Möjligt att få arbetstillstånd i förenta USA?

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Hallå!

Jag lurar på om det är värt besväret att söka jobb i USA. Det är förstås lockande att prova lyckan västerut, men vad jag har förstått är det rätt svårt att få arbetstillstånd om man inte den aktuella arbetsgivaren är villig att lägga en massa tid och kraft på att lösa detta, eller om man råkar vara raketforskare.

Jag pular med databaser/Business Intelligence i Microsoftmiljö och även om jag är kompetent, har några certifieringar och har ganska lång erfarenhet (runt 10 år) så är det ju svårt att påstå att sådan kompetens inte går att uppbringa inom Förenta USA:s gränser. Sedan krisar ju ekonomin rätt rejält därborta.

Så frågan är om min ansökan kommer att åka till centralarkivet (papperskorgen) direkt när de inser att man inte har arbetstillstånd? Finns det månne någon med lite konkreta erfarenheter?

har många kollegor som dels fått tillstånd via arbetsgivare och via green card lottery så det är inte omöjligt alls.

runt 190+ stycken green cards delas ut varje år om jag inte är fel ute via lotteriet.

OK, men har de jobbat i Sverige på ett svenskt företag som haft verksamhet i USA eller på ett amerikanskt företag i Sverige?
I så fall kan jag gissa att det blir betydligt enklare. Men i mitt fall så har företaget jag jobbar på ingen koppling till USA.

OK, men har de jobbat i Sverige på ett svenskt företag som haft verksamhet i USA eller på ett amerikanskt företag i Sverige?
I så fall kan jag gissa att det blir betydligt enklare. Men i mitt fall så har företaget jag jobbar på ingen koppling till USA.

dom sökte ny arbetsgivare i usa och efter lite förhandling så sponsrade dom arbetstillstånd men reglerna säger att företaget måste kunna bevisa att den kundskapen inte finns att få tag i inom usa´s gränser men det är sällan svårt för dom att göra det, det är bara att hävda special kompetens.
men räkna med att det tar några år, ,jag skulle om jag ville flytta ta och plugga i usa 1 år och skapa kontakter först samtidigt som jag är med i green card lottery.
enklare att träffa företagen live så att säga

Om du gillar flickor kan du alltid gifta dig...

dom sökte ny arbetsgivare i usa och efter lite förhandling så sponsrade dom arbetstillstånd men reglerna säger att företaget måste kunna bevisa att den kundskapen inte finns att få tag i inom usa´s gränser men det är sällan svårt för dom att göra det, det är bara att hävda special kompetens.
men räkna med att det tar några år, ,jag skulle om jag ville flytta ta och plugga i usa 1 år och skapa kontakter först samtidigt som jag är med i green card lottery.
enklare att träffa företagen live så att säga

Tack för bra info. Studiealternativet är nog inte mitt spår. Jag har använt allt csn-stöd redan och dessutom skulle det innebära en missad arbetsinkomst.

Skenäktenskap känns inte som min grej, heller.

Hade du tänkt söka jobb på distans?? Låter ruggigt svårt... om du inte har kontakter som kan ge referenser.

Greencard är ju helt klart det bästa, och jag vet iofs inte om de ändrat systemet numera.
Men förut var det ett Socialsecurity-number (vårat personnummer) det viktigaste du behövde, för att öppna lönekonto & betala skatt.

Visst "bör" man även ha arbetstillstånd... men det är oftast ingenting arbetsgivaren frågar en västerlänning om (å gör dem det, så ljug)

Min erfarenhet är att så länge du betalar rätt skatt... är det ingen hög prioritering av myndigheten att söka rätt på dig.

Jag körde så i 3år innan jag fick mitt greencard.

Under de 10 år jag bodde där, hörde jag bara om en enda person som hade problem, å det för att han inte betalat skatt...

Finns en del nackdelar... osäkerhet, hemresor m.m.
Men får du ett bra jobb... brukar det inte vara svårt att söka Greencard i efterhand.

Skenäktenskap känns inte som min grej, heller.

Jag syftade snarare på ett riktigt förhållande. Om du nu ser din egen framtid i USA, vad stoppar dig från att träffa den rätta där?

har många kollegor som dels fått tillstånd via arbetsgivare och via green card lottery så det är inte omöjligt alls.

runt 190+ stycken green cards delas ut varje år om jag inte är fel ute via lotteriet.

Brorsan fick tillfälligt arbetstillstånd via arbetsgivaren, nu efter fem år har han grönt kort och är "permanent resident" med L-1B-visum. Innan dess måste arbetsgivare förnya det tillfälliga arbetstillståndet regelbundet (årligen?) vad jag förstått det som. Att vinna på lotteriet är ju ett sätt att kringgå denna krångliga administrativa process där det ingår bl.a intyg av olika slag samt utdrag ur brottregister och grundlig läkarundersökning.

