Måste skyltbelysningen vara ofärgad?

SGR

lever för upplevelsen
Gick med
11 Feb 2006
Ort
Malmö
Hoj
2007 Ducati S2R 1000
tanken är om det är OK med röd belysning. känns som det givna svaret är nej, men har någon råkat ut för att bli tillrättavisad vid besiktning eller flygande kontroll?
 

Da Fris

Segla gör dom som ej har råd med bensin
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Ducati 1098S, TM 450 MX Fi
Jag har två blåa LED-lampor som belysning och fick en utskällning på ungefär 5min om att det inte var lagligt.... :rolleyes:

Efter att ha övertygat Mr Polis om att han borde vara nöjd att det åtminstone fanns skyltbelysning (det enda som jag saknar bak är reflex) blev han lite mildare och lät mig åka....
 

rickardj

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
sthlm
Hoj
GSXR1000 gsxr1100
lampor

Enligt besiktningen i rissne finns inga bestämmelser om färg eller hur starkt den ska lysa,dock får lampan ej visa ljus bakåt .Dvs diod blir då svårt


Da Fris skrev:
2261534 Jag har två blåa LED-lampor som belysning och fick en utskällning på ungefär 5min om att det inte var lagligt.... :rolleyes:

Efter att ha övertygat Mr Polis om att han borde vara nöjd att det åtminstone fanns skyltbelysning (det enda som jag saknar bak är reflex) blev han lite mildare och lät mig åka....
 

Reefer

S3-smurf
Gick med
9 Jun 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Speed Triple '01
Jag fick den här länken när jag postade en fråga på forumet ang. blinkers. Här står det mesta man behöver veta om man ska modda...

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr023 .htm

Angående skyltbelysning läser man följande:
"88 § Motorcykel skall ha skyltlykta som avger vitt ljus för sådan belysning av den bakre registreringsskylt att den lätt kan avläsas i mörker."

Utöver det står det att belysning måste vara typgodkänd enligt bla bla bla... Den biten brukar inte vara så noga. Jag besiktade i Rissne med två ofärgade LED:ar och det blev godkänt utan tjafs.

Angående LED:ar som skyltbelysning så är de det självklara valet. Det finns ju LED:ar som har en spridningsvinkel på 3° och ger ifrån sig ett par candela = skitstarkt ljus!

/R
 
Last edited:

Scorpion.SE

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Västerås
Hoj
*Såld*
Reefer skrev:
2261596 Jag fick den här länken när jag postade en fråga på forumet ang. blinkers. Här står det mesta man behöver veta om man ska modda...

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr023 .htm

Angående skyltbelysning läser man följande:
"88 § Motorcykel skall ha skyltlykta som avger vitt ljus för sådan belysning av den bakre registreringsskylt att den lätt kan avläsas i mörker."

Utöver det står det att belysning måste vara typgodkänd enligt bla bla bla... Den biten brukar inte vara så noga. Jag besiktade i Rissne med två ofärgade LED:ar och det blev godkänt utan tjafs.

Angående LED:ar som skyltbelysning så är de det självklara valet. Det finns ju LED:ar som har en spridningsvinkel på 3° och ger ifrån sig ett par candela = skitstarkt ljus!

/R

Lite kul att läsa VV´s föreskrifter, citat:

68 § Om motorcykel har två hjul framtill bla bla bla...
Slut citat....

Kan en hoj ha 2 hjul fram?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
SGR skrev:
2261074 tanken är om det är OK med röd belysning. känns som det givna svaret är nej, men har någon råkat ut för att bli tillrättavisad vid besiktning eller flygande kontroll?

Hej
Min skyltbelysning är rödaktig i skenet. Jag fick plikta med 5 minuters MC-Polis-utskällning för denna samhällsomstörtande verksamhet. Han var dock "snäll" och lät mig slippa ombesiktning. Det sistnämda torde dock inte ha blivit ngt stort probelm eftersom lampan alltid går igenom SBP utan anmärkning.

/Jörgen
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
rickardj skrev:
2261544 Enligt besiktningen i rissne finns inga bestämmelser om färg eller hur starkt den ska lysa,dock får lampan ej visa ljus bakåt .Dvs diod blir då svårt

Skitsnack, det där ska jag kolla upp på jobbet!!!
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top