"Måste servicar" för garantiuppfyllande Honda

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Är spekulant på en Fireblade -08 som har gått ca 800 mil.
100 mila service är stämplade i bok men inte 600 milaservicen som
dock skall ha varit gjord enligt säljaren. Säljaren säger att endast
100 och 1200 milaservicen måste vara dokumenterad för att garantin skall gälla. 600 milservicen skulle således vara en extra/valfri service.
Stämmer detta?
Tänkte ringa Honda imorn men jag tänkte kolla om någon visste här...

Tack för input!
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Honda sa till mig att 600 mila servicen är en sk kontrollservice = inget byte är med i den servicen och därmed så får man göra den själv om man vill. Men exakt när de började med det, om det gäller samtliga modeller och f.r.o.m. vilket modellår det gäller har jag inte kollat upp. Svaret fick jag gällande min förra som var en 09´a.
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Honda sa till mig att 600 mila servicen är en sk kontrollservice = inget byte är med i den servicen och därmed så får man göra den själv om man vill. Men exakt när de började med det, om det gäller samtliga modeller och f.r.o.m. vilket modellår det gäller har jag inte kollat upp. Svaret fick jag gällande min förra som var en 09´a.


Ok, känns som om det stämmer med säljarens uppgifter...
Tack,
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Det gäller nog samma sedan lång tid tillbaka. Min -00 SP-1 har likadant serviceschema. Endast Kontrollpunkter vid 600mil. (Kontroll av tomgångsvarvtal, slitage bromsbelägg och kontroll av bromsvätska samt hydraulolja för koppling).

Nja.. alltså hur länge 600 mila enbart varit en kontrollservice har jag inte koll på men att det är ok enligt Honda själva att den utförs av exempelvis ägaren lät det på kundmottagaren som att det var ett hyffsat nytt påhitt.
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Nja.. alltså hur länge 600 mila enbart varit en kontrollservice har jag inte koll på men att det är ok enligt Honda själva att den utförs av exempelvis ägaren lät det på kundmottagaren som att det var ett hyffsat nytt påhitt.

Jag får rätta mig själv. Firestormen har endast kontrollpunkter vid 600mil. SP-1:an har faktiskt ett oljebyte, dessutom vid 600mil.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top