Hon flyttade t.om tillbaks till Sverige med mig.
Det där har jag svårt att tro på. Som en bekant sade till mina föräldrar när jag flyttade över: You can kiss him goodbye, cause he's gone forever.

Känns lite som om det lutar åt det hållet faktiskt, även fast jag inte spenderar mycket tid i USA längre. :(

Thats what I enden up doing ;o)
Hon flyttade t.om tillbaks till Sverige med mig.

Galning...

Till TS

Man kan köpa sig in där också. Antingen om man har väldiga summor pengar eller om man har en affärsidé, en business plan och medel att finansiera dessa med.

Last edited:
Det där har jag svårt att tro på. Som en bekant sade till mina föräldrar när jag flyttade över: You can kiss him goodbye, cause he's gone forever.

Känns lite som om det lutar åt det hållet faktiskt, även fast jag inte spenderar mycket tid i USA längre. :(

Det är inte ovanligt med hemvändare.
Känner flera som lämnat bra jobb i amerkatt och åkt hem till sviidän, där de tvingas återbetala sina studielån.

Det är inte ovanligt med hemvändare.
Känner flera som lämnat bra jobb i amerkatt och åkt hem till sviidän, där de tvingas återbetala sina studielån.

Tog inga studielån under studentåren, så där har jag inget att riskera.
Ärligt talat finns det mycket som lockar med Sverige, men den förhållandevis höga levndaskostnaden i kombination med relativt låga löner gör det till en ickefråga idag.

Tog inga studielån under studentåren, så där har jag inget att riskera.
Ärligt talat finns det mycket som lockar med Sverige, men den förhållandevis höga levndaskostnaden i kombination med relativt låga löner gör det till en ickefråga idag.

Helt klart är USA möjligheternas land för de "flitiga" (tror jag är rätt benämning?)
Men föräldrapeng, 6v semester,, "röda dagar, naturen & allemansrätten m.m. gör att livskvaliteten ändå är bättre här, i alla fall för en barnfamilj.

Vi kommer flytta tillbaks till norra CA inom en 8-10års period, då jag avskyr vintern i Sverige. Både jag & dottern skulle dra NU om det inte vore för att gumman trivs så rakkarns bra. "whipped"

För även om arbetslösheten ligger runt 18-20% i området, är jag ganska säker på att det går att få ett bra jobb.

Tittar just nu på att köpa ett hus i Stockton, som en investering.
Stockton är ett av de mest ekonomiskt drabbade städerna, med huspriser som sjunkit 70-80% sedan 2008, så på 8-10års sikt....bör det vara en riktigt god investering.

Man får idag en skaplig villa för $150-200.000

har läst på ang att investera och också svara på frågan hur det kommer sig att många " kändisar " har en gräddfil in i landet och det är så att har du 10 Miljoner US i kapital el företag/gods för motsvarande värde har du en gräddfil tydligen in i landet om det jag läst stämmer..

har läst på ang att investera och också svara på frågan hur det kommer sig att många " kändisar " har en gräddfil in i landet och det är så att har du 10 Miljoner US i kapital el företag/gods för motsvarande värde har du en gräddfil tydligen in i landet om det jag läst stämmer..

Därför att USA är kapitalets land. Har du tillräckligt mycket med kulor kan du till med komma undan med mord :OJSimpson

Helt klart är USA möjligheternas land för de "flitiga" (tror jag är rätt benämning?)
Men föräldrapeng, 6v semester,, "röda dagar, naturen & allemansrätten m.m. gör att livskvaliteten ändå är bättre här, i alla fall för en barnfamilj.

Vi kommer flytta tillbaks till norra CA inom en 8-10års period, då jag avskyr vintern i Sverige. Både jag & dottern skulle dra NU om det inte vore för att gumman trivs så rakkarns bra. "whipped"

För även om arbetslösheten ligger runt 18-20% i området, är jag ganska säker på att det går att få ett bra jobb.

Tittar just nu på att köpa ett hus i Stockton, som en investering.
Stockton är ett av de mest ekonomiskt drabbade städerna, med huspriser som sjunkit 70-80% sedan 2008, så på 8-10års sikt....bör det vara en riktigt god investering.

Man får idag en skaplig villa för $150-200.000

Visst - blir väl till att flytta hem och plocka ut lite föräldrapenning och sedan ge sig av igen. :D
Har en villa i USA, men bor för tillfället i Tokyo. Tror knappast jag flyttar tillbaka till mellanvästern igen, utan siktar nog som du även på CA. Dock San Diego området. En stat med ekonomi liknande Greklands, men det är svårt att slå klimatet i SoCal. En vän som bor i San Diego och arbetar för staten har ett flertal gånger fått en IOU istället för löning i brevlådan... :gnissla

Nyheter
Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!