Måste man ha powercommander?

snakerider

Medlem
Gick med
8 Apr 2005
Hoj
Kawa Z1000
Jag har en kawa Z1000 som är helt orginal just nu, vill byta till ett KN filter och slipon men har hört av många att så fort man byter dessa så måste man köra med PC3.
Kommer hojen gå skit utan PC3? Just nu har jag inte pengar till att köpa allt om jag köper PC3 så måste jag även köpa en laptop? ska jag skippa filtret och enbart motera dit slipon.

Eller är jag helt ute och cyklar?

snakerider skrev:
Jag har en kawa Z1000 som är helt orginal just nu, vill byta till ett KN filter och slipon men har hört av många att så fort man byter dessa så måste man köra med PC3.
Kommer hojen gå skit utan PC3? Just nu har jag inte pengar till att köpa allt om jag köper PC3 så måste jag även köpa en laptop? ska jag skippa filtret och enbart motera dit slipon.

Spara en vecka till och ta allt på en gång istället... skulle jag ha gjort om jag var osäker. alternativet är ju att testa och se

Inget kommer att gå sönder om du monterar K&N och slipon utan att mappa om den. Den kommer att gå lite knackigt på låg och mellanvarv men eftersom alla hojar är feta på fullt skaft så gör det inte så mycket.

Bäst är att samtidigt köpa en PC3 (som du kan justera manuellt på PC3'an utan någon dator ansluten) och ställa in den rätt i en Dynobänk. Dynobänken kan vänta tills du känner att du absolut vill ha den 100 rätt i alla varvtalsområden.

Nope..du kan lungt sätta på slipon och filter.

Jag har kört mina 2 sista hojar med helsystem utan PC, visst, jag har en svacka i registret vid 4500-5000rpm ( gsx-r 1000) men eftersom en sådan maskin börjar får drag i bitarna vid 7K och uppåt är det inget man märker förrutom ibland när man fisåker.
Svackan är knappt märkbar men den finns där.

ZX-12an kördes med helsystem och K&N utan PC i 2400 mil för att sedan lyfta på locket och titta på ventilspel, tändstift mm ..allt var klockrent, enda skillnaden där var en "vandrande" tomgång.

Detta är dock med helsystem, med ett slipon lär du inte märka ett skvatt.

Jag har snackat med fler trimgurus om detta och vad PC:n gör är att jämna ut effektkurvan, du får inte många fler hästkrafter, 1-3 kanske, men man slipper tex " svackor" i registret, som i mitt fall, och eftersom det handlar om att förfina motorgången så är det en del i det hela.

Jag har valt att köpa däck för pengarna istället, för jag tycker att PC är hutlöst dyrt i förhållande vad man får ut av det, och med ett slipon är det det bortkastat.

snakerider skrev:

Vad är en pc3 :va

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!