Möbelsnickare och bilmekaniker

• Thread starter Thread starter -Freddy-
  • Start date Start date

-Freddy-

Guest
Funderar på vad man ska syssla med dom närmsta åren framöver, man måste ju börja jobba med något man trivs med nångång :rolleyes:

Är ju utb snickare men har aldrig börjat jobba för jag fick aldrig nån lärlingsplats och dom gånger jag har hört efter på senare tid så har det varit samma visa, fackgubbarna lovade ju så fint jobb efter skolan men lite tidigare än 2010 hade jag väl tänkt. :brinnerup

Har alltid gillat att skapa/fixa saker, oavsett om det innebär att ha hjälpt syrran och renovera radhuset, bygga ljud i bilen eller fixa dammsugarn, datorn eller videon.

Jag har på sistonde funderat rätt mycket över jobbet som möbelsnickare eller bilmekaniker/lackerare, så jag tänkte höra om vi har några här på forumet?

Hur är ditt jobb? vilka olika arbetsplatser finns det, vanligaste sysslorna men även dom mer ovanliga, roligaste/tråkigaste man gör, ja ni fattar! :)

Jag är möbelsnickare! :banana jobbat som det i 3 år cirkus, gjort alltfrån stolar, bord, kök, och annan special inredning. Har min signatur på ett gäng fina saker jag gjort till folk :)
Det är ok, ganska stressigt jobb eftersom du tar betalt på antalet timmar, ofta med klart besked från chefen hur lång tide det får ta MAX. Vilket kan vara jobbigt. I storstäder är lönen ok, jag har haft alltfrån 95kr i småsamhälle, till 117 i storstad. Men oftast får man jobba mkt så då blir det bra pengar.

Dock måste jag sluta min korta karriär pga ryggskada, och skall sadla om till classic träslöjds lärare.

+ du kan göra massa snygga möbler till dig själv hemma.
man kan sno en del saker.
Låna massa saker

- Kan bli stressigt och många chefer är "gamla snickare" vilket menas med att de har ingen utbildning och därmed förbannat snåla och dåliga chefer.
Inte den bästa lönen heller. Satsa på storstad istället, eller starta eget. Jag har gjort ett kök för 180 000kr. de pengarna gick i min chefs ficka. doh!

Jobbar som Bilplast Tekniker som det heter så fint , bilplastreperatör/lackerare.

Själva lackjobbet är det lilla 20 % ungefär , sen är resten slipning , spackling , maskering.
Jag står ju och lagar stötfångare , mc kåpor , spoilrar medmera , och det är ju
slipa slipa slipa slipa slipa , laga , laga , spackla , spackla , slipa igen , sen grundmåla alla stötfångare på kvällen.
På morgonen är det bara att börja slipa alla grundade stötfångare och tvätta dom och ställa sig i lackboxen o måla.

så själva målningen är det lilla en lackerare måste kunna , det är mest slipjobb.
Har praktikanter som är hos mig 2 veckor i taget från Fordon.
Dom tycker oftast det är jätteroligt första dagen , sen när dom fattar hur
mycket spackling och slipning det är så brukar dom ledsna.
Men du vill väll helst bara stå i en lackbox o måla hela tiden , och det är inte
sånna som behövs utan folk som kan hålla i en spackelspade och vet hur man ska slipa , och rikta om det skulle behövas.

Jag jobbar som bilplåtslagare och det är helt ok. Ingen krockad bil är ju lik den andra så det varierar en hel del. Och den stora fördelen som jag ser det är att man har användning av sina kunskaper privat. Köpa en krockad bil o laga åt sig själv tex. (fina pengar att tjäna där)

Mr o skrev:
Jag jobbar som bilplåtslagare och det är helt ok. Ingen krockad bil är ju lik den andra så det varierar en hel del. Och den stora fördelen som jag ser det är att man har användning av sina kunskaper privat. Köpa en krockad bil o laga åt sig själv tex. (fina pengar att tjäna där)

Håller med där. Har en kompis (helt allvarligt - inte jag själv alltså), som jobbar på en billlackeringsfirma som håller på mycket med försäkringsjobb.

Ett litet exempel:

Dom fick in en Saab 9-5T som försäkringsbolaget ville skrota.
Killen köpte loss bilen för runt 20.000. Bytte diverse plåtdelar och lackade om bilen.
Slutnotan blev lite drygt 30.000. Då har han en bil som han ganska lätt får +70.000 kr för om han säljer den. Givetvis utan att skatta på vinsten :hihi

Så att få in lite pengar är nog inte så svårt i en sån branch.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg