Möjligt att köra motorcykel utan vänsterarm?

En av killarna jag pratat med använder en sorts hårt skumsom han fäst på tanken på hans racing hoj, men på vanliga vägar kör att han utan det.

Så det verkar inte krävas, men det skulle nog kunna hjälpa lite för säkerhetens skull.

Se på Niklas youtubelänk, hon har inget stöd.

Jag tycker tvärtom att det skulle vara i vägen och försämra säkerheten.
 
Se på Niklas youtubelänk, hon har inget stöd.


Jag tycker tvärtom att det skulle vara i vägen och försämra säkerheten.

Jag har faktiskt kontaktat han Chris i videon och fått lite hjälp, han kör utan stöd på gatan och med på tävlingsbanan.

Det kanske är smartast att köra utan då, hur tänker du när du säger att det kan försämra säkerheten?
 
Jag har faktiskt kontaktat han Chris i videon och fått lite hjälp, han kör utan stöd på gatan och med på tävlingsbanan.

Det kanske är smartast att köra utan då, hur tänker du när du säger att det kan försämra säkerheten?

För att det som jag sa är i vägen. Det blir svårare att förflytta sig på hojen.
 
Jag har för mig att i SMC för några år sedan var det ett reportage om en rullstolsbunden kille som körde hoj. Hojen var modifierad med några stödhjul som fälldes ut i lågfart men så fort han kommit upp i styrfart försvann dom.
 
Jag tror det fanns någon här på forumet med nicket Lefty eller något liknande som var aktiv för några år sedan.
Men han var kanske norrman?
Kolla om han finns på forumet så kanske det dyker upp en del svar i trådarna.

Och det är klart du ska ha körkort för hoj, det borde (nästan) alla ha!
Kolla också i Motorrad eller Allt om MC, där var ett reportage om en man som saknade ett ben men körde frist ändå.
(Eller var det mc-folket, nu blev jag osäker....)
 
Men hur ska du heja på oss andra? :hej
 
Frågan är hur trafikverket tänker på det, misstänker att lågfarten blir klurig för att man måste leda runt hojen i början, men det kanske bara är jag som inte tänker utanför lådan :)
 
Frågan är hur trafikverket tänker på det, misstänker att lågfarten blir klurig för att man måste leda runt hojen i början, men det kanske bara är jag som inte tänker utanför lådan :)

Jo exakt, får väl helt enkelt höra av mig och se vad de säger
 
Frågan är hur trafikverket tänker på det, misstänker att lågfarten blir klurig för att man måste leda runt hojen i början, men det kanske bara är jag som inte tänker utanför lådan :)

Jo exakt, får väl helt enkelt höra av mig och se vad de säger
 
Du skulle prova att kontakta SMC dom har säkert koll och kanske kan hjälpa dig om det måste skickas papper/intyg.
 
Det borde väl gå. Jag menar så svårt är det inte att flytta ett reglage som i det flesta fall styrs med vajer eller ibland hydraulik. Går ju att sätta det vid t.ex. hälen en tryckplatta eller vart som helst för den delen.
Blinkersknappen är ju inga problem att flytta över till andra sidan.

Själva körningen blir ju lite mera belastande, men en stor av styrningen i fart görs ju med kroppen och inte händerna. Man förflyttar tyngden på hojen så att den lutar/svänger dit man vill. Så där är det inget problem. Det är väl körningen i låg fart som kan vara lite mera belastande, men även det kommer att gå utan några större problem.

Känner inte till det lagmässiga, men har kommer ihåg att jag läst något reportage i någon mc-tidningom folk i liknande situationer som kört mc. SÅ det borde inte finnas något hinder där.
Och skulle det finnas något reglementsmässigt som strular till det, så är det dags att man river upp det.

Jo jag tror också att lågfarten kommer att bli det svåraste.

Rent modifikationsmässigt så ska det nog vara ganska lugnt, speciellt på en hoj med vajer koppling, där kan jag jag ju bara flytta den rakt över.
 
Jo jag tror också att lågfarten kommer att bli det svåraste.

Rent modifikationsmässigt så ska det nog vara ganska lugnt, speciellt på en hoj med vajer koppling, där kan jag jag ju bara flytta den rakt över.

De kör med en arm i videos vi sett i tråden men min granne hade protes när han körde. Om det funkar för dig bör det funka till motstyrning tex. och styrning i lågfart.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top