Som nybörjare sedan juli förra sommarn så hände det något magiskt över vintern (när hojen var stående). När man hoppade på den för ett par veckor sedan så gick flöt allt bra mycket bättre, om än några ryckiga växlingar de första milen. Då menar jag med att komma iväg snabbt och smidigt samt växla i situationer där det förr kändes stressigt.
På min 750Z så finns det ett skydd så man inte ska få kärringstopp om man släpper kopplingen lite för fort, eller släpper den utan gas i uppförslut. Någon form av grundgas ges automatiskt när den känner att det behövs, men det är möjligt att få motorstopp om man sumpar det totalt, hellre det än att metallhästen ger sig av på egen hand.
På mitt åbäke så räcker det med att släppa kopplingen hyfsat sakta så travar den iväg, dock långsamt som fan så grundgas har blivit en vana. Det räcker med att jag hör att motorn ändrar varv/ton så rullar det iväg bra och man kan släppa kopplingen näst intill direkt, dvs minsta möjliga gas. Dock vet jag inte hur andra hojar beter sig, förutom Honda CB650 som jag övningskörde på, den var väldigt kärringstoppsbenägen jämfört med min och det var en del stopp även för min del.
Angående växling i stressiga situationer; i köbildningar (rusningstrafik till/från jobbet) där man svänger i flerfältskors eller kör i flerfältsrondeller så kan omständigheterna ändras rätt fort. Var tidigare lite skraj för att få stopp i innerfältet i rondellen i rusningstrafik, eller mitt i korsningen och bli påkörd bakifrån. Det kändes helt enkelt inte bra att växla ner/upp vid svängar när man hade bilar både framför, bakom och bredvid, och skulle se sig om och blinka åt alla jädrans håll.
Automatiken har dock satt sig under vintern (tar ett tag att baka nudlarna tydligen) och man behöver inte tänka på det längre. Jag har aldrig fått stopp med denna hoj, dvs de 500 mil den nu har rullat. Rondellerna tas nu oftare på trean vilket var ovanligt förra året, och ser man att något händer så går det snabbt att få i tvåan eller tillåmed ettan om det går långsamt eller blir stopp i rondellen. Det går normalt snabbare in i rondellen och det blir mer flytande, ibland känns det som man ligger ner
. Tidigare saktade jag ofta ner rejält innan och rullade in på ettan ifall hastigheten någonstans i rondellen inte skulle vara lämplig på tvåans växel, det är ofta krypfart häromkring och rätt ofta stopp även i rondellerna (långa köer från alla håll).
Det tar ett tag även efter kortet att få in flytet i alla situationer, men det är bara att nöta milen så kommer det när det kommer. Ibland är det bäst att inte tänka, utan att göra. Ut på kvällarna och nöt stadstrafik tills du får slut på soppa! Träna mycket i rusningstrafik, se hur folket runt om dig beter sig och hur du behöver reagera, träna på sådant du inte tycker sitter!