Mått på skruv

Modifier

Medlem
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
Cbr 600 F -1994 omb till f4 i -01
Någon som har koll på skruvarna vid axeln på framhjulet.
det är 4 st som håller själva axeln.

Och skruvarna till oken 4 st fram , 2 bak ?

/jimpa

UrbanTiger skrev:
2403409 M8 borde det vara. Längd?
Sen är det inga skruvar utan bultar :mattias
En bult är en slät axel som inte har gängor!
Utvändiga gängor sitter på skruvar!

Det var väl bra att du fick veta det? :)

XJR_Jönsson skrev:
2403437 FEL en bult har inga gänger det har en skruv! Gå å handla en M8 bult, finns inte men en M8 skruv finns!!

Typiskt! Här är man sen igen. Hajade till när jag läste UrbanTigers tvärsäkra rättelse. Alltid lika kul att dänga tillbaka, men nu var jag ju för sen...Jönsson och Elwe var ju före.

Många som tror att det heter bult bara för att det är sexkantskalle. Jämför insexskruv. Aldrig hört nån som sagt insexbult...

Last edited:
bult

hur färklarar man rynkorna i änden på en vagnsbult om en bult inte har några gängor:tummenupp

Z.w.A skrev:
2403769 Finns inga bultar med gängor!!punkt.
Ingen skillnad om det är m8 eller m40 så är det en SKRUV.:7peta

Då måste jag bara ställa en kanske korkad fråga, men: vad fäster man i andra änden av bulten om den inte har gängor?:confused:

Bultad

Nåja, i min värld kan en bult vara gängad ex: pinnbultarna som håller cylindern. Och det är mer än jag som tycker så:

"Fråga:
Vad är definitionen på en bult?
Svar:
Enligt Nationalencyclopedien är bult en "ogängad eller utvändigt gängad stång eller pinne, avsedd att sammanfoga maskindelar e.d. med"."
(http://fsvar.byggtorget.se/perl/fs_lista.pl?action=visa_post&oid=1731)

alltså kan en bult vara med eller utan gängor.

"Bult används ibland som benämning på en litet större, rak, cylindrisk skruv, men en bult kan också sakna gängor (och således inte vara en skruv) och låsas med till exempel en sprint såsom saxsprint eller spännstift."
(http://sv.wikipedia.org/wiki/Skruv)

Run To The Hills :yoparty

UrbanTiger skrev:
2405011 http://sv.wikipedia.org/wiki/Bult
Bult kan syfta på en cylindrisk kropp försedd med ett sexkanthuvud (ibland använt om skruvar med ogängad del).

Alltså är en M8 skruv en skruv med gänga hela vägen. Har den däremot en del som är ogängad så är det en bult.

Ursprungligen, och i läroböcker mm, så är en bult slät och utan gängor. Språket utarmas och förstörs dock. Exempelvis säger många "att angöra en brygga", vilket är en omöjlighet. Härav kallar många människor lite grövre skruvar, säg från M10 och upp, för bult. Förmodligen för att ngn gör-det-självare en gång i tiden missuppfattade vad bult var men tyckte det lät vederhäftig och proffsigt.

Men att till tex en järnhandlare säga bult och då tro att han kommer återvända med en icke helgängad skruv tror jag inte funkar. Det finns ingen koppling mellan den gängade delens längd och böjelsen att kalla skruv för bult. Smidiga järnhandlare idag har dock förmodligen och kanhända förhoppningsvis kapitulerat inför den nya betydelsen av begreppet bult och anmärker nog inte på det språkligt inkoncistenta begreppet "M10 bult"

Går du in på tex Siefverts (känd skruvdetaljist i sthlm) så kan du kolla på hyllan med M20 och finna att även de kallas skruv.

Tycker jag.

Mvh
Jörgen

Last edited:
Back