Måste vässa datorn

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Min gamla dator känns riktigt seg nu. På systemegenskaper står det att det är en Pentium 4, 2.00GHz och 768mb ram. Det sitter 3 x 256mb minnen i och jag har bara 3 kortplatser. Grafikortet är ett NVidia GeForce 2 MX 400.

Vad är det bäst att uppgradera? Nåt tips på hur jag kan få den snabbare utan att byta hårdvara?

Gör en fräsch nyinstallation av windows och installera därefter uppdaterade drivrutiner för din hårdvara.
Installera dina program du använder och avstå sedan från att installera onödiga saker så kommer din dator kännas mycket snabbare.

Förrutom att defragmentera hårddisken... inget som inte kräver ny hårdvara. Tanka hem SuperPi version 1.4 eller 1.5 och kör, får du över 1-1/2 minut är det VÄLDIGT stort läge att göra något åt det.

Det billigaste du kan komma undan med är en AMD Sempron 3000+ på ett AsRock K8NF6G-VSTA och du kan då återanvända minnena om det är 184-pinnars DDR, dvs PC3200. Ställ asynkron FSB/PCIE i BIOS, ställ PCIE på 100 och FSB på 267. Då går den i 2403 MHz och kör SuperPi på 42 sekunder. Grafikkortet jag rekommenderar är det billigaste 7600GS du kan hitta. Multitronic.se är nog billigast i Sverige på nya prylar. Resten av dina komponenter kan du återanvända. Slutsumma: 1951 kronor.

ditt grafikkort är ju från krita-perioden medan din datorn bara är från stenålderna :tungan

Jag gick faktiskt och köpte ett Radeon 9250 när jag inte fått svar i tråden efter en kvart, jag vart lite ivrig.

Efter jag stoppat in det har datorn slagit av sig själv 2 gånger, precis som om strömmen gick.

Första gången det hände var när jag installerade nya drivrutiner från ATI´shemsida så nu vettefan om det är rätt, det blir bara massa krångel när jag försöker göra om det. Jag skulle prova Counterstrike också... när jag startar spelet är det ett svagt brus, som myrornas krig i menyerna, och när jag skulle starta spelet dog den igen. Kul.

Jag har lyckats lista ut på egen hand att mycket av datorns slöhet beror på en apgammal hårddisk jag haft bilder och sånt på. Öppnar jag t.ex en bild på den nya hårddisken går det mycke fortare. Nu har jag tagit bort den helt för den lät en hel del också.

Edit: Fick igång cs, en riktigt stor skillnad till det bättre.... i 2 minuter sen dog allt.

Last edited:
Jag gick faktiskt och köpte ett Radeon 9250 när jag inte fått svar i tråden efter en kvart, jag vart lite ivrig.

Efter jag stoppat in det har datorn slagit av sig själv 2 gånger, precis som om strömmen gick.

Första gången det hände var när jag installerade nya drivrutiner från ATI´shemsida så nu vettefan om det är rätt, det blir bara massa krångel när jag försöker göra om det. Jag skulle prova Counterstrike också... när jag startar spelet är det ett svagt brus, som myrornas krig i menyerna, och när jag skulle starta spelet dog den igen. Kul.

Jag har lyckats lista ut på egen hand att mycket av datorns slöhet beror på en apgammal hårddisk jag haft bilder och sånt på. Öppnar jag t.ex en bild på den nya hårddisken går det mycke fortare. Nu har jag tagit bort den helt för den lät en hel del också.

Edit: Fick igång cs, en riktigt stor skillnad till det bättre.... i 2 minuter sen dog allt.

Kanske är nätaggregatet som är för klent?

Låter som nätaggregatet. Det är nog inte en fråga om klent rent effektmässigt, utan mer om att det är gammalt och funkar dåligt när det får jobba runt maxgränsen.

Jag hade en P2 450Mhz-burk tidigare som hade ett antal år på nacken. Plötsligt började den göra sådär. Funkade bättre om man tog av luckan så det blev svalare i burken.

Sen hade jag en annan, ny dator med klent nätagg då det var en barebone.
Jag hade processor, bra grafikkort, fet aktiv kylare till denne, två hårddiskar, tre fläktar, och en CD-enhet.
Lade man till ännu en cd-enhet fungerade inte nätverket. Jag tolkar det som att det inte fanns tillräckligt med ström för att driva allt, men ändå hålla datorn igång.

