Möjligheter att klara uppkörning i gbg

MickeXJR1300 skrev:
I ärlighetens namn tycker jag att det klagas en jävla massa på att det är svårt att klara uppkörningen.
Det ska vara svårt att ta körkort, själv har jag ingen större lust att vistas bland trafikanter som är halvdanna på att köra. Det finns redan för många av den sorten ute på vägarna.

Micke

Tror du missuppfattat hela diskussionen. Handlar inte om att det skall vara svårt, det skall det vara. Det handlar om att det skall vara ungefär _lika_ svårt överallt och inte svårare bara för att man bor i gbg.

//jag

Hakka skrev:
Tror du missuppfattat hela diskussionen. Handlar inte om att det skall vara svårt, det skall det vara. Det handlar om att det skall vara ungefär _lika_ svårt överallt och inte svårare bara för att man bor i gbg.

//jag

Jag har inte missuppfattat.
Jag tror inte det är svårare att köraupp i Gbg än någon annan stans.
Jag är övertygad om att den mörka statestiken för Gbg beror på sämre förberedda körkortstagare och fler privatister än övriga landet.

Micke

MickeXJR1300 skrev:
Jag har inte missuppfattat.
Jag tror inte det är svårare att köraupp i Gbg än någon annan stans.
Jag är övertygad om att den mörka statestiken för Gbg beror på sämre förberedda körkortstagare och fler privatister än övriga landet.

Micke

Och vad grundar du det påståendet på???? :fatta!
Har du tagit del av en undersökning eller har du gjort en själv eller gissar du bara???? :va

Har du inte rätt fakta så är du ute på hal is och trampar många på tårna. :mad:

Rasorblade skrev:
Och vad grundar du det påståendet på???? :fatta!
Har du tagit del av en undersökning eller har du gjort en själv eller gissar du bara???? :va

Har du inte rätt fakta så är du ute på hal is och trampar många på tårna. :mad:

Fakta1: Om jag inte minns helt fel så fanns det mer fakta i pappersGp där det bla togs upp att antalet privatister är större i Gbg än övriga landet.

Fakta2: På den trafikskolan som hjälpte mig ta körkort klarade 85-90% förarprovet på första försöket.
Ja, förarprovet gjordes i Gbg där jag inte kört en meter mc innan uppkörningen. Dvs vi va väl förberedda.

Fakta3: Det är svårare att ta klara en uppkörning oavsett behöroghet som privatist.

Ren gissning1: Gbg är en stad med närhet till till bra vägar med lite trafik som lämpar sig för övningskörning. Vilket gör det lättare att öva privat. Vilket ger fler privatister.

Ren gissning2: Många lägger mer krut på körningen än manöverbanor och bromsning. Vilket jag förstår eftersom det är dötrisst att krypköra och traggla slalombanor i timmar.

Av detta har jag dragit min lilla slutsats.
Om jag trampat någon på tårna ber jag om ursäkt, det är inte meningen med mitt resonemang.
Det jag menar är att det är lite naivt att skylla på uppkörningsförättaren om man missar uppkörningen.

Förövrigt är det bara 62,78% som klarar teorin, vems fel är det?
http://www.vagverket.se/templates/page3____11857.aspx

MickeXJR1300 skrev:
Fakta1: Om jag inte minns helt fel så fanns det mer fakta i pappersGp där det bla togs upp att antalet privatister är större i Gbg än övriga landet.

Fakta2: På den trafikskolan som hjälpte mig ta körkort klarade 85-90% förarprovet på första försöket.
Ja, förarprovet gjordes i Gbg där jag inte kört en meter mc innan uppkörningen. Dvs vi va väl förberedda.

Fakta3: Det är svårare att ta klara en uppkörning oavsett behöroghet som privatist.

Ren gissning1: Gbg är en stad med närhet till till bra vägar med lite trafik som lämpar sig för övningskörning. Vilket gör det lättare att öva privat. Vilket ger fler privatister.

Ren gissning2: Många lägger mer krut på körningen än manöverbanor och bromsning. Vilket jag förstår eftersom det är dötrisst att krypköra och traggla slalombanor i timmar.

Av detta har jag dragit min lilla slutsats.
Om jag trampat någon på tårna ber jag om ursäkt, det är inte meningen med mitt resonemang.
Det jag menar är att det är lite naivt att skylla på uppkörningsförättaren om man missar uppkörningen.

Förövrigt är det bara 62,78% som klarar teorin, vems fel är det?
http://www.vagverket.se/templates/page3____11857.aspx

Men enligt ovan fakta och gissningar så menar du att det är privatister som höjer talet för icke godkänt förarprov.
Då måste man se till hur många procentuellt fler privatister det är i Gbg än i landet. Och sedan jämföra icke godkända trafikskoleelever med privatister.

Rasorblade skrev:
Men enligt ovan fakta och gissningar så menar du att det är privatister som höjer talet för icke godkänt förarprov.
Då måste man se till hur många procentuellt fler privatister det är i Gbg än i landet. Och sedan jämföra icke godkända trafikskoleelever med privatister.

Visst finns det mycket mer att önska av statestiken för att kunna göra en korekt bedömning.
Tex säger statestiken inget om hur många som gör flera prov och missar.

Här finns mer att läsa http://www.motorcyklisterna.org/pdf/mcfolket/056-059-205.pdf

Last edited:
Under min uppkörning så vajade jag till under garagevändningen och fick göra om men gjorde samma fel. Klarade alla andra moment felfritt. Inspektören tyckte att vi kunde ta och åka ut i trafiken men att jag hade garagevändningen i bakfickan.

Så det kan ju inte bara finnas sura griniga gubbar som bara nekar kort till folk på måfå.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien