Möjligt att räta ut axel?

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
old
Hej!
Har en axel som skall användas i en cncfräs, den är hämtad från någon liknande maskin.
Axeln är 5 mm på det smalaste stället.
Problemet är att den är skev, 0.5mm.
Eftersom den är ganska komplicerad så tänkte jag räta ut den istället för att göra en ny.

Är det möjligt? Hur gör jag?

Av egen erfarenhet från jobbet så:
En krokig axel går att räta ut
Men en rätad axel kommer bli krokig igen...

Last edited:
ja, stämmer som ufomicke skriver...om du kommer att lyckas få rätt den, så blir den aldrig riktigt 100 i att hålla sig kvar i mått. prova! men mitt råd är att göra en ny! J

är det bara en axel så är det enkelt att tillverka en ny såvida det inte är en solid axel med fasta drev, i så fall så kapar du den gamla axeln vid dreven, borra sedan dreven o krymp på dom på den nya axel:tummenupp

Har du bild på axeln kan du få lite bättre tips, jag har jobbat med maskinreparationer i drygt 10år.

Det är till någon slags borrmaskin, jag vet inte riktigt. den är 5mm dia på mitten.
Den agerade som höghastighetsspindel i en cncfräs tills en kille tappade den i marken. Precisionen när man fräser skall helst vara på 0.05mm.
Ursäkta bildkvaliteten

bild

Det är till någon slags borrmaskin, jag vet inte riktigt. den är 5mm dia på mitten.
Den agerade som höghastighetsspindel i en cncfräs tills en kille tappade den i marken. Precisionen när man fräser skall helst vara på 0.05mm.
Ursäkta bildkvaliteten
QUOTE]

Den där skulle inte jag rikta och sedan köra några högre varvtal med, tillverka en ny!

*/ ?>
Nyheter
Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

Back