Mögel i Förgasare

Jax

O-('-'Q)
Gick med
9 Jan 2004
Ort
Växjö
Hoj
Student?
Ok, detta är ett Mc- forum, men det är jag mycket väl medveten om.
Dock så vet jag att folk här inne här riktigt jävliga på motorer, så här kommer det en liten nöt för er att knäcka angående en fyrhjuling.

Min lillebror har en fyrtakts 200cc fyrhjuling med ett fabrikat som jag inte kan uttala (trots varningar från mig så köpte han kinaskit ändå :va ). Hur som haver så gick den klockrent i ca ett halvår tills den en morgon vägrade att starta.
Den hade råkat stå ute i ett av blekinges värsta monsunregn på 40 år men borde startat ändå tycker vi.
Efter frenetiskt rullande och grejande så var det inte liv i den. I med nytt stift, kolla gnista, kolla så bensin kommer fram, men inget händer.
Jag konstaterar att det kanske är skit i förgasaren. Öppnar upp och mycket riktigt är där ganska mycket skit i.
Rengör förgasare och luftfilter och skruvar på allt igen. Men fortfarande inte ett liv i den. Jag fick huvudbry och kunde inte göra något mer med den, eftersom jag dagarna efter skulle in i lumpen.

Nu ett halvår senare med julledigt tänkte jag ge kinaskiten en chans och satte igång. Testade med att skruva av stift och dutta i lite bensin rakt in i cylinder. Vilket fungerade men inte mer än att den tände till en tre- fyra gånger och sen var den lika död igen.
Och nu idag så plockade jag av förgasaren igen för jag tänkte att jag kanske inte fick den helt ren sist.
Till min stora förvåning när jag tar av locket till flottörhuset (eller vad det heter) så är det MÖGEL! i hela förgasaren. Hur i helvete kan det växa mögel i något som är fullt av bensin. Visst det kan kanske ha kommit in lite vatten men det måste varit blandat med bensin ändå.

Så nu till min stora frågor:
Hur har det här gått till?
Vad ska jag göra om jag inte får igång den efter att jag rengjort förgasaren?

Tackar ödmjukast för de svar jag får.

(Update på vad som händer efter att förgasaren är rengjord kommer snart)

//Jax
 

Dominator-Rocks

Guest
En burk startgas är ju aldrig fel!

Set till att tvätta förgasaren med nått starkt exvix bräklen blås ur munstyckena med tryckluft.

Lycka till :tummenupp

Trixa lite med gasen om den inte startar, håll full gas samtidigt som du drar startmotorn och för sakta gasen utåt.
 

Jax

O-('-'Q)
Gick med
9 Jan 2004
Ort
Växjö
Hoj
Student?
När du säger så, så är det nog dax för ett nytt batteri också...
Håller man fullgas när man kör startmotorn händer det inget alls, klickar bara lite trots att batteriet är fulladdat. Startgas har jag använt endel men har inte vågat blåsa på hur mycket som helst, känns som om skiten ska flyga i luften då. :tungan

Förgasare och allt ligger i ett bensinbad just nu, har inget bättre att tillgå och blåsa ut allt med högtryck skall göras!

//Jax
 

Dominator-Rocks

Guest
När du säger så, så är det nog dax för ett nytt batteri också...
Håller man fullgas när man kör startmotorn händer det inget alls, klickar bara lite trots att batteriet är fulladdat. Startgas har jag använt endel men har inte vågat blåsa på hur mycket som helst, känns som om skiten ska flyga i luften då. :tungan

Förgasare och allt ligger i ett bensinbad just nu, har inget bättre att tillgå och blåsa ut allt med högtryck skall göras!

//Jax

Koppla på ett bilbatteri när du håller på och testar, det håller lite längre :tummenupp
 

Dominator-Rocks

Guest
Åfan smart. Har inte riktigt koll på allt men det är samma Ampere och sånt så man inte bränner något nu va? :)

Samma voltal så skall det väll inte vara några bekymmer.

Friskt kopplat hälften brunnet :gnissla
 

Jax

O-('-'Q)
Gick med
9 Jan 2004
Ort
Växjö
Hoj
Student?
WTF! Haha, så snabbtänkt är jag så att jag fattade det nu :tungan.
Försöker frenetiskt att få ut dig ur skiten men du sitter fast :(
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
kolla i tanken, har det kommit i nåt skit där så spelar det ingen roll om du rengör förgasaren hela tiden, det rinner ju in igen efter ett tag och möglar.

nån kanske har haft i smältost :p
 

Jax

O-('-'Q)
Gick med
9 Jan 2004
Ort
Växjö
Hoj
Student?
Det är nog inte mögel i förknasaren utan ärg från metallen som är gjors av gamla nersmälta tuggummipapper eller nått.
Bensin lär inte ta bort det utan du får etsa bort det med någon syra. Testa att lägga i Coca Cola eller fixa fosforsyra. Anlednigen till att du inte fått start på skiten är att det inte kommer nån soppa. Kolla så att bensinkranen släpper igenom även att bränslefiltert inte är tätt. Om det inte finns nått så tjoppa ett sånt på Biltema och montera dit. Sedan kollar du flottörens funktion och även nålventilen. Kolla sen att det inte är tjockat igen av jams i själva munstyckena och även luftskruven med dess kanaler. Är allt detta okej så ska den brumma igång hyggligt sen.
För att minska tisken för nytt mögel så vet jag inte om ni kanske borde tjöra i lite tvåtaktsolja innan ni ställer undan nästa gång och låta den gå på det en stund. Sen dränerar ni flottörhuset och lossa gärna soppaslangen och plugga den så inte det såt och småläcker i soppakranen.
Bensin fick bort det värsta. Men nu när det torkat ser det ut som kalk eller något i den stilen. Vitt pulver som man kan skrapa bort med nageln. Undrar hur farligt det kan vara för motorn?
Soppafilter ska iaf inhandlas innan jag drar igång den nu, Förstår inte varför det inte finns med när man köper den?
Tanken är tömd sedan innan så det vore väl bara till att få förknasaren ren och montera dit skiten igen?
 

Ten-0

[Enter cool message here]
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Hemma
Hoj
Ny till våren
Bensin fick bort det värsta. Men nu när det torkat ser det ut som kalk eller något i den stilen. Vitt pulver som man kan skrapa bort med nageln. Undrar hur farligt det kan vara för motorn?
Soppafilter ska iaf inhandlas innan jag drar igång den nu, Förstår inte varför det inte finns med när man köper den?
Tanken är tömd sedan innan så det vore väl bara till att få förknasaren ren och montera dit skiten igen?

Chaparall har väl nya förgasare annars, borde ju inte kosta många slantar?
 

Ten-0

[Enter cool message here]
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Hemma
Hoj
Ny till våren
Har för mig att dom inte säljer Kinagrejer där längre. Men kan ju höra med stället där vi köpte den hur mycket det kan kosta..

Dom säljer fortfarande, fast inte själva Brännehylte handel. Det finns en lagerbyggnad precis när du kommer in mot Chaparall som säljer det du behöver. Nybyggd på vänstersidan.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top