Men det är min tolkning. Rätta mig gärna om jag har fel

Ok... men jag har ju tagit bort en HD idag... borde inte det uppväga det nya grafikortet?

Hmm.

Måste ha gjort den säljaren lycklig iallfall... Säljs såna kort fortfarande???

Aja kastade ett gammalt 9600 nyss.

Måste ha gjort den säljaren lycklig iallfall... Säljs såna kort fortfarande???

Aja kastade ett gammalt 9600 nyss.

Det var billigt iaf, eftersom jag nästan aldrig spelar vill jag bara att det ska funka bättre än vad det gjort.

Okej, nytt nätagg sitter i, jag rev ur en gammal dator jag hade låg. En sak är jag lite fundersam på, gamla nätagget hade en kabel med 4 parter och en fyrkantig kontakt som gick ner på moderkortet. Det har inte det jag använder nu... men jag skriver ju det här så det funkar ju.

Den fyrpoliga extrakontakten i samma härva som moderkortskontakten används av nyare moderkort som vill ha lite mer kräm. Sen brukar det även finnas en annan 4-polig som inte passar, en med svart och gul kabel. Den är för moderkort där CPU'n är mer effektslukande.

Har du kollat om du har kylpasta mellan CPU och kylfläns? Om du får mer problem med avstängningar när du lirar kan det vara värt att kolla upp. Jag fixade syrrans PC för två veckor sedan och hon hade kört utan kylpasta i 3 år och bara accepterat att datorn dör lite nu och då med lite mer krävande saker.

Vad exakt har du för CPU och vilken sockel är det? Kolla med CPU-Z som du hittar på http://www.cpuid.com/

Berätta även vilket moderkort du har och modellbeteckning (också mha cpu-z). Isf kan jag kika om det är möjligt att överklocka cpun lite, för det brukar det gå så länge det inte är en hem-pc (med inbyggda begränsningar).

tradera.se formligen översvämmas av beggade cpuer till humana priser.

... Tanka hem SuperPi version 1.4 eller 1.5 och kör, får du över 1-1/2 minut är det VÄLDIGT stort läge att göra något åt det.
...
Kunde inte låta bli att köra det på min jobb-burk. 1miljon decimaler på 3m 05s. :gnissla :argpådato

Lite :felämne, men jag ville bara avreagera mig någonstans...

Förrutom att defragmentera hårddisken... inget som inte kräver ny hårdvara. Tanka hem SuperPi version 1.4 eller 1.5 och kör, får du över 1-1/2 minut är det VÄLDIGT stort läge att göra något åt det.

Det billigaste du kan komma undan med är en AMD Sempron 3000+ på ett AsRock K8NF6G-VSTA och du kan då återanvända minnena om det är 184-pinnars DDR, dvs PC3200. Ställ asynkron FSB/PCIE i BIOS, ställ PCIE på 100 och FSB på 267. Då går den i 2403 MHz och kör SuperPi på 42 sekunder. Grafikkortet jag rekommenderar är det billigaste 7600GS du kan hitta. Multitronic.se är nog billigast i Sverige på nya prylar. Resten av dina komponenter kan du återanvända. Slutsumma: 1951 kronor.
jag fick 1m und 25s på min p4 2.4 med 512mb men den fungerar ändå ypperligt :rolleyes:

20 sekunder blankt. Är jag kung nu?
(Bortsett från Anders, han brassar ju fram runt 16 sek :näsblod )

lyckades få tag på en Mac-version av programmet:

Start of PI calculation up to 2097152 decimal digits
*skönheten står och tuggar på*
End of calculation. Time= 69.135 Sec.

70 sekunder för ca dubbla antalet decimaler... kan/vågar man halvera båda talet rakt av?... 35 sek...

men så är inte min dator till för att räkna ut pi... :tungan
(MacBook Pro 17", 2,33 Ghz Intel Core 2 Duo, 2 Gb RAM, ATI Mobility Radeon X1600-grafik med 256 MB SDRAM)

*/ ?>
Nyheter
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage