dåligt)

Orsak. Testat mig fram i ett år och detta förenar för mig bra grepp med snabb urensning av grus/snad/lera ur däcket när jag kommer ut på asfalten...
Kan ta en bild och lägga upp om intresse finns.

Daniel

Bifogat

Det känns som ett vettigare mönster det där, får la skära så nästa sommar :)

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back