Måste tömma förgasare innan start på CB750, vad är fel?

Harlekin84

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2009
Hoj
CB 750 -79
Tja!

Min honda cb750 från -79 vill inte starta när den stått ett par dagar om jag inte tömmer alla 4 förgasare först och sen släpper på ny bensin.. Har funderingar på om det har med bensinkvalité nu kontra förr att göra men det käns lite konstigt. :va

Hoppas någon visare människa kan hjälpa mig!

mvh

/John

När måste du tömma fuggarna, precis innan du ska starta eller när du parkerar den?

Att det skulle vara sämre soppa nu har jag svårt att tänka mig. En polare lät en sån där CB stå ute under en trasig presenning några år, med halvfull tank. Det krävdes startkablar, men den startade på första njugget! :Bugar

Hur står den parkerad? Har det alltid varit såhär?

Innan

Tack för att du svarar!

Om den har stått utan att bli startad i 4-5 dagar eller mer så måste jag tömma förgasarna helt för att sedan vrida på soppakran. Då startar den utan problem. Kan det vara nåt baksug eller??

Den står i varmgarage och innan jag köte den stod den i kallgarage och det var samma sak så som nu, den har alltid varit på detta viset..

Tack för att du svarar!

Om den har stått utan att bli startad i 4-5 dagar eller mer så måste jag tömma förgasarna helt för att sedan vrida på soppakran. Då startar den utan problem. Kan det vara nåt baksug eller??

Den står i varmgarage och innan jag köte den stod den i kallgarage och det var samma sak så som nu, den har alltid varit på detta viset..
De va så lite så :)

Det låter ju nästan som att det är skräp i soppan/förgasarna som slammar/sätter igen dom när den står ett tag, och när du spolar igenom så blir det rent. Jag minns inte om det sitter soppafilter på dom där, men finns det ett bör du byta det, finns det inte, sätt dit ett. Biltema har billiga grejer (runt 15:-) som funkar perfekt :tummenupp

Baksug har jag svårt att tänka mig, det skulle möjligen vara om du har igensatt avluftning av tanken, men då borde du få andra problem istället, tex att den dör när du kör.

Sen skulle det antagligen inte skada att riva isär fuggarna och göra rent dom heller! Det är inte kärnfysik, det jävligaste brukar vara att få loss och dit dom på toppen.

Allright

Ok, då vet jag vad jag har att göra till vintern :)

Ska ta bort tanken och ta mig en titt få se om det kan ha med filter att göra eller smutsiga förgasare!

OM det inte är fel på tändsystemet med givare, spolar, kablar å stift eller så.

Så kan du kolla choke-funktionen, wiren på styret som påverkar chokespjäll nere på föggarna, å dessa kanske inte fungerar 100%.

Dessa föggar e av en annan konstruktion än 95% av de övriga cv som Yamaha, Suzuki å Kawa har.

Hade en 900 för ett bra tag sedan och den var helt hopplös när den stått närmare en vecka
Man fick ha en lite annorlunda startteknik - kör på startmotorn ~ 10-15 sek och sedan vänta ~1 minut och sedan gör om startförsöket och väntan, efter några sådana försök så startade den för det mesta

Och det är så på "den modellen" (Honda sjukan), det var det svar jag fick när jag sökte hjälp av mc mekaniker
Visst kunde de fixa rengöring av förgasare, nålare mm mm, men de var definitivt ingen garanti att den skulle bli bättre
Gjorde så istället att jag använde en liten skvätt startgas - enkelt och billigt, då startade den direkt

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra