Mögel i hjälm och handskar - vad göra?

CrazyVic

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
1584cc
Vaknade av att solen sken in genom fönstret och tänkte som så många andra ta ut hojen för första gången i år för att åka en liten tur.

Gick ner till garaget där jag vinterförvarat både bil och hoj och startar hojen. Efter mycket om och men hoppar den i gång och jag öppnar bilens baklucka där jag klyftigt nog la in hjälm och handskar efter förra årets sista sväng. :huvet Då upptäckte jag till min förväran att allt är mögligt så inåt h-e. Det är alltså mögel i hela hjälmen och även på in- och utsida av handskarna.

Frågan är då vad jag ska göra åt detta? Har hört att möglet dör av kyla så handskarna får samsas med Findus färdigrätter i frysen några dagar för att sen förhoppningsvis kunna bli avborstade. Hjälmen går såklart inte in och jag har inga direkt förhoppningar om handskarna heller som faktiskt går att köpa nya för under tusenlappen. Hjälmen är dock lite dyrare så frågan är vad jag ska göra. Är det nån idé att försöka få bort möglet som ju väl faktiskt är giftigt och kanske inte så skönt att andas in när man kör bogan eller ska man bita i äpplet och köpa ny hjälm?

Förslag???

Tog kortet i augusti förra året och köpte nytt då så det känns så jävla segt att köpa nytt igen! :(

Köp nytt... Det där lät riktigt vidrigt faktiskt.

Jag är ingen biolog, men något säger mig att möglet har käkat på hjälmens inredning samt frigoliten (eller vad fan det är) som sitter mellan skalet och ditt huvud. Således kan den ha rejält försämrade skyddsegenskaper... Likaså handskarna...

har du nån drulleförsäkring så kanske det kan lösa sig den vägen?

Tråkigt och nog säkrast att skaffa nytt.
Men hur kan det möglat så mycket över bara en vinter inne i bilens baklucka?

har du inte avtagbar tvättbar inredning? el bruka inte dyrare hjälmar ha de?

Citronvatten och torka bort med en disksvamp,tar död på möglet och lukten.

Hade en bil som stod länge en gång,fick mögel på klädseln men tvättade raskt bort det med citronvatten.

behandla det med spolarvätska. det tar kål på möglet. sedan är det bara att tvätta

Släng eländet. Det kommer alltid att finnas mögelsporer kvar och mögel är inget trevligt att umgås med. Speciellt inte så nära näsa & mun.

Kanske blir till att köpa nytt då :(

Det märkliga är att bilens klädsel inte är möglig över huvudtaget utan bara det som legat i bakluckan.

Inredningen är utbytbar men som sagt, mögelsporer är väl ingen höjdare att ha kvar i skarvar och vrår.

Sätt ut en välskriven annons på Blocket.
Antingen blir du av med skiten eller så ger du oss ett gott skratt. :D

(Jag hade köpt nytt...) :brinnerup

Va det inte nån som skrev att man kunde doppa hela hjälmen i diskohon med lite mild tvål? Finns nån tråd om detta har jag för mig här på SH. Låt detta bli en läxa hoj och hjälm ska vara i vardagsrummet hela vintern !

Du bör inte använda hjälmen om du haft problem med mögel i den. Möjligtvis kan du visuellt få bort möglet men det kommer definitivt finnas kvar ändå. Glöm allt med såpa, citron och tvättmedel... Möglet kan göra dig sjuk!

men hanskarna är bara o tvätta. i värsta fall några gånger o smörja in.

Va det inte nån som skrev att man kunde doppa hela hjälmen i diskohon med lite mild tvål? Finns nån tråd om detta har jag för mig här på SH. Låt detta bli en läxa hoj och hjälm ska vara i vardagsrummet hela vintern !

så sant så :yoparty :tummenupp men de kanske e bara vi med blåa r6 som har fattat de :P

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti