Ok, detta är ett Mc- forum, men det är jag mycket väl medveten om.
Dock så vet jag att folk här inne här riktigt jävliga på motorer, så här kommer det en liten nöt för er att knäcka angående en fyrhjuling.
Min lillebror har en fyrtakts 200cc fyrhjuling med ett fabrikat som jag inte kan uttala (trots varningar från mig så köpte han kinaskit ändå ). Hur som haver så gick den klockrent i ca ett halvår tills den en morgon vägrade att starta.
Den hade råkat stå ute i ett av blekinges värsta monsunregn på 40 år men borde startat ändå tycker vi.
Efter frenetiskt rullande och grejande så var det inte liv i den. I med nytt stift, kolla gnista, kolla så bensin kommer fram, men inget händer.
Jag konstaterar att det kanske är skit i förgasaren. Öppnar upp och mycket riktigt är där ganska mycket skit i.
Rengör förgasare och luftfilter och skruvar på allt igen. Men fortfarande inte ett liv i den. Jag fick huvudbry och kunde inte göra något mer med den, eftersom jag dagarna efter skulle in i lumpen.
Nu ett halvår senare med julledigt tänkte jag ge kinaskiten en chans och satte igång. Testade med att skruva av stift och dutta i lite bensin rakt in i cylinder. Vilket fungerade men inte mer än att den tände till en tre- fyra gånger och sen var den lika död igen.
Och nu idag så plockade jag av förgasaren igen för jag tänkte att jag kanske inte fick den helt ren sist.
Till min stora förvåning när jag tar av locket till flottörhuset (eller vad det heter) så är det MÖGEL! i hela förgasaren. Hur i helvete kan det växa mögel i något som är fullt av bensin. Visst det kan kanske ha kommit in lite vatten men det måste varit blandat med bensin ändå.
Så nu till min stora frågor:
Hur har det här gått till?
Vad ska jag göra om jag inte får igång den efter att jag rengjort förgasaren?
Tackar ödmjukast för de svar jag får.
(Update på vad som händer efter att förgasaren är rengjord kommer snart)
//Jax
Dock så vet jag att folk här inne här riktigt jävliga på motorer, så här kommer det en liten nöt för er att knäcka angående en fyrhjuling.
Min lillebror har en fyrtakts 200cc fyrhjuling med ett fabrikat som jag inte kan uttala (trots varningar från mig så köpte han kinaskit ändå ). Hur som haver så gick den klockrent i ca ett halvår tills den en morgon vägrade att starta.
Den hade råkat stå ute i ett av blekinges värsta monsunregn på 40 år men borde startat ändå tycker vi.
Efter frenetiskt rullande och grejande så var det inte liv i den. I med nytt stift, kolla gnista, kolla så bensin kommer fram, men inget händer.
Jag konstaterar att det kanske är skit i förgasaren. Öppnar upp och mycket riktigt är där ganska mycket skit i.
Rengör förgasare och luftfilter och skruvar på allt igen. Men fortfarande inte ett liv i den. Jag fick huvudbry och kunde inte göra något mer med den, eftersom jag dagarna efter skulle in i lumpen.
Nu ett halvår senare med julledigt tänkte jag ge kinaskiten en chans och satte igång. Testade med att skruva av stift och dutta i lite bensin rakt in i cylinder. Vilket fungerade men inte mer än att den tände till en tre- fyra gånger och sen var den lika död igen.
Och nu idag så plockade jag av förgasaren igen för jag tänkte att jag kanske inte fick den helt ren sist.
Till min stora förvåning när jag tar av locket till flottörhuset (eller vad det heter) så är det MÖGEL! i hela förgasaren. Hur i helvete kan det växa mögel i något som är fullt av bensin. Visst det kan kanske ha kommit in lite vatten men det måste varit blandat med bensin ändå.
Så nu till min stora frågor:
Hur har det här gått till?
Vad ska jag göra om jag inte får igång den efter att jag rengjort förgasaren?
Tackar ödmjukast för de svar jag får.
(Update på vad som händer efter att förgasaren är rengjord kommer snart)
//Jax