Måste man ta sprutan i armen?

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Ort
I Sverige!
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Eftersom jag ska åka till Kongo snart så måste jag ta cirka 50 vaccinsprutor, diverse orala lösningar och oräkneliga piller. Överlever jag detta kommer jag praktiskt taget att vara immun mot all världens sjukdomar.

Min fråga är: Måste man ta sprutorna i armen? Eftersom det antagligen kommer att bli någon konstig bieffekt eller i bästa fall bara blir svullet så tycker jag att det vore bättre att ta sprutorna i benet eller röven istället. Det kommer ju se löjligt ut när jag går runt på gymmet i linne och ser ut som en sprutnarkoman.
 

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
Beroende på vad det är för vaccinationer så får man dem på olika ställen.

50 sprutor verkar vara helt hysteriskt. Jag fick 14 när jag åkte till Afghanistan och blev sjuk av detta - med vissa bestående men.

Kolla verkligen att du behöver alla dessa vaccinationer - övervaccinerad gör ingen glad.
 

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Ort
I Sverige!
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Dagens I-landsproblem. "Man kommer ju se löjlig ut på gymmet"

Köp en långärmat T-shirt och använd en vecka... :fakta

/ Jens
Förringa inte mina I-landsproblem! :mad:

Beroende på vad det är för vaccinationer så får man dem på olika ställen.

50 sprutor verkar vara helt hysteriskt. Jag fick 14 när jag åkte till Afghanistan och blev sjuk av detta - med vissa bestående men.

Kolla verkligen att du behöver alla dessa vaccinationer - övervaccinerad gör ingen glad.
50 sprutor var en överdrift. Dock krävs det skydd mot Stelkramp, Hepatit typ A och typ B, Gula febern, Kolera, ETEC, Tyfoid, Tuberkulos och Malaria. Inte alla av dessa är sprutor men några kräver istället sprutor vid flera tillfällen.

Vad fick du för bestående men av dina sprutor???
 

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
Förringa inte mina I-landsproblem! :mad:


50 sprutor var en överdrift. Dock krävs det skydd mot Stelkramp, Hepatit typ A och typ B, Gula febern, Kolera, ETEC, Tyfoid, Tuberkulos och Malaria. Inte alla av dessa är sprutor men några kräver istället sprutor vid flera tillfällen.

Vad fick du för bestående men av dina sprutor???

Blev allergisk mot väldigt många saker.

Malariapiller här väääldigt många bieffekter tyvärr......
 

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
Det låter inte roligt. :(
Dock finns det väl flera olika sorters malariapiller? Får man bieffekter så tar man en annan sort?

Nja, det beror väl lite på var i världen man skall åka, det finns ju olika sorters malaria.

Jag har bara tagit malaripiller en gång, blev sjuk och har efter det avstått......

På tisdag skall jag till läkaren och se hur många sprutor jag måste ta inför mitt Georgiengig.
Hoppas på inga.
 

SheDevil79

Time Out
Gick med
15 Nov 2008
Ort
Sölvesborg
Hoj
FZ8-N 2011 Yamaha så klart.....
Förringa inte mina I-landsproblem! :mad:


50 sprutor var en överdrift. Dock krävs det skydd mot Stelkramp, Hepatit typ A och typ B, Gula febern, Kolera, ETEC, Tyfoid, Tuberkulos och Malaria. Inte alla av dessa är sprutor men några kräver istället sprutor vid flera tillfällen.

Vad fick du för bestående men av dina sprutor???

Hepatit A & B kan du ta i samma spruta, den heter Twinrix, det brukar vara 2st sprutor innan du åker o en spruta efter ca 6 månader.

Stelkramp kan du ta nu innan närsom så mitt råd till dig är o dela upp sprutorna i den mån det går:) Kolera e väl ngt medel man dricker o det ska inte ge några direkta biverkningar. Själv har jag bara fått lite huvudvärk o lite ont i armen.
 

J.F.S

Hojlös.. :'(
Gick med
8 Jul 2005
Ort
Borlänge
Hoj
är såld..
Jag klämde Twinrix och stelkramp, difteri osv på samma gång. Stelkrampen gjorde armen rätt stum. Stelkrampssprutan var någon kombo och minns inte exakt vad den innehöll. Dukoral dricker du ju så den är simpel.

Jag bara gissar att du ska ha Dukoral men den brukar man ju få.
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Du kan få dom i ena skinkan, men är du orolig för att du ska se konstig ut och ha besvär av en svullen arm så vet jag inte om det skulle se bättre ut med ett svullet arsle:D
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top