Möggel,fukt och silverfiskar i mängder!

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
Bor i en 1a.

Gammalt hus med i stort sett obefintlig ventilation, synliga fuktskador i en vägg. Möggel i väggen mot duschen, fick ommålat där i Juni, möglet trängde igenom färgen på 3 veckor,trots inköp av rumsfläkt, alltid öppna fönster vid duschning. Stänger aldrig dörren mot badrummet mer än polarna som endå måste få skita i fred... Hänger inte ens handdukarna på i badrummet! Dörren står alltid öppen. Monterat ur alla dörrar förutom badrumsdörr i lgh osv.

Silverfiskarna frodas, jag skojar inte när jag säger att man stöter på mellan 10-15 stycken när man kommer hem efter jobbet. Dammsuger listerna i lgh varje dag. Har kört med Anticimex's små dosor o hus mot krypen i 6 månader nu. De är fortfarande kvar.I mängder...

Bor i hyreshus hos Stockholmshem...

Vad har jag för rättigheter egentligen??!

Inga alls eller?
Blir galen...

Det där en hälsofara! Bodde några veckor i en ordentligt möglig lägenhet i Barca, alla som bodde där blev sjuka i oika grad. Fixa det, tala med hyresvärden osv.

Har du tagit upp saken med din hyresvärd? Du ska väl för sjutton inte behöva bo i en fuktskadad och mögelangripen lägenhet! Silverfiskarna blir du förmodligen aldrig av med så länge du har kvar fuktskadan, då de trivs alldeles utmärkt där i fukten.

Du kan kräva att din lägenhet inte är en sanitär olägenhet så gå å klagga annars ring nån tidning eller något.

Värden viftar bort mig... Fick vänta 8 månader på att få det ommålat i baddrummet, och anledningen till att de blev av var att jag pratade med målarn själv, och fick reda på att de inte ens anmält till honom att jag skulle ha badrummet målat (som de lovade mig för 8 månader sen!!!)

De är väldigt bra på de där med telefonköer o koppla runt mig...
Ska ringa dem imorgon igen o gnälla lite, igen...

...

Superbee skrev:
2373439 Värden viftar bort mig... Fick vänta 8 månader på att få det ommålat i baddrummet, och anledningen till att de blev av var att jag pratade med målarn själv, och fick reda på att de inte ens anmält till honom att jag skulle ha badrummet målat (som de lovade mig för 8 månader sen!!!)

De är väldigt bra på de där med telefonköer o koppla runt mig...
Ska ringa dem imorgon igen o gnälla lite, igen...

...
Finns väll mssa instutionertyp konsumentverket etc.

Min lght har haft en mysko lukt sedan jag flyttade in och de kom o tog prover som inte påvisade något...men fastighetsskötaren kände att det luktade myskop så han tog dit anticimex som tog med en möggelvovve som fick vittring på något under golvet (skulle gömt mitt ängladamm någon annanstans :rolleyes:).

Mitt råd till dig är att du säger till din hyresvärd att du vill att han tar i tu med det annars får du hota att anmäla. Anticimex tar m jyckar som är tränade att hitta mögel. Sedan kan de (inte hundarna:rolleyes: ) ta prover. Är du bombsäker på din sak kanske du kan säga tatt du tar dit anticimex och är det möggel så får han betala och är det inte det så kan du betala (men bara om du är bombsäker på att det är det).

Kontakta Kommunen eller Länstyrelsens Miljö-och hälsoinspektör. Dom kanske kan hjälpa till med att banka vett i skallen på värden. Du ska ju inte behöva gå och bli allergisk inna nått händer!:mad:

mögel o fukt e väl svårt att bli av med utan större ingrepp...har dock ett litet bekämpningstips för silverfiskarna... skaffa nån lite starkare insekts spray... anticimex har nån..antisekt? spraya utmed alla lister och hörn o lite varstans... förhoppningsvis blir det bättre... om inte så får du iallafall lite gratisfylla om du använder sprayen rikligt:tomten

Hahaha....om-målat .....Det hjälper väl sällan mot möglet va.... Jag skulle kräva en renovering av badrummet, problemet sitter ju under kakel o klinker/mattan.... Annars ska det väl bara vara att kontakta hyresombudsmannen eller vad det heter...

Apropå mögel..

Polarn har varit själv i sitt hus i flera veckor. Han fyllde diskmaskinen med tämligen inte alls försköljd disk, sen åkte han till Gotland. Det var en syn man sent kommer glömma i den där diskmaskinen vid hemkomsten

:skrämd

Få dit någon och mät upp fukten som sagt. Måla om räcker väl förmodligen inte som sagt, är det tex gips som är fuktig ska den bort, sånt torkar man inte.

Ett knep för att bli av med silverfiskar är att dra silicon eller latex mellan golv och golvlist..
Då slipper man dom "springande" överallt..

Ang badrummet..
Känner du ingen byggare som har mätare som kan kolla hur blött det är?
Alt sätt en bit plast ( 30 x 30 cm) på väggen. Tejpa runt hela kanten.
Låt sitta i 24 timmar.
Är den fuktig på insidan så är det rejält med fukt i väggen.

Måla på mögel gör bara att det frodas ännu mer...
Går inte att binda mögel... sanera är det ändå som hjälper.
Riva ut allt, avfuktare och sen på med nytt.

Lättaste sättet att få till en renovering är att man kan bevisa att det är blött.

Last edited:
1. Gå med i hyresgästföreningen
2. Vänta några månader
3. "Städa" i lägenheten med högtryck
4. Anmäl till värden att du har vattenskador:yoparty :mad:

(Heter din värd Ballo Zachrisson?)

imorgon kommer de o inspekterar! wooohooo! ÄNTLIGEN!

Tack för inspirationen så man kan stå på sig!:tummenupp

toooooo beee cooontinued!

Såååå! Nu skare renoveras! :tummenupp

Men! Får ingen lägenhet o bo i sålänge?!!! :argpådato

ska bli intressant o se hur detta löser sig......

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg