Möjlighet att få ut skinnställ och hjälm på försäkringen?

Gustav

Hojlös
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Svart R1
Råkade gå omkull igår under bankörning på midlanda. Hojen fick en del skador och dessa står jag givetvis för själv, det jag däremot undrar är om det finns några möjligheter att få ut ersättning för hjälm och skinnställ på försäkringen?

Hojen har jag halvförsäkard via IF.

Står inför samma fråga då jag fick stryk av Falkenbergsbanan senaste onsdagskörningen.
Hojen är halvförsäkrad så jag ringde och kollade om skinnstället o handskarna kunde ersättas via trafikförsäkringen. Svaret blev (Folksam) att detta ersattes endast om förare/passagerare/annan person skadats i samband med olyckan... :rolleyes:
Jag frågade killen om jag hade blivit ersatt ifall jag stukat tummen, och det hade jag! Han höll med om att logiken var svår att se...
Så jag ringde hemförsäkringen och killen där sa lite svävande att "jaaa, det gör den väl..." på min fråga om den gav ersättning för utrustningen, sen frågade han "vad ett sånt där ställ kostade" och suckade. Han skulle iaf skicka hem skadepapper så vi får väl se hur pigga de är på ersättning.

Jaså, måste man krascha?? När läste rubriken så tänkte jag att man kunde "få ut" skinnställ och hjälm på försäkringen bara sådär :D :D

De kan vi väl va värda som betalar in dessa fantasipremier? ;)

/Martin

Skinnställ & hjälm går att få ut via hemförsäkringen (tror man måste ha en "drulle försäkring") Bara ringa dit & säga att hjälmen har gått i backen & att skinnstället är skadat (det finns riska för att dom reparerar skinnstället) jga har själv tagit ut 2 nya hjälmar från hemförsäkringen. Inga problem.

Men om ni nu har helföräkring på hojen så ingår hjälm & dylikt på hojens självrisk/försäkring

R1 Uffe skrev:

Men om ni nu har helföräkring på hojen så ingår hjälm & dylikt på hojens självrisk/försäkring

Det e väl bara hjälmen som igår i mc-försäkringen.. för de e ju bara lag på att ha hjälm o därför ingår den o inget annat.. resten få man väl ta på sin hemförsäkring.. ??

Maverick skrev:
Det e väl bara hjälmen som igår i mc-försäkringen.. för de e ju bara lag på att ha hjälm o därför ingår den o inget annat.. resten få man väl ta på sin hemförsäkring.. ??

Nja, R1_Uffe har nog rätt. Har fått ut både hjälm och skinnställ på hemförsäkringen en gång, fast det var förvisso för 12 år sedan.

Man försökte dock komma ifrån det och lägga stället på hojen (halvförsäkrad) genom att hävda att det var ett säkerhetsställ (hade ett Dainese med separat ryggskydd ) men det gick icke.

Jag fick ut skinnställ, hjälm, stövlar och handskar på hemförsäkringen bara för att jag hade drulle försäkring...

- Johan

R1 Uffe skrev:
Skinnställ & hjälm går att få ut via hemförsäkringen (tror man måste ha en "drulle försäkring") Bara ringa dit & säga att hjälmen har gått i backen & att skinnstället är skadat (det finns riska för att dom reparerar skinnstället) jga har själv tagit ut 2 nya hjälmar från hemförsäkringen. Inga problem.

Förstår inte riktigt logiken.. om du nu kör på bana så lägger du väl ner dig och hojen med jämna mellanrum, varför ska försäkringsbolaget (och alla andra försäkringstagare) pröjsa detta?
:confused:

eisbaer skrev:
Förstår inte riktigt logiken.. om du nu kör på bana så lägger du väl ner dig och hojen med jämna mellanrum, varför ska försäkringsbolaget (och alla andra försäkringstagare) pröjsa detta?
:confused:

Därför att man kan få ut det på försäkringen, & då tar man ju ut det på föräkringen......eller.......

Samma sak gäller TryggHansas Vagnskada: Ersätter skador på det egna fordonet vid trafikolycka, annan yttre olyckshändelse eller HÖR & HÄPNA AVSIKTLIG SKADEGÖRELSE

Det försår jag inte, hur kan TH vara så dumma att ersätta skador som jag gör avsiktligt, typ är jag less på en kåpa, då kan jag stå & sparka på den tills den går sönder osså tar jag ut en ny istället.......

R1 Uffe skrev:
Därför att man kan få ut det på försäkringen, & då tar man ju ut det på föräkringen......eller.......

Samma sak gäller TryggHansas Vagnskada: Ersätter skador på det egna fordonet vid trafikolycka, annan yttre olyckshändelse eller HÖR & HÄPNA AVSIKTLIG SKADEGÖRELSE

Det försår jag inte, hur kan TH vara så dumma att ersätta skador som jag gör avsiktligt, typ är jag less på en kåpa, då kan jag stå & sparka på den tills den går sönder osså tar jag ut en ny istället.......

Tror du inte det spelar roll vem som gör skadan?
Typ om en snorunge sparkar av bakspegeln på din bil?
Eller retas du och jag går på det?

R1 Uffe skrev:

Säker på att det inte är avsiktlig skadegörelse av annan person?

soppatorsken skrev:
Tror du inte det spelar roll vem som gör skadan?
Typ om en snorunge sparkar av bakspegeln på din bil?
Eller retas du och jag går på det?

Jag har ingen aning faktiskt vilken person det handlar om när det gäller avsiktlig skadegörelse, det står bara så där på Försäkrings pappret, orkar inte läsa igenom "det finstilta" pappret om vagnskada

eisbaer skrev:
Säker på att det inte är avsiktlig skadegörelse av annan person?

Läs ovan

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...